Daily er en klassiker i den tunge ende, og nu har Iveco faceliftet den med mere effektive motorer, mere komfort, og en luftaffjedret undervogn – som endnu ikke er helt klar.

Det siger meget om, hvor langt varebiler og specielt Iveco Daily er kommet, når jeg kan springe direkte fra en 609 hestes Polestar 1 og over i Daily’en og stadig nyde køreturen. For oplevelsen af den faceliftede Iveco Daily er først og fremmest, at det er blevet en langt mere komfortabel bil – men mere om det senere.

Heavy Metal – Iveco Daily 4x4

Iveco har nemlig slebet kanterne på Daily med det nye facelift, hvor fronten af bilen måske er den mest tydelige ændring af bilen. Om man kan lide designet, må være op til hver enkelt, men det visualiserer et større slægtskab til resten af familien, hvor Daily parentes bemærket jo er mindste model. Det er under huden og i kabinen, de mest effektfulde ændringer findes.

Eksempelvis får Daily en helt nyudviklet manuel gearkasse, som bliver meget nemmere og mere præcis at betjene, og som både bliver mere letløbende, som der spares brændstof, og så kan gearolien i teorien holder op til 350.000 kilometer, før den skal skiftes. Fordi både den store og lille motor kører med samme gearkasse, kan man forvente længere mellem skift af kobling på den lille motor, fordi den i princippet er overdimensioneret. Det betyder dog nok ikke det store herhjemme, for 95 procent af alle biler kører med den fremragende 8-trins automatgearkasse, som Iveco kalder Hi-Matic, men som i virkeligheden leveres af ZF, og gearkassen kan i princippet findes i alt fra Alfa Romeo til Volkswagen, så den er selvfølgelig også god nok til Iveco.

Nørde-detaljer

Detaljerne er generelt små, men effektfulde. Begge motorer er blevet opgraderet, så de nu opfylder de skarpeste og nyeste EU-normer, ikke en helt lille bedrift med en relativt stor dieselmotor. Og det er lykkes, fordi man har udviklet et system, hvor der skydes en dobbeltdosis urea ind i efterbehandlingen af udstødningen.

FDM: Flere varebiler har så dårlig sikkerhed, at de ikke kan anbefales

Den mindste 2,3-liters diesel yder fra 120 til 160 heste, og momentet er her vokset med op til 15 procent, mens forbruget er skrumpet med seks procent ifølge WLTP-normen. Den store 3-liters diesel med fra 160 til 210 heste har ikke fået flere kræfter, og hvis du vælger største model, er det heller ikke nødvendigt. Her skal du lige tænke dig ekstra om, hvis du stamper pedalen i bund, for er det bare lidt fugtigt, så får du hjulspind fra de i alt 470 Nm. Det den 2,3-liters motor mangler i overarme, vinder den til gengæld i lavere støj og lavere forbrug.

Fremragende sæder

De små detaljer fortsætter indenfor i kabinen. Her har sæderne fået memory foam, oprindelige udviklet af NASA til deres astronauter. Tricket er, at skummet fordeler vægten bedre, og du skulle blive mindre træt efter mange timer i sædet. Siddehynden er blevet to centimeter længere og 1,5 centimeter tykkere, som skulle give mere støtte, og så er luftaffjedring af sædet standard, og til sammen giver det et meget behageligt sæde, som er virkelig komfortabelt. Eneste anke er, at rattet stadig ikke kan justeres ud og ind, men kun op og ned, så jeg bliver træt i armene efter nogle timer, fordi jeg skal række mig frem mod rattet.

Elbilerne stormede frem, men lille diesel løb med sejren som Årets Varebil 2022

Til gengæld skal du ikke tænke på alle knapperne fra den syv tommer store skærm. Modellerne har nemlig fået stemmebetjening via Amazon Alexa. Tilkøber du en Iveco Connectivity Box, som koster 3.500 uden moms og som grundlæggende er et modem, så begynder mulighederne for alvor at åbne sig med flådesystemer og over the air-opdateringer. Tilmed sidder der et team i Italien, som overvåger din bils helbred, så hvis den ikke bremse mere, eller lærlingen har kørt bundkaret af bilen, og der ingen olie er på, så kan de simpelthen ringe og hjælpe dig med at løse problemet. Hvis det nu ikke er et bundkar, så kan tingene til tider løses med en opdatering, mens du drikker en kop kaffe, så du ikke behøver at spilde værdifulde timer på at køre til værkstedet.

Endnu mere komfort

Som tidligere nævnt er Daily overraskende komfortabel, takket være et relativt lavt støjniveau og det gode sæde. Køreegenskaberne er også fornuftige for så stor en bil, hjulpet på vej af 500 kilo sandsække i lastrummet, som begrænser krængningen. Men det skulle være ingenting i forhold til, hvad der kommer fra Iveco fra juni.

Kan du gætte alle 13 mærker fra den nye bilgigant?

Ligesom alle andre bilproducenter har Iveco også svært ved at skaffe chips, og det betyder, at deres nye system, Air Pro, ikke var klar til at teste, og som sagt først lander i Danmark til juni. Det er et system, hvor bagakslen har fået de traditionelle bladfjedre erstattet med luftpuder og en kompressor. Forenden har stadig skruefjedre, men støddæmperne er justerbare, så de for hvert 10. millisekund beregner den optimale dæmpningsgrad. Det er første gang sådan et system er brugt i en varebil.

Konkret betyder det, at du fra et joystick i kabinen kan bestemme, om du vil have en blød affjedring, når du kører rundt uden last, eller vil have en fast affjedring, som dæmper krængning, når du kører med tung last. Systemet koster 18.000 kroner uden moms.

Volkswagen Transporter får pligtopdatering

Vi har som sagt ikke prøvet systemet endnu, men det burde gøre et i forvejen godt værktøj endnu bedre. For Iveco Daily er et værktøj til professionelle med særlige behov, og det er derfor der ikke er en egentlig prisliste på Daily som med en almindelig bil. I seneste aftapning har man løftet modellen til endnu højere komfort, så du som professionel kan udføre dit egentlige arbejde endnu nemmere.