FDM: Flere varebiler har så dårlig sikkerhed, at de ikke kan anbefales

| Andreas Lang Hedegaard

Det står dårligt til blandt de europæiske varebiler – basalt sikkerhedsudstyr som airbags og ordentlige nødbremser mangler. Det viser en ny stor Euro NCAP-test af 19 populære varebiler. Flere biler har så dårlig sikkerhed, at hverken Euro NCAP eller FDM kan anbefale dem.

De er hverken gamle eller udviklet i Kina eller Indien. Det er faktisk spritnye og helt almindelige varebiler, som kører rundt på de danske veje. Alligevel er sikkerheden helt i bund i mange af de nye biler. Det viser en ny stor Euro NCAP-test, og resultatet er beskæmmende. Faktisk er resultaterne for fem af de i alt 19 varebiler så dårligt, at FDM og Euro NCAP ikke kan anbefale dem.

Hyundai i10 skuffer i seneste crashtest

Man har valgt de bedst sælgende varebiler på de europæiske veje, og de 19 biler stod i 2019 således for over 95 procent af salget af nye varebiler. Men mens vi har været vant til, at personbilerne bliver bedre og bedre, så halter det altså med varebilerne. For testen afslører ikke bare et stort gab mellem person- og varebiler, når det kommer til de nye vigtige sikkerheds- og assistentsystemer. De fleste af varebilerne mangler også helt basalt sikkerhedsudstyr som airbags og selehuskere. Af testens 19 varebiler havde kun de seks airbags i passagersiden som standard, mens ingen af bilerne havde gardinairbags.
 
Stjernerne falmer
Euro NCAP har denne gang ikke givet bilerne mellem en og fem stjerner, men har i stedet udarbejdet en firetrinsskala (platin, guld, sølv og bronze), alt efter hvor godt bilerne klarede sig. Fem af bilerne klarede sig dog samlet så ringe, at Euro NCAP slet ikke vil anbefale dem. Det forklarer FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Årets Varebil er fundet – hybriden løb med sejren
 
Varebiler er et populært og velkendt transportmiddel, der både bruges af håndværkere og af firmaer, der udbringer pakker og dagligvarer. Derfor er det også nedslående, at testen afslører så ringe en sikkerhed for både fører, passager og medtrafikanter. Ikke mindst i forhold til sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, der for længst er blevet standard i personbiler. Netop fordi varebiler fylder meget i bybilledet, er det ikke godt nok, at mange af dem enten ikke har en nødbremse eller kun har middelgode udgaver, der ikke kan se bløde trafikanter. Det bør bilproducenterne snarest få rettet op på, ligesom EU-kravene bør skærpes, som de er blevet for personbiler.
 
Varebilerne kan ikke holde
Det er dog ikke kun varebilernes dårlige eller manglende assistentsystemer, der vækker bekymring. Det samme gør bilernes generelt dårlige kollisionssikkerhed. Modsat personbiler er varebiler nemlig ikke konstrueret til at kunne absorbere kræfterne ved en kollision. Og med en samlet vægt af bil og last på op til 3,5 tons giver det en forøget risiko for alvorlig personskade i tilfælde af et sammenstød – ikke mindst med en mindre personbil.

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Kollisionstesten mellem varebilerne viste, at bilerne rammer modkørende uforholdsmæssigt hårdt. Men også varebilernes egen kollisionssikkerhed er i flere tilfælde for ringe og udgør en risiko for både fører og passager. Blandt andet fordi noget så basalt som airbags mangler. Også på det område er det nødvendigt, at bilproducenterne begynder at prioritere sikkerheden anderledes højt. Det samme gælder virksomheder og leasingselskaber, som ikke bør acceptere eller tilbyde biler med så dårlig en sikkerhed. Som testen på kedelig vis illustrerer, er der behov for det, siger Søren W. Rasmussen.

 
Sådan klarede de 19 varebiler sig:
VW Transporter – Guld (65%)
Ford Transit – Guld (63%)
Mercedes-Benz Vito – Guld (61%)
Ford Transit Custom – Sølv (58%)
Mercedes-Benz Sprinter – Sølv (52%)
Peugeot Expert – Sølv (44%)
VW Crafter – Sølv (44%)
Opel Vivaro – Sølv (42%)
Citroën Jumpy – Bronze (37%)
Toyota Proace – Bronze (35%)
Peugeot Boxer – Bronze (33%)
Citroën Jumper – Bronze (32%)
Iveco Daily – Bronze (30%)
Fiat Ducato – Bronze (28%)

Varebilerne glemmer vinterdæk

Renault Master – Kan ikke anbefales (16%)
Nissan NV400 – Kan ikke anbefales (12%)
Renault Trafic – Kan ikke anbefales (11%)
Opel Movano – Kan ikke anbefales (7%)
Fiat Talento – Kan ikke anbefales (5%)

Firetrinsskalaen går fra platin (80%), Guld (60%), Sølv (40%), Bronze (20%). Biler der opnår et resultat under 20% kan ikke anbefales.

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev