Ford har skabt et endnu bedre produkt med den elektriske version af deres store Transit. Men hvordan går det, når man tager en hurtig type fra byen langt ud på landet – følg med her, hvor vi kører på langtur.

Det er jo egentlig ikke elbilens skyld, at Burger King havde lukket, bare 20 minutter før vi ankom, og aftensmaden denne søndag aften i stedet så blev en toast opvarmet i en mikrobølgeovn på en tankstation. Men det gjorde ikke situationen bedre. Det var koldt, sent og vi havde stadig mindst 100 kilometer hjem, men måtte humpe ind på rastepladsen med cirka 30 kilometer tilbage på batteriet. Lange stræk på motorvej er nemlig ikke Ford E-Transits favorit.

Succesen bliver elektrisk – Ford præsenterer batteri-varebilen E-Transit Custom

Sådan må det være, når man er formet som en kummefryser. Med motorvejsfart skal du ikke regne med at nå mere end 160 kilometer på et fuldt batteri, og over testugens samlede 660 kilometer havde vi et snit på tre kilometer per kWh. Det giver en rækkevidde på 204 kilometer fra det i alt 68 kWh store batteri, mens den officielle rækkevidde på testbilen er 256 kilometer. Batteriet kan hurtiglades med op til 115 kW, men det lykkes aldrig os at finde andet end 50 kW-ladere på turen til og fra Sydsverige, men konklusionen må være, at E-Transit ikke er skabt til de lange stræk. Og det er egentlig lidt en skam, for den er faktisk ganske komfortabel, og i hvert fald mere komfortabel end diesel-varianten.

Bibliotek for håndværkere

Først og fremmest er E-Transit langt mere støjsvag, og manglen af dieselrallen gør kabinen næsten lige så støjsvagt som et børnebibliotek efter lukketid. Det er så kun lige til bilen kommer op i motorvejsfart, hvor en gummiliste begynder at hvisle, som om vinduet ikke er lukket rigtigt.

Specialistværktøj for de få – Mercedes Sprinter 319 CDI 4Matic

Sædet er noget fladt i forhold til at sidde i det mange timer ad gangen, og jeg kunne ønske mig, at rattet kunne rykkes længere ud og ind mod føreren, så man ikke skal bøje sig ind mod det. Som passager sidder man også noget opret, men ikke værre end konkurrenterne. Til gengæld er Ford verdensmestre i at lave en kabine med aflægningsrum overalt. Vi talte syv kopholdere, som også kunne tage halvandenliterflasker, og der er flere små hylder, hvor man kan lægge sin telefon eller glemme bits til skruemaskinen. Ovenover hovedet er der ekstra hylder, hvor man også kan glemme adskillige sager, så der er ingen undskyldning for at rydde kabinen til. Som om.

Største knallert på havnen

Elmotoren trækker på baghjulene, og yder 184 hestekræfter og 430 Nm. Det er altså nok til at sende den 2.637 kilo tunge bil over et lyskryds som vinderen. Den er ganske kvik fra 0 til 50, perfekt hvis du er budtypen, der altid har for travlt.

Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz

Faktisk er den store bil overraskende letkørt i byen, for den høje siddeposition og de store ruder giver masser af udsyn og overblik i trafikken. Affjedringen er tilmed ikke engang lige så stiv som på de almindelige Transit’er – formentlig fordi egenvægten er noget højere – og det gør E-Transit en smule mere komfortabel.

Til gengæld skal du have stort kørekort og stor tålmodighed, hvis du skal klemme bilen ind på en parkeringsplads for ladestandere i byen. Ladeporten sidder i forenden, og på en smal vej i byen med parkerede biler på begge sider, kan det være svært at få drejet bilen rundt og ind i en bås med biler til begge sider. Bilen er tilmed så lang, at baghjulene nogen steder holder uden for afmærkningen.

Betænksom og rummelig

Den elektriske Transit er både betænksom og rummelig – og det lyder måske som din yndlingspædagog fra børnehave-årerne, men hvor mange pædagoger kender du, der kan drive en vinkelsliber? Med 68 kWh er der nemlig rigeligt med strøm til at drive de fleste elværktøjer direkte fra bagenden af bilen. Her finder man to 230 volts stik, som kan give i alt 2.400 watt. Det burde være rigeligt til at drive en Kap-/geringssav, kompressor eller hvad du ellers måtte have brug for. Ford kalder det ProPower Onboard, men det er ekstraudstyr til 13.638 eksklusiv moms.

Ford Ranger Stormtrak - rå udvendig blød indvendig

Bilen er også rummelig – eller i hvert fald lige så rummelig som den almindelige model. Batteriet er nemlig gemt under gulvet, så du får op til 15,1 kubikmeter plads i den største van-variant. Der findes også mandskabsvarianter og en chassisvariant til opbygning. Modellen fås også med en totalvægt på 3,5 3,9 eller 4,25 tons, og modellen må i princippet laste op til 1.967 kilo, men ikke når bilen er med en totalvægt på 3,5 tons som testbilen. Her er lasteevnen kun 863 kilo, fordi batteriet stjæler resten.

Til gengæld må man rose Ford for plastikbunden, der dækker gulvet. Den er en smule glat, men den beskytter gulvet formidabelt mod tæsk. Til gengæld er der langt op i lastrummet, når du skal ind med tunge ting, og det stresser knæene.

Toyota Proace City Electric Van bliver kun bedre af eldrift

Konklusionen må være, at du ikke skal forvilde dig ud på længere ture i den elektriske Transit, men at den fungerer godt i byen, med alle de kvaliteter i behold, som vi kender fra den almindelige Transit. Til gengæld skal du også betale for den ekstra teknik. En diesel-Transit L2H2 Trend med baghjulstræk, 10-trins automatgear og 165 hestekræfter koster 336.452 kroner eksklusiv moms, mens en tilsvarende E-Transit koster fra 425.913 kroner.