Fords kæmpe el-pickup F-150 Lightning er som skabt til øko-cowboys. I Danmark vil modellen nok have større appel blandt entreprenører, som vil glæde sig over overskuddet, komforten og evnen til at trække en kæmpe trailer igennem København uden at blive rullet i tjære og fjer. 

Hvad gør man, hvis man nu drømmer om de åbne vidder og Montanas bjerge, men bor i Hovedstadsområdet og kører mere på cykel end på traktor? Ja, så skal du i hvert fald nok ikke have dig en Ford F-150. Det er ellers en umanerligt populær truck i staterne – i 2020 blev der solgt over 100 F-150’ere i timen, hele døgnet, hver dag gennem hele året.

Buddets nye favorit – test af VW ID. Buzz Cargo

Men F-150 er ikke ligefrem lille. Mindste udgave er 5,3 meter lang, og mindste motor er en 2,7-liters turbo-V6’er med 329 hestekræfter. Den er heller ikke ligefrem økonomisk, og klimaskammen ville hagle ned over dig, før du kunne nå at bestille din to-go-kaffe med havremælk. Men nu åbner skyerne sig for en løsning på alle dine problemer – Ford kalder den F-150 Lightning – en kæmpe elbil.

Rivian R1T – en cowboys grønne drøm

Den er ikke mindre, og ligner faktisk alle andre F-150’ere. Det vil sige, at du får et stort lad og dobbeltkabine, men små designelementer afslører dog, at du kigger på versionen, der ikke slubrer benzin. Frontgrillen er helt lukket til fordel for aerodynamikken, og de to forlygter er bundet sammen på tværs af hele fronten i et LED-bånd, mens de voldsomme 22 tommer fælge har et distinkt aerodynamisk design.

Masser af plads

I kabinen minder Lightning om resten af programmet, og da testbilen er Fords pressebil for hele Nordeuropa, er der selvfølgelig sæder bagi. Uanset hvor du sidder, er der oceaner af plads. Bagsædet kan reelt rumme et tre mands arbejdssjak på tværs, og takket være elbilens særlige udformning, kan du læsse 400 liter, eller mere end bagagerummet i en Golf, ude i snuden, hvor der normalt bor en tørstig V8’er. Det er genialt, for nu kan sjakket så gemme madkasserne ude foran, så ostemadderne ikke skal bumle rundt på ladet sammen med skovle og trykluftboret.  

Skudsikker, seks ton på krogen og 800 kilometer rækkevidde – her er Teslas pickup

Selv rattet er supersized. Det samme er gearvælgeren, som også afslører noget af det, amerikanske biler oftest skældes ud for – dårlig eller billigt følende plastik. Selvom gearvælgeren er stor, knager den klagende, når man vælger gear. Ved siden findes en knap, der folder den helt væk. Så er det nemlig mulig at folde armlænet ud, så du har en flad overflade, der svarer til et mindre spisebord, hvor du kan øve dig på croquis-tegninger, mens du snupper endnu et afsnit af Yellowstone.

Trailer-kongen

Ligesom alt andet ved F-150 Lightning, er skærmen i midterkonsollen også større, og måler 15,5 tommer, men du finder også flere knapper, som er ukendte for en europæer. Lige til højre for rattet har du en drejeknap. Ford kalder den Pro Trailer Backup Assist, og den får dig til at bakke som en boss. Du drejer knappen til den side, du vil have traileren til at køre, mens du sidder og følger med på bakkameraet. Lige under finder du justeringen af trailerens bremser, så du bestemmer, hvor meget traileren skal bremse.

Amerikansk ikon trækker næsten 500 tons – med elmotor

Det giver rigtig god mening, for til trods for en meget kort testtur uden trailer, så er det tydeligt, at F-150 Lightning er kongen af trailerkørsel. I USA må den trække op til 4.535 kilo, så 3.500 kilo i Danmark bliver nærmest en hyggetjans for den store bil.

Elbil med kæmpe campingvogn – Bilnørderne tester rækkevidde

I USA må andre udgaver af F-150 kører med op 6.350 kilo, så den er fra starten designet til rigtig tunge læs. Og Lightning har den fordel, at de to elmotorer til sammen leverer 1.050 Nm fra 0 omdrejninger, eller cirka det samme moment som en mellemstor lastbil. Det giver et kæmpe overskud, selv med en tung trailer, og tom rykker det alvorligt i dine nakkemuskler. Med 589 hestekræfter runder den store, tunge elbil 100 km/t på cirka 4,5 sekunder. Den er hurtig.

Overraskende køreegenskaber

Næsten for hurtig. Egenvægten er 3.126 kilo for topmodellen Platinum med det store batteri, så du skal medregne, at den ikke bremser helt som en mindre bil. Du skal heller ikke regne med, at du ikke kan klemme dig ind i alle danske p-båse. Testbilen er 5,9 meter lang og 212 centimeter bred – med spejlene foldet ind!

Takket være det store batteris lave placering, opfører Lightning sig helt anderledes, end du ville forvente af en stor US-truck. Den krænger ikke mere end en almindelige stor personbil, og fordi elmotoren kræver et andet design af bagakslen, har man droppet den stive bagaksel og bladfjedre som på en prærievogn, og i stedet er der skruefjedre og uafhængig affjedring. Det giver en helt anden kørekomfort, og du har slet ikke den samme hoppeborgsfornemmelse, når du kører over store ujævnheder.

Højvolts cowboy – her er den elektriske Chevrolet Silverado EV

Lightning er stor, tung, men spinder snildt det ene forhjul, når du lægger fra land, og højt oppe i førersædet, føler du dig som en konge. Trods den korte tur, har jeg lyst til at køre længere, fordi det hele virker så nemt, komfortabelt og ubesværet. Ved motorvejsfart er der en del markant vindstøj fra de store sidespejle, men det er måske heller ikke der, F-150 Lightning hører hjemme.

Giga-batteri

F-150 Lightning kommer med tobatteri-størrelser, 98 eller 131 kWh nettokapacitet. Det er er gigantisk, og det store batteri ville i princippet kunne holde en dansk husholdning, inklusiv to børn og alle deres Ipads, forsynet med strøm i 10 dage. F-150 er så heller ikke ligefrem strømbesparende. I vores korte test, havde vi et gennemsnitsforbrug på 40 kWh per 100 kilometer, mens testbilen officielt kan køre 482 kilometer. Og det er selvfølgelig uden trailer.

Elektrisk Hilux! Toyota fremtidssikrer arbejdshesten

Hvor fornuftig en rækkevidde, man kan komme til, må en større test vise –  hvis den kommer Danmark. Ford har endnu ikke besluttet sig, og det er en skam, for F-150 er absolut interessant, om end nok ikke så meget for øko-cowboys, der drømmer om at afstive deres image. Nej, hvis jeg var entreprenør med mange kunder i København eller en af de andre storbyer, og kørte med trailere tungt læsset med gravemaskiner, så ville jeg klappe i hænderne over udsigten til F-150 Lightning. Den er formentlig bedre med traileren bagpå end noget andet, hvis ikke afstandene er for lange, den er vildt komfortabel, og så er der plads til hele sjakket i den. Det lyder som den perfekte firmabil – også selvom du ikke har set Yellowstone.

Billeder af Simon Hamelius