Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

|

De elektriske biler er kommet for at blive – men hvad er forskellen på en hybrid og en plugin-hybrid, og hvor mange elektrificerede biler findes der overhovedet på det danske marked? Det får du svaret på her.

Volvo satte dagsordenen kort i sommeren 2017. Alverdens medier havde fået i den gale hals, at det svenske mærke ville putte alle benzin- og dieselbiler i graven allerede fra 2019. Det viste sig dog, at mærket mente noget andet – alle nye modeller fra 2019 skulle produceres med en eller anden form for elmotor, enten som assistance til benzin- eller dieselmotoren eller som en fuldt elektrisk bil med strøm fra et batteri. Men sig mig lige en gang – hvad er forskellen egentlig? Det kan nemlig være svært at holde tungen lige i munden i forhold til de mange forskellige teknologier, som er i spil i dag.

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Forbrændingsmotor
Betegnelsen forbrændingsmotor dækker over både benzin- og dieselmotorer, fordi begge motorer bruger en væske, som brændes af i cylindrene for at skabe trækkræft, og derfor har de fællesbetegnelsen forbrændingsmotor.

Hybrid
Begrebet hybrid antyder egentlig en krydsning, og det er præcis hvad en hybridbil er – en krydsning mellem en elbil og en bil med forbrændingsmotor. Typisk er hybridbilen en benzinbil eller i få tilfælde en dieselbil med et relativt stort batteri og en elmotor, som oftest er bygget sammen med bilens gearkasse. Hybridbilerne er først og fremmest gjort populære af Toyota, som var først på markedet med Prius helt tilbage i 1997, og de udmærker sig ved at have et batteri, som ikke kan lades op. Batteriet oplades, når bilen bremser eller via forbrændingsmotoren.

Se alle hybridbiler tilsalg her

Fordelen ved denne type hybrid er, at systemet er lettere, mindre kompliceret og derfor også billigere end andre brændselsreducerende systemer. Ulempen er, at systemet ofte ikke er meget mere effektivt, og dermed grønt, end en økonomisk benzin- eller dieselbil.

Plugin-hybrid
Plugin-hybriden adskiller sig fra hybriden ved, at batteriet kan oplades fra en stikkontakt eller en ladestander – deraf navnet plugin, fordi man putter et stik i kontakten. Typisk er både batteriet og elmotoren kraftigere, og derfor minder plugin-hybriden mere om en elbil, da den kan køre længere alene på strøm.

Højteknologisk forsvar – Toyota Prius Plug-in

Fordelen ved plugin-hybriden er som sagt, at den kan køre længere uden at have forbrændingsmotoren tændt, og det sparer brændstof. Når man måler bilens forbrug, kan det derfor give nogle ekstremt lave forbrugstal. Samtidig har man benzin- eller dieselmotoren, til når batteriet er tomt. I princippet giver plugin-hybriden derfor det bedste kompromis. Bagsiden er, at batteriet skal lades, og selvom batteriet ikke er så stort som i dedikerede elbiler, så tager det typisk flere timer at lade batteriet helt op. Samtidig skal man stadig kæmpe med kabler, så nogle ejere gider slet ikke bøvle med at lade batteriet, og så virker plugin-hybriden ikke efter hensigten – ofte kan forbruget være lavere end en tilsvarende benzin- eller dieselbil, da plugin-hybriden skal slæbe adskillige hundrede kilo ekstra sammenlignet med biler uden batteri og elmotor.

Mildhybrid
Flere bilproducenter har introduceret mildhybrider. Her monterer man en overdimensioneret startermotor, som kan assistere den almindelige brændstofmotor ved accelerationer og som samler energi op til et separat 12- eller 48-volts batteri. Suzuki laver en version af Swift med sådan et system, hvor generatoren yder 50 Nm. Audis nye store SUV Q8 har et også et milhybrid-system, som ikke hjælper ved acceleration, derimod forlænger systemet den tid, hvor den 3-liters diesel-V6’er er slukket, uden at de mange avancerede elektroniske systemer løber tør for strøm. Audi anslår selv, at systemet sparer 0,7 liter per 100 kilometer.

Elbil
En elbil har en elmotor og et batteri i stedet for en forbrændingsmotor og en tank. Batteriet er stort og tungt, derfor placeres det typisk så lavt som muligt i bilen for at give et lavere tyngdepunkt til fordel for køreegenskaberne. Elmotoren fylder derimod ikke ret meget og har meget få bevægelige dele, som betyder mindre service. Samtidig har elmotoren typisk alle kræfter til rådighed med det samme, som giver gode accelerationsevner.

Hyundai Kona EV – kan en elbil virkelig blive Årets Bil?

Den helt store ulempe er, at batterierne indtil nu har været for dyre at producere og har kunne indeholde for lidt energi, og det betyder kortere rækkevidde for elbilerne. Samtidig er det også en ulempe, at det tager relativt lang tid at lade batterierne op igen, og indtil videre er det stadig både dyrt for pengepungen og for miljøet at producere batterierne, fordi de indeholder metaller som litium, kobber og nikkel, som alle er energitunge at udvinde og forarbejde.

Se alle elbiler tilsalg her

Ikke desto mindre er elbilerne det bedste bud, hvis CO2-udslippet fra transportsektoren skal nedsættes. En frisk rapport fra Det Europæiske Miljøagentur anslår, at en elbil over hele sin levetid udleder mellem 17 og 30 procent mindre CO2 end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Det er på trods af, at det ’koster’ mere CO2 at producere elbilernes batterier. I rapporten anslås det, at når det europæiske elnet begynder at bruge mere vedvarende energi, hvilket alle lande i Paris-aftalen har tilsluttet sig, så kan elbilerne udlede 73 procent mindre CO2 i 2050.

Audi:
Model: Q7 E-tron (Plugin-hybrid)
Pris: 1.467.507 kroner
Effekt: 374 hk
Forbrug/Rækkevidde: 55,5 km/l

Model: Audi E-tron (Elbil)
Pris: 1.130.000 kroner (40 procent afgift)
Effekt: 408 hk
Forbrug/Rækkevidde: 400 km

BMW:
Model: 225xe Iperformance Active Tourer (Plugin-hybrid)
Pris: 390.476 kroner
Effekt: 224 hk
Forbrug/Rækkevidde: 43,5 km/l

Model: 530e Plug-In-Hybrid (Plugin-hybrid)
Pris: 777.041 kroner
Effekt: 252 hk
Forbrug/Rækkevidde: 52,6 km/l

Model: 740e Iperformance (Plugin-hybrid)
Pris: 1.744.193
Effekt: 326 hk
Forbrug/Rækkevidde: 41,7 km/l

Model: X5 Xdrive45e Iperformance (Plugin-hybrid)
Pris: Introduceres først i 2019
Effekt: 394 hk
Forbrug/Rækkevidde: 47,6 km/l

Model: I3 (Elbil)
Pris: 306.918 kroner
Effekt: 170 hk
Forbrug/Rækkevidde: 310 km

Ford:
Model: Ford Mondeo Hybrid (Hybrid)
Pris: 329.890 kroner
Effekt: 187 hk
Forbrug/Rækkevidde: 22,7 km/l

Honda:
Model: NSX (Hybrid)
Pris: 3.300.000 kroner
Effekt: 581 hk
Forbrug/Rækkevidde: 10,02 km/l

Hyundai:
Model: Ioniq (Hybrid)
Pris: 263.975 kroner
Effekt: 141 hk
Forbrug/Rækkevidde: 29,4 km/l

Model: Ioniq plug-in hybrid (Plugin-hybrid)
Pris: 263.975 kroner
Effekt: 141 hk
Forbrug/Rækkevidde: 90,9 km/l

Model: Ioniq electric (Elbil)
Pris: 263.975  kroner
Effekt: 120 hk
Forbrug/Rækkevidde: 280 km                           

Model: Kona electric (Elbil)
Pris: 269.995  kroner
Effekt: 136 hk
Forbrug/Rækkevidde: 312 km

Jaguar:
Model: I-Pace (Elbil)
Pris: 740.880 kroner
Effekt: 400 hk
Forbrug/Rækkevidde: 470 km

Kia:
Model: Niro HEV (Hybrid)
Pris: 259.199 kroner
Effekt: 141 hk
Forbrug/Rækkevidde: 27 km/l

Model: Niro plug-in hybrid (Plugin-hybrid)
Pris: 269.999 kroner
Effekt: 141 hk
Forbrug/Rækkevidde: 71,4 km/l

Model: Optima plug-in hybrid (Plugin-hybrid)
Pris: 348.879 kroner
Effekt: 205 hk
Forbrug/Rækkevidde: 62,5 km/l

Land Rover:
Model: Range Rover Sport PHEV (Plugin-hybrid)
Pris: 1.597.960 kroner
Effekt: 404 hk
Forbrug/Rækkevidde: 31,25 km/l

Model: Range Rover Vogue PHEV (Plugin-hybrid)
Pris: 2.133.640 kroner
Effekt: 404 hk
Forbrug/Rækkevidde: 32,26 km/l

Mercedes:
Model: GLC 350e 4Matic (Plugin-hybrid)
Pris: 625.980 kroner
Effekt: 320 hk
Forbrug/Rækkevidde: 40 km/l

Model: EQC (Elbil)
Pris: 625.980 kroner
Effekt: 408 hk
Forbrug/Rækkevidde: 450 km

Mini:
Model: Cooper S E Countryman All4 (Plugin-hybrid)
Pris: 453.100 kroner
Effekt: 224 hk
Forbrug/Rækkevidde: 41,7 km/l

Mitsubishi:
Model: Outlander PHEV 4WD (Plugin-hybrid)
Pris: 385.059 kroner
Effekt: 224 hk
Forbrug/Rækkevidde: 55,6 km/l

Nissan:
Model: Leaf (Elbil)
Pris: 283.880 kroner
Effekt: 150 hk
Forbrug/Rækkevidde: 270 km

Model: E-NV200 (Elbil)
Pris: 340.730 kroner
Effekt: 109 hk
Forbrug/Rækkevidde: 200 km

Porsche:
Model: Cayenne E-hybrid (Plugin-hybrid)
Pris: 1.553.277 kroner
Effekt: 462 hk
Forbrug/Rækkevidde: 31,2 km/l

Model: Panamera E-hybrid (Plugin-hybrid)
Pris: 1.910.289 kroner
Effekt: 462 hk
Forbrug/Rækkevidde: 40 km/l

Renault:
Model: Zoe (Elbil)
Pris: 253.880 kroner
Effekt: 92 hk
Forbrug/Rækkevidde: 317 km

Model: Kangoo Z.E. (Elbil)
Pris: 215.155 kroner
Effekt: 60 hk
Forbrug/Rækkevidde: 270 km (NEDC og ikke WLTP)

Tesla:
Model: Model S 75D (Elbil)
Pris: 826.720 kroner
Effekt: 525 hk
Forbrug/Rækkevidde: 490 km (NEDC og ikke WLTP)

Model: Model X 75D (Elbil)
Pris: 976.605 kroner
Effekt: 525 hk
Forbrug/Rækkevidde: 417 km (NEDC og ikke WLTP)

Toyota:
Model: Yaris Hybrid (Hybrid)
Pris: 162.990 kroner
Effekt: 100 hk
Forbrug/Rækkevidde: 27 km/l

Model: Auris Hybrid (Hybrid)
Pris: 210.990 kroner
Effekt: 136 hk
Forbrug/Rækkevidde: 23,8 km/l

Model: CH-R Hybrid (Hybrid)
Pris: 283.990 kroner
Effekt: 122 hk
Forbrug/Rækkevidde: 26,3 km/l

Model: Prius (Hybrid)
Pris: 299.990 kroner
Effekt: 122 hk
Forbrug/Rækkevidde: 29,4 km/l

Model: Prius Plug-In (Plugin-hybrid)
Pris: 329.990 kroner
Effekt: 122 hk
Forbrug/Rækkevidde: 83,3 km/l

Model: Prius + (Hybrid)
Pris: 379.990 kroner
Effekt: 134 hk
Forbrug/Rækkevidde: 21,7 km/l

Model: Prius Plug-In (Plugin-hybrid)
Pris: 329.990 kroner
Effekt: 122 hk
Forbrug/Rækkevidde: 83,3 km/l

Volvo:
Model: XC90 Twin Engine (Plugin-hybrid)
Pris: 1.354.981 kroner
Effekt: 390 hk
Forbrug/Rækkevidde: 38,5 km/l

Model: S90/V90 Twin Engine (Plugin-hybrid)
Pris: Fra 919.426 kroner
Effekt: 390 hk
Forbrug/Rækkevidde: 45,5 km/l

Model: XC60 Twin Engine (Plugin-hybrid)
Pris: Fra 969.967 kroner
Effekt: 390 hk
Forbrug/Rækkevidde: 45,5 km/l

Model: V60 Twin Engine (Plugin-hybrid)
Pris: Fra 880.647 kroner
Effekt: 390 hk
Forbrug/Rækkevidde: 52,6 km/l

Volkswagen:
Model: E-Up (Elbil)
Pris: 179.995 kroner
Effekt: 82 hk
Forbrug/Rækkevidde: 160 km (NEDC og ikke WLTP)

Model: E-Golf (Elbil)
Pris: 316.495 kroner
Effekt: 136 hk
Forbrug/Rækkevidde: 300 km (NEDC og ikke WLTP)

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev