PSA og FCA slår pjalterne sammen og råder dermed over 13 forskellige bilmærker – kan du gætte dem alle?

PSA og FCA har en aftale på plads om at danne et fælles selskab, så man sammen bliver verdens fjerde største bilproducent. De bygger årligt 8,7 millioner biler, kun overgået af Volkswagen-gruppen, Toyota og Renault, Nissan og Mitsubishi. Men både Peugeot-Citroën og Fiat Chrysler Group råder over ganske mange bilmærker. Spørgsmålet er, om du kan gætte hvilke? Vi kan afsløre, at der er 13 i alt.

Volvo vil garantere bæredygtige batterier med ny computerteknologi

For at hjælpe lidt ekstra kan vi afsløre, at nej, Ferrari er ikke længere ejet af FCA. Fiat har ellers ejet 50 procent og mere af den stejlende hingst siden 1969. I 2016 blev sportsvognsmærket dog solgt fra, selv om der stadig er tætte forbindelser mellem virksomhederne. Blandt andet fordi den magtfulde Agnelli-familie ejer store aktieposter i begge virksomheder.

Lastvogns-, og varebilsproducenten Iveco hører heller ikke under FCA længere, til trods for, at Iveco blev grundlagt i 1975 af blandt andet Fiat. Til gengæld har Agnelli-familien også aktiemajoriteten i Iveco, som er en del af CNH Industrial, som også råder over Case og New Holland-traktorer.

Har du gættet dem?
Nå, vi kan vist ikke trække det ud længere. Så i en tilfældig rækkefølge afslører vi her de 13 forskellige mærker, og lad os starte med den franske side. Groupe PSA består af Peugeot, Citroën og siden 2017 også tyske Opel. Under Citroën har man gjort DS Automobile til et selvstændigt mærke. Det var altså de første fire mærker.

Det er tid til vinterdæk – her er alt, hvad du skal vide

Så kommer vi over til den anden side hos Fiat Chrysler Automobiles. Fiat med Sergio Marchionne i spidsen overtog bid for bid fra 2009 og frem til 2014 Chrysler. Det var intet mindre end en genistreg fra Marchionne, for i dag kommer 66 procent af FCA’s indtægter fra USA – og det er ikke fordi, amerikanerne køber mange Fiat 500’ere. Uden de amerikanske mærker, havde Fiat formentlig været død i dag.

Vi bliver ved med at trække tiden, men her er de, denne gang alfabetisk: Abarth – dem havde du måske ikke gættet, for de producerer ikke biler selv, men er i dag et udstyrs- og tuningsmærke, men mærket har eksisteret siden 1949 og har været ejet af Fiat siden 1971.

Alfa Romeo – et mærke, som ikke behøver nogen form for introduktion, selvom mærket i dag kun producerer fire forskellige modeller. 

Chrysler – et stort amerikanske mærke, som har en historie, der går tilbage til 1925, men som ikke kunne klare finanskrisen alene, og derfor blev en del af FCA-koncernen.

Dodge – endnu et amerikansk mærke med en stolt historie, der går helt tilbage til år 1900.

Jeep – har reddet hele Europas røv fra 1943 og frem. Har siden haft en omtumlet tilværelse med mange forskellige ejere, men har hørt under Chrysler siden 1987.

Lancia – et italiensk mærke, som ofte står i skyggen af de mere kendte mærker, men med en lang og glorværdig historie, der strækker sig tilbage til 1906. I dag laver de kun den ligegyldige Ypsilon.

Brugttest: Sådan køber du Maserati Ghibli uden bekymringer

Maserati – igen et legendarisk italiensk mærke, som har eksisteret siden 1914. I dag producerer de fire forskellige modeller, og med introduktionen af SUV’en Levante i 2014, steg produktionen fra 15.393 biler i 2016 til 51.500 biler i 2017.

RAM – i dag er RAM et selvstændigt mærke i USA, som dels dækker de to varianter af pickuppen Ram og to forskellige Fiat-varebiler, som har fået RAM-logoet.

Hvis du havde alle 13 mærker rigtige, så har du Biltorvets velsignelse til at kalde dig selv for bilnørd.