640 kilometer rækkevidde, fire elmotorer med et samlet drejningsmoment på 1.120 Nm – og så er R1T mere praktisk anlagt end en stum svigermor med rengøringsvanvid.

Elmotorer er ikke bare for sportsvogne og luksusbiler. Det har Tesla allerede vist, da de præsenterede deres elektriske lastbil. Men hvis man skal tro det nystartede amerikanske firma Rivian, så har strøm mange flere muligheder. Firmaet er nemlig på vej med deres første model, R1T en firedørs pickup, som ifølge virksomheden selv skal starte sin helt egen klasse – Electric Adventure Vehicles.

Hyundai Kona EV – kan en elbil virkelig blive Årets Bil?

Det er altså en bil, du tager på eventyr i med grøn samvittighed, men lad os lige gennemgå specifikationerne, for de er i sig selv ganske imponerende. Der er fire elmotorer, som hver yder 200 hestekræfter. Samlet giver det 800 hestekræfter, men der findes tre forskellige effekttrim, som hænger sammen med størrelsen af batteriet. Kraftigste udgave har 765 hestekræfter, mens den svageste har 408 hestekræfter og 560 Nm. De to kraftigste varianter har dog noget mere massive 1.120 Nm allerede fra 0 omdrejninger. Det burde sætte selv en Scania lastbil grundigt til vægs. Når de mange kræfter sendes gennem et reducerende gearsæt, svarer det til vanvittige 14.000 Nm, og derfor kan R1T runde 96 kilometer i timen (60 miles per hour) på bare tre sekunder og er godkendt til at trække op til 5.000 kilo trailer.

Skateboardet
Når man har en bil, som er bygget til at kunne klare eventyr, så går det ikke, at man konstant skal bide negle, fordi man frygter, at bilen løber tør for strøm ude i bushen. Det har Rivian tænkt på, så der findes tre forskellige batteripakker til R1T på 105 kWh, 135 kWh og 180 kWh, som er mildest talt massivt. Til sammenligning er Teslas største batteri på 100 kWh. Mindste batteri skulle give en rækkevidde på over 370 kilometer, og så 482 kilometer og sidst, men ikke mindst 640 kilometer. Batterierne er beregnet til at kunne håndtere op til 160 kW-ladning, og det skulle gøre det muligt at kunne lade 320 kilometer rækkevidde på batteriet i løbet af 30 minutter. Selve bilen er opgivet til at veje 2.670 kilo uanset batteriets størrelse, og på ladet må den læsse 800 kilo.

Operation Desert Storm kommer til Danmark - Ford Ranger Raptor

Rivian kalder konstruktionen af bilen for skateboardet, fordi alle bilens vitale dele som motorer og batteri er pakket omkring hjulene og bunden af bilen, og det har frigjort ekstrem meget fleksibilitet i opbygningen af resten af bilen. Selve affjedringen består af uafhængig affjedring til forakslen og et multilink-ophæng til bagakslen, og i alle fire hjørner er der både adaptive støddæmpere og luftaffjedring, som gør det muligt at justere frihøjden fra 20 centimeter, når bilen er parkeret – hvilket er praktisk, når man skal løfte noget op i ladet – helt op til 36 centimeter frihøjde i offroad-indstillingen. Det er nok til at gøre en Land Rover Defender alvorligt til skamme. Og til forskel fra børnelærdom, så klarer den elektriske R1T sig ganske godt igennem vand – den kan køre gennem op til en meter.

Praktiske gris
Fordi den særlige opbygning giver fri leg uden at skulle tage hensyn til motor og transmission, har R1T mange smarte features, der gør den lige så praktisk som dybe tallerkener og lommer i bukser. I forenden er der ikke nogen motor, men i stedet et bagagerum på 330 liter, men medaljen for mest praktiske detalje går til Gear Tunnel, et aflåseligt rum bag kabinen på 350 liter, som går på tværs gennem ladet, så du kan læsse eksempelvis en fiskestang eller et snowboard ind, uden at skulle være bange for at få dem stjålet i ladet. Ladet har dog også kameraovervågning, som slår alarm, hvis ting bliver fjernet fra ladet, og fordelen ved at køre rundt med et gigantisk batteri er, at der er tre stik i ladet, som leverer 110 volt til at drive elværktøj, eller hvad du ellers kunne ønske.

Er det her verdens fedeste campingvogn?

Men R1T er ikke bare praktisk, den er også smart. Bilen understøtter Level 3 autonomi, som betyder, du vil være i stand til at slippe rattet og tage øjnene fra vejen via både kamera, lidar, radar og meget præcis navigation. Lige som Tesla vil Rivian også være i stand til at sende opdateringer til bilen via internetet, så den kan blive smartere eller få fikset problemer, uden at du skal på værkstedet med bilen.

Hvis både cowboyhatten og miljø-samvittigheden trykker, så kan du forvente en startpris fra 403.821 kroner i USA, når produktionen starter i slutningen af 2020.