En trehjulet Porsche 959 med en smadret front koster mellem 2,9 og 3,6 millioner kroner ­– og at få den tilbage på vejen koster på vej mod det dobbelte.

Med kun 337 biler bygget i alt og et visitkort, som blandt andet tæller verdens hurtigste serieproducerede bil, da den blev introduceret i 1986, er det forståeligt, at Porsche 959 er en dyr bil i dag. Men man kunne jo passende spørge sig selv, hvem der kunne være interesseret i at købe et eksemplar, som mangler højre forhjul (fælgen er lavet i magnesium), og altså ikke fordi det er blevet væk, men fordi der ikke længere er plads til hjulet i skærmkassen. Hele fronten er nemlig ødelagt og trykket ind.

Porsches Dakar-legende kan blive din

Ikke desto mindre forventer auktionshuset Mecum at få mellem 2,9 og 3,6 millioner kroner for denne sølvgrå Porsche 959 med bourgogne rødt læder. Bilen har ganske vidst kun kørt 5.885 kilometer i sit liv, og da det er den særlige Komfort-version med mere udstyr og bedre komfort, er den én af kun 294 biler, men det er stadig rigtig mange penge for en bil, som ikke synsklar.

McLaren F1 - Fabriksny million-drøm

Pengene fosser ud
Pudsigt nok nævner Mecum ikke, hvad den fine 959 er blevet udsat for. De nævner heller ikke, præcis hvor meget det vil koste at reparere den. Men for bare at give en fornemmelse af hvilket luftlag, vi svæver i, så eksisterer der et firma i Californien, som specialiserer sig i at ombygge og forfine Porsche 959. En ny undervogn, total restaurering af karrosseri og kabine og en motortuning, så effekten stiger fra 450 hestekræfter til 763 hestekræfter – på en sund bil – koster dig 4,9 millioner kroner hos firmaet Canepa. Hvor meget, de skal have for at bringe den grå 959 til live igen, er ikke kendt. Men du kan godt forvente, at pengene kommer til at fosse ud, inden du er færdig.

Det skal dog nævnes, at den 2,8-liters boxermotor med biturbo ikke har taget skade, og at man på video kan se, at bilen faktisk kan bevæge sig under egen kraft, når bare den får monteret et par støttehjul til forenden.

Pol Pot og Simon Spies kørte samme model – nu kan du komme med i den eksklusive klub

Porsche 959 var vældig unik, da den blev introduceret i 1986. Den havde et avanceret firehjulstræk, som kunne fordele momentet mellem de to aksler. Bilen var udviklet til Gruppe B-rally, og motoren var en detunet udgave af Le Mans-raceren Moby Dick. 0 til 100 km/t blev klaret på 3,7 sekunder, og topfarten var 317 km/t. I 1987 kostede en 959 for øvrigt omkring fem millioner kroner i Danmark med registreringsafgift.