Der sker normalt ikke meget i de tunge varebilers verden, så når Iveco introducerer en elektrisk Daily, er det med at sætte sig op og tage noter. Vi kører varebilen, og med en rækkevidde på 200 kilometer, er den klart bedst i byen.

For en uge har jeg leget bybud i den nye Iveco e-Daily. 288 kilometer blev det til, og altså noget mindre end de fleste Daily’er kører på en arbejdsuge, så det er nok vigtigt at kridte banen op fra starten. For e-Daily er ikke en af de elbiler, du suser til Sydfrankrig i. Den er bedst til arbejde i byen – og ikke mellem dem.

Kvalitet for professionelle – vi tester Iveco Daily

Når det er sagt, så er det ikke noget problem at bevæge sig rundt i hele hovedstadsområdet, således var vi både i Birkerød, Høje Taastrup og København på samme dag. En realistisk rækkevidde på 120-130 kilometer er mulig, selv med motorvejskørsel og 500 kilo last i varerummet.

Heavy Metal – Iveco Daily 4x4

Iveco har valgt at tilbyde tre forskellige muligheder for batteriet. Mindste batteri har en kapacitet på 37 kWh og officiel rækkevidde på 120 kilometer. Den koster fra 417.000 kroner uden moms, og mindste batteri kan kun fås op til en totalvægt på 3,5 tons. Vi kører også en 3,5 tons-udgave, men med to batterimoduler, en batterikapacitet på 74 kWh og en officiel rækkevidde på 235 kilometer.

Elbil med op til 7,2 tons totalvægt

Som noget helt unikt ved e-Daily fås elbilen med en totalvægt på op til 7,2 tons. Faktisk kan du selv vælge, om du vil have 3,5, 4,2, 5 eller 7,2 tons totalvægt. Alle størrelser fås med to batterimoduler, og fra 4,2 tons og op kan man også vælge tre moduler, som giver en samlet kapacitet på 11 kWh. Det store batteri giver en rækkevidde på op til 300 kilometer alt efter opbygning.

Buddets nye favorit – test af VW ID. Buzz Cargo

Standard kan man lade 11 kW hjemme og 80 kW hurtigladning på 74 og 111 kWh. Det betyder, at du kan hurtiglade mellemste batteri fra 20 til 80 procent på 30 minutter.

Frit valg på alle hylder  

Udover at være den eneste elektriske varevogn med op til 4,6 tons nyttelast, er der også valgmuligheder mellem kassevogn, bart chassis med motor, førerkabine, dobbeltkabine eller minibus, og du kan også vælge, om du vil have bilen med eller uden tvillingehjul. E-Daily er den eneste elektriske varevogn med op til 19,6 kubikmeter lastvolumen, som må trække 3,5 tons. Til gengæld må testbilen kun laste sølle 684 kilo på grund af den høje egenvægt. Så skal du udnyttte det store varerum, skal du køre med puder eller lignende. Eller måske være håndværker, der sætter pris på ståhøjden og et tørt arbejdsmiljø. 

Det elektriske bud på afveje – på langtur i Ford E-Transit

Som noget ekstra særligt, kan du tilvælge forskellige typer af PTO. PTO eller Power Take Off bruges på større køretøjer som traktorer eller lastbiler til at drive udstyr eller redskaber. På e-Daily kan du vælge mellem et lavspændings-PTO på 12 volt og 2,5 kW, som eksempelvis kan drive en lift bagpå, eller en 400 volt og 15 kW køleenhed eller en ekstra elmotor, som kan drive fx en hydraulikpumpe til en kran eller lignende. Energien kommer fra højvoltsbatteriet, og giver altså de samme muligheder for opbygning, som en almindelig Daily.

Bedst i byen

Bag rattet kan man mærke, at Iveco ikke har brugt mange penge på forvandlingen fra diesel til strøm. Kabinen ligner sig selv, så instrumenthuset er intakt, men med ændrede visere. Sjovt nok levner den store bil ikke specielt meget plads til de to passagerer. Tilmed får de et meget lodret ryglæn, som bliver anstrengende på længere ture. Benpladsen er heller ikke imponerende.

Specialistværktøj for de få – Mercedes Sprinter 319 CDI 4Matic

Førersædet er der, du vil sidde. Det er – heldigvis – affjedret, for affjedringen bliver udfordret, når hjulene møder store, dybe eller skarpe huller, som sender chok igennem hele bilen. Sådan er det i en stor varebil med 500 kilo last. Til gengæld er der en fremragende oversigt fra den høje førerposition, og man sætter hurtig pris på elmotorens øjeblikkelige acceleration og lydløse fremfærd, som gør kørslen nemmere og mere afslappet end dieselversionen.

Elmotoren yder 121 hestekræfter og 220 Nm, og i power-indstillingen bliver det så til 190 hestekræfter og 400 Nm i op til 120 sekunder. VI kørte hovedsageligt i den almindelige indstilling, og e-Daily er ikke hurtig, men er kraftig nok til at man afslappet kan følge med i den øvrige trafik. Man sætter også pris på den snævre venderadius, som gør det nemmere at manøvre den store bil i byen. For det er helt sikkert her, e-Daily giver mening, hvor man kan udnytte fordelene ved den elektriske drivlinje, som klart er mere komfortabel end dieselen, også selvom rækkevidden ikke imponerer nogen.