Det er strømmet ud med nye elektriske modeller fra dette års Genève motorshow – vi kigger på Audis nye elektriske SUV, en superbil med 1.900 hestekræfter og Volkswagens nyfortolkning af den klassiske beach buggy.

Power on ­­– den helt store forlængerledning var rullet ud i forbindelse med Genève motorshow 2019. Der var strøm på alle standende, for selv om mange producenter har vist deres bud på elektriske biler, så var det alligevel som om 2019 var året, hvor alle kom med på vognen – selv Fiat.

Wow, var det lige tæt! Jaguars elbil vinder Årets Bil med et knurhår

Fiat havde et koncept med, der fejrer firmaets 120 år lange og glorværdige historie. Navnet er Concept Centoventi, som på italiensk betyder 120, og modellen er på størrelse med den nuværende Panda, som den skal erstatte på sigt – bilen er nemlig Fiats bud på en ’demokratisk elbil’. Kofangerne, den øverste del af taget, instrumenterne og bagklappen kan fås i forskellige farver og former, men kun installeres af forhandleren, men til gengæld findes der 114 forskellig slags tilbehør fra Fiat-koncernens tilbehørspusher, Mopar, som man kan bestille på nettet og installere selv. Det gælder eksempelvis musikanlægget, dele af instrumentbordet og sæderne.

Skulle du have adgang til en 3D-printer, kan du selv printe dele. Som udgangspunktet kommer Centoventi kun med et batteri, der giver 100 kilometer rækkevidde, men du kan selv tilkøbe eller lease flere batterier, så du kan få fra 200 kilometer og op til 500 kilometer.

Elegant vanvid
Automobili Pininfarina tager prisen for at have lavet motorshowets kraftigste elbil – fire elmotorer yder til sammen 1.397 kilowatt svarende til 1.899 hestekræfter og i alt 2.300 Nm. Det er ekstraordinære tal, og det samme er accelerationen. 0 til 100 km/t skulle være overstået på under to sekunder, 300 km/t skulle kunne nås på under 12 sekunder, og topfarten er 350 km/t. Et 120 kWh stort batteri skulle være nok til en rækkevidde på 450 kilometer.

Ferrari overgår sig selv igen igen – her er F8 Tributo

De vanvittige fartressourcer er dog kun halvdelen af historien – modellen Battista er skabt af Automobili Pininfarina, som normalt designer smukke biler, men her har de altså stået for hele udviklingen selv. Holdet bag har blandt andet ingeniører, som har været involveret i at konstruere Bugatti Veyron og Chiron, McLaren P1, AMG-Project One og Porsche Mission E. Kun 150 skal bygges, og produktionen starter i 2020.

Tysk strandfest
Volkswagen-gruppen havde et utal af elektriske modeller med på Genéve, men det mest originale var ID. Buggy, mærkets bud på en elektrisk version, af den sjove, skæve beach buggy, som originalt var bygget på platformen fra en Boble. Den elektriske version er bygget på MEB-platformen, som er udelukkende elektrisk og udviklet til hele VW-gruppen. Batteriet er 62 kWh stort og placeret mellem akslerne, og er nok til en rækkevidde på 250 km. Hvor du i fortidens beachbuggy fandt en spruttende boxermotor, finder du i ID. BUGGY en elmotor, som yder 204 hk og 310 Nm, hvilket er nok til nå 100 km/t på 7,2 sekunder og en topfart på 160 km/t. Bilen trækker på bagakslen, men det ville være muligt at udstyre forakslen med en elmotor og få firehjulstræk.

Volvo jager Tesla med 400 hestes elbil

ID. BUGGY har et selvbærende karrosseri bygget i et miks af aluminium, stål og plastik, og det kan afmonteres fra MEB-platformen. Den er designet til to personer, men den ville kunne ombygges til en 2+2. På grund af opbygningen er Volkswagen åbne for at lade eksterne producenter få adgang til MEB-platformen, så kreativiteten kan få frit løb.

Elektrisk lillebror
Audi præsenterede endnu en elbil i rækken af e-tron-modeller. Seneste tilføjelse hedder Q4 e-tron concept, og størrelsesmæssigt er crossoveren mindre end e-tron, som lige nu er på vej ud i de danske forretninger, men ti centimeter længere end en Volkswagen Tiguan. To elmotorer leverer en systemydelse på 306 hestekræfter, og 0 til 100 km/t klares på kun 6,3 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 180 km/t. Et relativt stort batteri med en kapacitet på 82 kWh optager næsten al pladsen i bilens bund mellem akslerne, og giver en rækkevidde på over 450 kilometer. Produktionen skulle starte allerede i 2020 eller 2021.  

Skodas vision
Både Volkswagen, Audi og Seat havde elbiler med til Genéve, så det skulle Skoda selvfølgelig også. Skodas model er dog et koncept, som først og fremmest skal vise en ny designretning. Vision IV hedder modellen og den er en slags crossover-coupé med høj førerposition, men en skrånende taglinje. Teknisk er Skoda ikke specielt konkrete – hjulene måler 22 tommer, og Vision IV er bygget på samme MEB-platform som resten af elbilerne fra VW-gruppen. Der er to elmotorer til at trække alle fire hjul, mens et batteri skulle give en rækkevidde på 500 kilometer. Den første elektriske model fra Skoda skulle være klar i 2020.

Den spanske elektriker - her er Seats elbil

Kias tankespind
Kia havde et bud med på fremtiden, som var lige så konkret som Lars Løkkes løfte om én million elbiler i 2030. Imagine By Kia er navnet, og teknikken har de ikke brugt tid på. I stedet har de gjort sig umage med designet, som har til mål at engagere passagererne, trods den manglende forbrændingsmotor. Hvornår Kia lancerer en dedikeret elbil, og hvor stort batteriet bliver eller hvor mange hestekræfter den får, må vi indtil videre tænke os til.

Elektrisk charmeoffensiv fra Honda

Elektrisk køreglæde
Honda har fat i den lange ende med E Prototype, en kompakt firedørs hatchback med et smart retro-moderne design, som er 10 centimeter kortere end Honda Jazz. Motoren trækker på baghjulene, og batteriet er ikke overvældende stort, for Honda tror på, at 200 kilometers rækkevidde er tilstrækkeligt for moderne byboere. Og ifølge engelske kolleger skulle bilen trods prototype-navnet være 97 procent klar til egentlig produktion – hvornår de sidste tre procent er klar, ved vi endnu ikke.