Seats ingeniører er begyndt at lege med strøm nede i Barcelona, og nu præsenterer de en elbil med 420 kilometers rækkevidde, der kan være klar fra 2020.

Der er tradition for, at Seat er nederst i den interne fødekæde i Volkswagen-organisationen, og derfor har det haltet med de elektriske nyheder fra Spanien. Det skal der laves om på nu, hvor Seat introducerer deres koncept el-Born, opkaldt efter området el Born i Barcelona. 

Folkets elbil får op til 550 kilometer rækkevidde

Den nye elbil er baseret på samme MEB-platform, som kommer til at ligge til grund for omkring 20 nye elektriske modeller på tværs af alle mærker under VAG-fanen. Motoren yder op til 204 heste, som giver en hæderlig accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder, men mere interessant er det, at Seat udstyrer el-Born med et batteri med 62 kWh kapacitet. Det skulle være nok til 420 kilometer rækkevidde ifølge WLTP. Batteriet kan lades med en hurtiglader med op til 100 kW kapacitet, og så er det muligt at lade fra 0 til 80 procent på 47 minutter, eller over 300 kilometer på under 50 minutter.

Mere plads og masser af varme
Takket være et avanceret varmesystem med varmepumpe, anslår Seat, at systemet i auto-indstilling kan spare op til 60 kilometers rækkevidde i forhold til tilsvarende systemer. Takket være elmotoren er der ikke behov for indsugning og udluftning til motoren. Derfor har designerne kunne gøre fronten næsten helt vindglat til gavn for aerodynamikken og dermed batteriets rækkevidde. Kun i bunden af kofangeren er der indsugning til at køle batteriet. Fælgene måler 20 tommer, og de er designet således, at de både suger varme fra bremserne, samtidig med at de ikke skaber forstyrrende turbulens, som sænker bilens evne til at skære effektivt gennem vinden.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Den nye model vil være på størrelse med en Leon, men langt mere rummelig indvendigt. Takket være MEB-platformen og elmotoren, er det muligt at skubbe alle fire hjul helt ud i hjørnerne, så man får et meget større areal, som ikke skal forstyrres af hjulkasser eller en transmissionstunnel, så der nu fx er plads til en taske mellem de to forsæder.  

Kabinen er simpelt indrettet, men minder om de fleste andre Seat-modeller. Instrumentbordet er fuldt digitalt, og så er der en 10 tommer stor skærm i midterkonsollen, der styrer bilens funktioner. Overraskende nok melder Seat, at bilens selvkørende niveau kun svarer til level 2, som principielt er det samme, som de fleste nye biler kan i dag, altså at bilen selv kan styre, accelerere og bremse uden førerens indblanding, men det er stadig nødvendigt at have hænderne på rattet altid.

Årets Bil er stadig en dansker-darling – Seat Arona diesel

Det er overraskende, fordi Seat forventer at lancere den færdige version af el Born i 2020, hvor flere konkurrenter forventer at være nået længere med deres selvkørende teknologi. Som tidligere nævnt, er Seat bagerst i teknologikøen hos VAG-koncernen, så lad os håbe, at den spanske elektriker så til gengæld er billigere end sine tyske kolleger.