Vinderen af Årets Varebil 2020 er fundet trods corona. De seks nominerede var forskellige i både størrelse og drivlinje, men det var klassikeren Ford Transit Custom, som vandt med sin avancerede hybrid-drivlinje.

Corona har allerede sat en kæp i hjulet for kåringen af Årets Varebil 2020. Traditionelt er det et arrangement, som afholdes af Danske Motorjournalister i foråret, men nedlukning af landet har skubbet kåringen. Nu er det så lykkes med håndsprit og mundbind. Selve kåringen var henlagt til FDM Sjællandsringen, som har plads til både journalister, pressefolk og de seks deltagende varebiler i alle størrelser og afskygninger.

Årets felt består af seks ganske forskellige modeller, som i alfabetisk rækkefølge tæller:

1)
Ford Transit Custom Plugin. Den besidder de klassiske egenskaber ved en Transit Custom, men med en avanceret drivlinje, hvor en lille 1,0-liters trecylindret benzinmotor leverer strøm til en elmotor med 126 hestekræfter.

2)
Næste bil i kåringen er mindst lige så grøn og rummelig - Renault Master Z.E. Det er en elversion af Renaults store, rummelige kassevogn, og funktionerne er intakte, men ud har man rykket dieselmotoren, og i stedet har man ilagt en elmotor fra Zoe med bare 76 hestekræfter, og et batteri på 33 kWh, så rækkevidden er officielt på 120 kilometer. Det franske partytrick er til gengæld, at Master Z.E. kan ombygges, som de almindelige Master-modeller.

3)
Opel deltog med en lige så rummelig Movano, der er nærmest identisk med Renault Master, men dog med traditionel dieselmotor og ikke eldrift.

4)
Nissan stillede også med en klassiker i form af Nissan NV300, som dog er blevet opdateret med en 2,0-liters dieselmotor og DCT-gearkasse, som gør køreegenskaberne mere komfortable.

5)
Toyota stillede med deres nye Proace City, som ganske vist er en helt ny model for Toyota, som japanerne forventer sig meget af, men da den er identisk med sidste års vindertrillinger, Citroën Berlingo, Opel Combo og Peugeot Partner, var sandsynligheden, for at den kunne vinde, lille.

6)
Sidst, men ikke mindst deltog Volkswagen Transporter 6.1, som stiller i vanlig og luksuriøs VW-stil.

And the winner is ...
Da stemmerne var talt op, endte stillingen således, at Opel Movano kom på sidstepladsen med 11 point, så kom Renault Master Z.E. med 23 point, så Toyota Proace City med 29 point. På tredjepladsen kom Nissan NV300 med den nye drivlinje med 32 point, og på andenpladsen, med væsentligt flere point, landede Volkswagen Transporter med 56 point, kun overgået af Ford Transit Custom Plug-in Hybrid, som er vinder af Årets Varebil 2020 med sikre 74 point.

Fords hybrid vinder, fordi man har brugt en teknisk avanceret løsning, som betyder, at kunderne ikke skal gå på kompromis, forklarer juryformand Andreas Lang Hedegaard, der også er næstformand i foreningen Danske Motorjournalister og redaktør på Biltorvet.

Ford Transit Custom er jo som udgangspunkt en ret komplet pakke, men Transit Custom Plug-In Hybrid lægger jo en ekstra dimension til, fordi den reelt gør det muligt at køre grønt, men med færre udfordringer end en reel elbil. Teknisk har man valgt en avanceret løsning med en benzinmotor, som udelukkende virker som generator. Det gør drivlinjen mere effektiv, og betyder samtidig, at man som kunde ikke skal gå på kompromis med plads eller lasteevne.

Avanceret teknik koster, og Transit Custom Plug-in Hybrid er dyr i indkøb, men ser man på bilens Total Cost of Ownership, så er den faktisk ikke ret meget dyrere end en tilsvarende dieseldreven Transit. Derfor er Transit Custom Plug-in Hybrid Vinderen af Årets Varebil 2020.

Pointfordeling blandt kandidaterne
1) Ford Transit Custom Plug-in Hybrid – 74 point

2) Volkswagen Transporter T6.1 – 56 point

3) Nisan NV300 – 32 point

4) Toyota Proace City – 29 point

5) Renault Master Z.E – 23 point

6) Opel Movano – 11 point