Porsche-specialisten Singer har overgået sig selv denne gang – man kommer ikke tættere på himlen end deres nye sportsvogn med 507 hk og en egenvægt på under 1.000 kilo. 

Hvis du er Porsche-fan uden at kende Singer, så mangler der en vigtig brik i dit liv. Singer ombygger og forbedrer ikke bare klassiske Porscher – de forædler dem. Men hvor den ’almindelige’ Singer er en mekanisk skønsang, så har det lille firma netop præsenteret en racermaskine, der er sportsvognenes svar på growling i heavy metal.

Lad os starte med de tørre fakta. Motoren er udviklet af Williams Advanced Engineering (ja, dem der normalt bygger Formel 1-biler) og med Hans Mezger som konsulent – manden er en legende, når det kommer til Porsche-motorer. I Singer er motoren selvfølgelig en sekscylindret boxermotor, men slagvolumen er på fire liter, og hver cylinder har fire ventiler. Der er ingen turbo eller kompressor, og alligevel yder motoren 507 hk og roterer til 9.000 omdrejninger i minuttet. Og så er der lige det med vægten. Den typiske Singer-911’er er let, men denne bil vejer kun 990 kilo. Men fakta fortæller kun den halve sandhed her, for Singer er først og fremmest kendt for en absurd detaljegrad – ingen skrue, bolt eller syning bliver overset i forvandlingen.

911 Nirvana
Projektet, som indtil videre bærer navnet ’Dynamics and Lightweighting Study’ eller bare DLS, har taget to år fra tanke til færdig bil, og blev bestilt af den trofaste Singer-kunde Scott Blattner, der i forvejen har tre Singers og som ønskede sig noget lidt kvikkere. Formålet med projektet var at skabe en Porsche, der var lettere, hurtigere, mere dynamisk og med masser af motorsportsteknologi – og det lykkedes vidst.

Som basis har man brugt en Porsche 994 fra 1990, men der er ikke meget tilbage af originalen. Visuelt ser DLS noget mere potent ud, for Williams har stået for at optimere bilen via computersimuleringer, så aerodynamikken bliver langt mere effektiv til at presse bilen mod jorden, når det går rigtig stærkt. Racerkøreren Marino Franchitti og motorjournalisten Chris Harris, der blandt andet er kendt fra den nye udgave af Top Gear, har været med som konsulenter på udviklingen af køreegenskaberne. Undervognen er opgraderet med moderne, letvægtsmaterialer og bedre mulighed for at justere støddæmpere og opsætning til forskellige forhold. Michelin har stået for at udvikle et specielt Pilot Sport Cup 2-dæk, mens Brembo har skabt letvægtsbremser med skiver i kulfiber. Den 6-trins manuelle gearkasse er bygget i titanium af specialisterne Hewland, og det skulle alt sammen skabe en sportsvogn, der tager dig så tæt på himlen, som muligt.

Prisen snakker vi ikke om, for den ’almindelige’ Singer starter ved 1,9 millioner kroner uden afgift. Til gengæld bliver der kun bygget 75 eksemplarer, så sandsynligheden for at købe en er alligevel mikroskopisk. DLS skal bygges i Storbritannien på Williams Campus, i stedet for i Californien, hvor Singer normalt holder til.