810 hestekræfter fra en 6,5-liters V12’er, der roterer til 9.000 omdrejninger – Ferrari har lige overgået sig selv med de to nye specialmodeller Monza SP1 og SP2.

Ferrari hylder sig selv og sin lange historie med den nye model Monza. Det er en såkaldt barchetta, som hylder legendariske modeller som 166 MM, 750 Monza og 860 Monza. Netop barchetta betyder direkte oversat lille båd, men er et udtryk, som blev brugt om lette, åbne italienske sportsvogne i 50’erne uden egentlig forrude eller andet komfortudstyr. Sådan er det også med Monza SP1. Den er først og fremmest bygget til fart – og til at nyde den.

Ferrari hjælper børnene

Monza SP1 har et noget unikt design. Måske mest iøjnefaldende er den manglende forrude og tag, men Ferrari har helt bevist fulgt barchetta-opskriften, og det skulle bringe føreren helt tæt på elementerne. Ja, faktisk kommer man nok ikke tættere på oplevelsen af at sidde i en Formel 1 end Monza SP1. Ude foran ligger den store V12-motor, men ellers er der bare et cockpit, som består af en siddebrønd med rat, sæde, få instrumenter og en lille vindafvisende anordning – ingen luksus, her handler det om at køre stærkt.

Marranellos stærkeste
Og stærkt skal det nok gå i Monza SP1. Modellen er baseret på 812 Superfast og har samme  6,5-liters V12’er, men her yderligere pumpet, så den er den kraftigste motor, der nogensinde har forladt Marranello. I alt er der 810 hestekræfter ved 8.500 o/min og 719 Nm ved 7.000 o/min. Det er nok til at sende båden fra 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder, videre til 200 km/t på 7,9 sekunder og videre til en topfart på over 300 km/t – og husk, det er altså uden forrude.

Genvej til drømme – køb en McLaren Senna for 52.000 kroner

Den kun 115 centimeter høje bil er konstrueret stort set udelukkende i kulfiber, så egenvægten er på 1.500 kilo. Det er ikke direkte let, men Ferrari lover selv, at Monza SP1 har det bedste forhold mellem effekt og vægt af nogen barchetta nogensinde. Og så har Ferraris ingeniører selvfølgelig tryllet med aerodynamikken, så fartvinden ledes uden om cockpittet, som de har døbt Virtual Wind Shield – fartvinden deles simpelthen op og ledes udenom kabinen.

Ferrari laver både ego-versionen Monza SP1, men også Monza SP2, som har plads til, at du kan skræmme livet af svigermor også.

Første glimt af BMW’s nye lækre sportsvogn – BMW Z4

Og hvor meget koster herligheden så – det har Ferrari ikke offentliggjort endnu, men da Monza SP1 og SP2 er en del af Ferraris nye Icona-serie, som kun laves i begrænsede antal, tør vi allerede nu gætte på, at de to biler bliver meget dyre – selv uden forrude.