Porsche Panamera Turbo Sport Turismo – Guds slangebøsse

|

Findes der et svar på alle dine bønner, hvis du vil have en hurtig, lækker og rummelig bil, som IKKE er en SUV – ja! Porsche Panamera Turbo Sport Turismo er både en velsignelse og en forbandelse.

550 hestekræfter – i en stationcar. Det er jo forrykt. Selvom der ville være plads til Wilson, min 40 kilo tunge labrador i bagagerummet, så er jeg glad for, at jeg lod ham blive hjemme, for igen og igen presser jeg den smalle pedal helt i bund, og lader mig skyde frem, som var jeg spændt fast i en gigantisk slangebøsse, styret af selveste Gud.

Vi kaster op i en Kia med 370 hestekræfter

Jeg sidder i Porsche Panamera Turbo Sport Turismo, og jeg skal virkelig tage mig sammen for at holde mit kørekort fra færdselspolitiets makulator. Jeg kan næsten mærke det lyserøde plastik smelte i min bukselomme, og det eneste sted, jeg med god samvittighed kan lufte Sport Turismo's vanvittige accelerationsevne, er på motorvejsrampen, men 110 km/t rammes på et splitsekund. De tørre tal bekræfter forbandelsen – med Sport Chrono-pakken runder den 2.035 kilo tunge bil 100 km/t på 3,6 sekunder, og overhalingsøvelsen 80 til 120 km/t klares på 2,4 sekunder – eller hurtigere end du kan sige Doppelkupplungsgetriebe, Porsches navn for den nyudviklede 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse i Panamera-serien.

Når du tager dig sammen og kører fornuftigt, skifter gearkassen blidere end dobbeltkoblingsgearkasser normalt kan. Men sæt bilen i Sport Plus, hvor alt er indstillet til full attack, og så vrider du næsten nakken af led, når den lægger næste gear ind. Ikke at det er relevant, men Porsches første stationcar fortsætter helt til en topfart på 304 km/t.

Kraftværket fra Stuttgart
Sport Turismo er er stor, bred og flad bil, som kræver sin plads på landevejen. Og hvis Aygo’erne og 208’erne skulle glemme det, så findes der en knap i testbilen med et piktogram af et udstødningsrør. Tryk på den, og V8’eren buldre, så en Scania-lastbil ville skamme sig.

422 hestekræfter og 632 kilometer rækkevidde - vi tester Tesla Model S100D

Motoren er en 4-liters V8’er, der blev introduceret med den seneste generation Panamera. Den er unik, fordi turboerne sidder mellem de to cylindrevægge. Det har flere fordele, først og fremmest skal udstødningsgassen, der driver turboerne bevæge sig kortere, og det giver en meget hurtigere reaktion, når du træder speederen ned. Også de maksimale 770 Nm er klar på spring allerede fra 1.960 o/min. Samtidig gør det motoren mere kompakt, så den kan monteres lavere i bilen for at sænke tyngdepunktet.

Farvel SUV
Sport Turismo er et friskt pust som det praktiske, rummelige alternativ til den ’almindelige’ Porsche Panamera, som IKKE er en af de åndssvage, højbenede SUV’er. Selvom den ligner sedanen til forveksling, er Sport Turismo faktisk unik fra B-stolpen og helt ud til bagkofangeren. Blandt andet er taget over bagsædet hævet. Her er der også blevet plads til tre sæder i stedet for to individuelle sæder som findes i Panamera. Bagagerummet er vokset fra 500 liter til 520 liter, men vigtigst er det, at det er blevet mere regulært. Faktisk er bagagerummet i Sport Turismo 20 liter større end Porsches egen SUV, Macan, men dog noget mindre end Cayennes 770 liter. Men en ting er det praktisk aspekt, en anden er køreegenskaberne – det er vel derfor man køber en Porsche.

Bæstet i jakkesæt - Mercedes-AMG S-Klasse med 612 hestekræfter

Styretøjet er behageligt mekanisk og uden for meget servoassistance, så man føler sig i kontakt med bilen og forhjulene. Styretøjet er ikke ekstremt direkte, som man kan opleve i nogle sportsvogne, men før Sport Turismo gennem en kombination af sving, og du får alt den information, du har brug for fra rattet og fra din egen bagdel. Ligesom den almindelige Panamera er firehjulstræk standard, mens firehjulsstyring kan tilkøbes. Testbilen har  traditionel styring samt luftundervogn og 21-tommer fælge.

På de bugtede veje klistrer Sport Turismo sig fast til vejen, og igen er jeg glad for, at Wilson ikke er med, for så var jeg nok blevet dømt for dyrplageri, sådan som han ville være blevet kastet rundt i bagagerummet. Bag rattet fornemmer man det lave tyngdepunkt, men man mærker også vægten ved retningsskifte og specielt ved nedbremsninger, for der er trods alt grænser for vejgrebet. Hvis du presser speederen ned midt i svinget, så kommer bagenden trods firehjulstræk. Med alle elektroniske systemer til er det bare en ekstra dimension til de i forvejen underholdende køreegenskaber.

Måske er det ikke nogen overraskelse, men Sport Turismo er ikke nogen 911. Til gengæld kan man holde et ekstremt højt tempo, uagtet om vejen er lige som en lineal eller snoet som ledningen til et sæt høretelefoner. Helt ærligt så er det faktisk svært at forestille sig et transportmiddel, der kan fragte dig hurtigere mellem to destinationer og med samme høje komfort – så skulle det lige være en kamphelikopter, men om den er komfortabel, kan jeg godt have min tvivl om.

Mod bedrevidende
Når det lykkes at ligge beslag på dig selv, så bliver det tydeligt, at Sport Turismo ikke bare er en rummelig sportsvogn, men også en overordentlig luksuriøs langtursvogn. Holder du fingrene fra knappen til sportsudstødningen og køreprogrammet i Normal, så er Sport Turismo ekstremt velopdragen, komfortabel og støjsvag. Kabinen er lavet i udsøgte materialer, og du sidder dybt, men godt i sportssæderne. Kort sagt er det svært at brokke sig over noget som helst ved Sport Turismo. Faktisk kan jeg bare komme på to ting; du kan ikke have tre kammerater på bagsædet. Der er ikke tilstrækkelig plads på tværs, og personen på midtersædet sidder højere end alle andre.

Led, grøn og svine-hurtig - Mercedes AMG GTR 

Men Sport Turismo’s allerstørste problem er prisen. En Porsche Panamera Turbo Sport Turismo koster fra 3.069.927 kroner, som udelukker den fra mit liv til evig tid, og det føles næsten som en forbandelse, når man nu har smagt den forbudte frugt. Men Sport Turismo bliver ved med at grave i dine lommer. En adaptiv fartpilot, som Porsche kalder InnoDrive, koster 64.290 kroner. En DAB-radio koster 9.396 kroner, og vil du have USB-stik til børnene på bagsædet, så koster det 6.331 kroner. Så et godt råd er – gem pengene, for du kommer til at få et par fartbøder, der også skal betales.

Biltorvets vurdering

plus Sygt hurtig Komfortabel Relativt praktisk som stationcar
menu Prisen gør den uopnåelig for de fleste

Specifikationer

V8/32V
3.996 ccm
550 hk ved 5.750 o/min
770 hk ved 1.960 o/min
Firehjulstræk
8A
304 km/t
3,6 sekunder (Sport Chrono-pakke)
10,6 km/l
215 g/km
2.035 kilo
3.069.927 kroner (testbilen koster 3.686.227 kroner)

Porsche Panamera på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev