Biltorvet hylder her en helt særlig mand – John Haynes grundlagde Haynes-manualen, et lige så uundværligt værktøj, når man laver bil, som topnøglesættet.

John Harold Haynes var en hyggelig gammel mand med store briller og varme, milde øjne. Fredag den 8. februar sov han fredeligt ind, omgivet af sin nærmeste familie efter kort tids sygdom. Han nåede at blive 80 år, og således minder hans historie om de fleste andre ældre mænd, som har haft et langt, godt liv. Men netop Johns historie er unik, og hans karriere er dybt forbundet til hobbymekanikere over hele kloden. John Haynes var nemlig manden bag Haynes-manualen, en institution for ’gør-det-selv-mekanikere’.

Køb brugt og kør gratis i to år

Beskeden start
John Haynes blev født i 1938 i det, der i dag er Sri Lanka. Her styrede hans far en the-plantage, og John fik sin bilinteresse ind med modermælken, som han kørte rundt på plantagen med sin far i deres Morris 8. I en alder af 12 år flyttede John til England med sin bror for at starte på kostskole. Her overtalte han en lærer til at lade ham skulke fra rugby-træning for i stedet at arbejde på sin Austin 7 – en populær bil i mellemkrigstidens England. Den har formentlig været meget billig, da John har fået fat i den som stor knægt i 50’erne. Austin 7 vejede som udgangspunkt bare 360 kilo og blev drevet frem af en 0,7-liters firecylindret motor med 10,5 hestekræfter. Mange brugte dog bilen som udgangspunkt for at bygge den om til en let et-sæders sportsvogn, den såkaldte Special.

Syv trin til et trygt brugtkøb

Legender som Bruce McLaren og Colin Chapman, der grundlagde Lotus, startede også med Austin 7, men den store forskel var, at Haynes dokumenterede ombygningen af sin bil. Da han solgte sin bil, var der meget stor interesse omkring den, og han besluttede at udgive et hæfte med titlen Building A ‘750’ Special – de første 250 eksemplarer blev udsolgt på bare 10 dage.

I trøjen
Som alle andre raske britiske drenge aftjente John Haynes sin værnepligt hos Royal Air Force (RAF). I den tid mødte han sin kone Annette, og selvom det måske ikke var den mest romantiske bryllupsgave, gav John Annette en IBM-skrivemaskine, som hun blev mægtig glad for, og som var med til at lægge grundstenen til Haynes Publishing Group PLC.

Hvilke fælge passer til min bil?

I 1965 var John udstationeret i Aden i Yemen, og her havde en soldaterkammerat købt en Austin Healey Sprite i en noget sørgelig stand. Kammeraten bad John hjælpe med at sætte den i stand, og her indså John hurtigt, at fabriksmanualen var mere eller mindre uduelig, så han købte et kamera og tog billeder af hele processen med at adskille og samle motoren. Netop en skridt-for-skridt gennemgang med billeder er blevet Haynes-manualens kendetegn. Den første Haynes-manual blev udgivet i 1966, og de første 3.000 eksemplarer om hvordan man renoverer sin Austin Healey Sprite blev udsolgt på mindre end tre måneder.

Imperiet
Til dato er der solgt over 200 millioner Haynes-manualer, og selvom Haynes er bedst kendt for sine pædagogiske guides til at lave biler, så har firmaet spredt sig meget siden 60’erne. I dag kan du få en Haynes-manual til veganermad, strikning for mænd eller pyramiderne i Ægypten. Takket være succesen kunne John i 1985 åbne Haynes International Motor Museum, som i dag har over 400 biler og 125.000 besøgende hvert år.                         

På Biltorvet vil vi gerne anerkende det kæmpearbejde, som John Haynes har lavet. På nogle af billederne kan du se bare et lille udvalg af de Haynes manualer, vi kunne samle på kontoret, så tak til John for hjælpen. Hvil i fred.