50 ekstra hestekræfter og 40 kilo lavere egenvægt – Ferraris nye supersportsvogn F8 Tributo smadre fatteevnen for, hvor hurtig en sportsvogn kan være.

Det lader til, at Ferrari er i gang med et våbenkapløb mod sig selv. Den nyeste model F8 Tributo overgår snildt den tidligere model 488 GTB. Og det var ikke fordi, 488 GTB var sløv – alligevel er det lykkes Ferrari at klemme 50 ekstra hestekræfter ud af den 3.902 kubik store V8’er med to turboer. Nu yder motoren 720 hestekræfter ved 8.000 o/min og 770 Nm ved 3.250 o/min. Det er en litereffekt på 185 hestekræfter og altså ganske imponerende. Ferrari lover, at der ikke er det mindste spor af turbotøven, og så skulle motoren skabe en fantastisk lyd, som man forventer af en Ferrari.

300 km/t uden forrude – her er Ferrari Monza SP1

Men det er ikke bare motoren, som er hårdere pumpet. Det er også lykkes Ferrari at skære 40 kilo af egenvægten, så F8 Tributo vejer bare 1.330 kilo i tør tilstand. Det er ikke mange kilo til så mange hestekræfter – faktisk er det lettere absurd. De første 100 km/t rundes på bare 2,9 sekunder, mens 200 km/t klares på 7,8 sekunder, og holder du kablet stramt, så fortsætter bilen hele vejen til 340 km/t.

Det er vildt, at Ferrari på den måde kan overgå sig selv igen, men måske ikke overraskende er det ikke noget, de bare gør for sjov. Den nærmeste konkurrent hedder McLaren 720s, og den har sjovt nok også 720 hestekræfter, runder 100 km/t på lige så kort tid – det samme gælder 200 km/t, topfarten er på 341 km/t, og så vejer briten bare 1.283 kilo tør.

F40-hyldest
Ferrari har gjort alt hvad de kan for at få F8 Tributo til at køre om hjørner på den mest spændende måde. Blandt andet med programmet Side Slip Angle Control, som gør det nemmere at lave kontrolleret overstyring med hjælp fra ESP-systemet, så du kan ligne en verdensstjerne bag rattet af den 720 hestes centermotor-bil.

Volvo jager Tesla med 400 hestes elbil

Takket være et stort fokus på aerodynamikken, har F8 Tributo mere downforce end 488 GTB, som blandt andet er skabt ved at redesigne frontens indsugning. Alene den står for en 15 procents forbedring i forhold til forgængeren. Takket være de nye LED-lygter, er der blevet plads til huller over dem, som fungerer som kølekanaler for bremserne. På den måde har det ikke være nødvendigt at opgradere bremserne til trods for den øgede effekt.

F8 Tributo’s måske fedeste detalje er en hyldest til den mest velkendte turboladede Ferrari, Ferrari’en over dem alle – F40. Hele bagruden, som udstiller V8’eren, er bygget i letvægtsmaterialet Lexan og har en række gæller, som suger varm luft fra motoren ud af motorrummet, når bilen er oppe i fart. Præcis ligesom den fantastiske F40.

Den spanske elektriker

Indvendigt har kabinen fået en syv tommer stor trykfølsom skærm til passageren, og så er rattet blevet mindre – det gør det nemlig nemmere at kontrollere det hyper-skarpe styretøj.

Der er endnu ingen officiel udmelding om pris eller introduktionstidspunkt.