Nu har du en unik chance for at købe én af i alt seks Porsche 959 Paris-Dakar biler i verden. Den har været ejet af Jackie Ickx og forventes at sælges for op mod 21 millioner kroner.

Verdens mest avancerede sportsvogn. Stamfaderen til moderne superbiler. Sådan kan Porsche 959 bedst beskrives. Det var en vanvittig bil, da den blev introduceret i 1985. Dengang kostede bilen ca. halvanden million kroner uden afgift – men faktisk kostede det Porsche det dobbelte bare at bygge bilen! Så det er ikke nogen overraskelse, at en Porsche 959 er svinedyr. Specielt hvis det er en 959 i rallytrim og som har deltaget i det legendariske Paris-Dakar.

Pol Pot og Simon Spies kørte samme model – nu kan du komme med i den eksklusive klub

RM Auctions har pudset auktionshammeren og er klar til at sælge chassisnummer 010015. Bilen deltog i Paris-Dakar i 1985 med nummeret #186 og blev ført af Dominique Lemoyne og René Metge. I alt deltog 552 køretøjer i løbet det år, men kun 146 genemførte de vanvittige 14.000 kilometer – og 010015 var én af de biler, som måtte udgå. Heldigvis fik den en noget mere nænsom skæbne end de to andre 959’er, som deltog det år. 010015 måtte udgå med fejl på nogle olierør.  

Unikum
Det er meget forlangt, at en helt nyudviklet bil kunne vinde det mægtige Dakar-rally i første forsøg, og selvom 010015 måtte udgå, havde den en ekstremt vigtig opgave som testbænk for de senere 959’er. Bare året senere, altså 1986, var Porsche tilbage igen med tre nye 959’er, og her tog man både 1., 2. og 6. pladsen.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo – Guds slangebøsse

010015 er én ud af kun fem tilbageværende eksemplarer af 959-rallybilen, og én af måske kun to eller tre biler på private hænder. De resterende er ejet af Porsche, så det er første gang en bil af denne kaliber kommer under auktionshammeren. RM Auctions forventer, at 010015 indbringer et sted mellem 19 og 21 millioner kroner. Hvis du føler dig fristet, så husk at påregne dansk afgift også.

Superbilen
Porsche 959 var oprindeligt udviklet til at passe Gruppe B-rally reglementet, men på grund af flere dødsfald lukkede FIA simpelthen serien i 1986, og 959 nåede aldrig for alvor at gøre karriere her. I stedet er den gået over i historien som en ekstrem superbil. I samtiden var det firehjulstrækket, Porsche-Steuer Kupplung, som for alvor gjorde 959 speciel. Det var alment kendt som det mest avancerede firehjulstræk, fordi det kunne distribuere momentet mellem for- og bagaksel efter behov. Gearkassen var manuel og havde fem fremadgående gear og et gelände lavgear til særligt hårdt terræn.

Guddommelig Porsche

Motoren i 010015 er en 3,2-liters sugemotor, som alle tre 1985-biler kørte med, og ikke den kraftige 2,8-liters biturbomotor, som endte i gadeversionen af 959, og som havde vanvittige 450 hestekræfter. Du behøver ikke frygte for skader på motoren som følger af for lidt olie. For 21 millioner kroner er 010015 i perfekt original stand og helt unik.