Nu har du en enestående chance for at blive ejer af den måske mest velholdte McLaren F1 i verdenshistorien.

McLaren F1 – den er tæt på at være verdens mest spektakulære biler. Fra 1998 til 2005 var den verdens hurtigste bil med en topfart på 386,4 km/t. De tekniske detaljer er endeløse, lige fra de tre sæder, til motorrummet, der er dækket i guldfolie for at lede varmen væk V12-motoren.

F1 var et stykke futuristisk ingeniør-kunst, da den blev lanceret i 1992, og nu kan du blive den heldige ejer af en splinterny F1. Selvom denne bil er produceret i 90'erne, så har den kun kørt 239 kilometer – præcis det antal testkilometer alle F1-modeller kørte på fabrikken, inden de blev leveret.

Bilen med chassisnummer 060 er fuldstændig, som i fuldstændig, som da den forlod fabrikken. Der er stadig beskyttende plast i hele kabinen og på instrumentbordet. Selv de specielle kufferter, der er specialdesignet til F1 og passer i rummet ved siden af kabinen, har stadig beskyttende plastposer omkring sig.

Armbåndsuret og signaturen
Det kan virke helt tosset, at den første ejer af denne F1 aldrig har haft lyst til at køre bilen, men i stedet bare har stillet den hen i et hjørne i over 20 år. Specielt når man tænker på, hvor meget energi der er blevet lagt i at gøre bilen unik. Eksempelvis følger der et TAG Heuer armbåndur med, som blev lavet specielt til F1-ejere. På dette ur, som selvfølgelig også er ubrugt, er bilens chassisnummer indgraveret på urskiven.

Den tidligere ejer har bestilt bilen med en ekstra udstødning, som er samme type som F1’erne på Le Mans. Også rattet er der bestilt to af, det andet er en kopi af det rat, du finder i racerversionen GTR, men malet med samme gule farve som selve bilen. Førersædet, som er skudt nogle centimer frem for at gøre plads til de to bagsæder, er lavet i kulfiber. Som prikken over i’et er der en håndmalet signatur fra Gordon Murray på højre side af bagklappen. Netop Murray er idemanden bag det fantastiske projekt, og derfor er det meget passende at have netop hans signatur på bilen.

Verdens dyreste bil?
Den 6,1-liters V12-motor var designet af BMW og ydede 636 hk. Det var ’nok’ til at sende F1 100 km/t på 3,7 sekunder, som var astronomisk i 90’erne. I alt blev der bygget 106 McLaren F1’er, og kun 64 af dem blev bygget til landevejene. Det i sig selv gør F1 til en ganske eksklusiv bil, og det vidner priserne om. I 1997 var nyprisen 6,2 millioner kroner, som med dansk afgift svarede til 18 millioner kroner.

I 2008 blev en F1 solgt for 24 millioner, og siden er priserne bare steget. I 2012 blev et eksemplar solgt for 32,5 millioner, og i 2015 solgte Mr. Bean alias Rowan Atkinson, sin vinrøde F1 med 65.000 kilometer på tælleren og en tidligere skade, der kostede 10 millioner kroner at reparere. Prisen på Mr. Beans F1 endte på 80 millioner kroner.

Det kommer altså ikke som nogen overraskelse, at bilforhandleren, Tom Hartley Junior, der sælger denne særlige F1, har høje forventninger. Præcis hvor høje er ikke afsløret, men forhandleren forventer selv, at den kan blive verdens dyreste bil.