Vi har tidligere testet Ford Ranger Raptor, en specialbygget variant velegnet til ørkenræs eller rally og den slags, og i den sammenligning blegner den nye topmodel, Ranger Stormtrak lidt. Her er der trods alt kun tale om en styling- og udstyrsvariant i forhold til standardversionen XL, og den lidt bedre udstyrede Wildtrak.

Dermed er Wildtrak nu topmodellen lige under den specielle Raptor. Fordelen i forhold til Raptor, er, at du får bladfjedre og dermed fuld lastvægt på 3.500 kilo på krogen. Det er jo noget, som kan bruges.

Derudover har du jo alle firehjulstrækfordelene med både lavgear og elektrisk spær, via ABS-bremserne på bagakslen, så ingen grusbakker på byggepladsen er for høje og intet mudderhul for dybt, slet ikke med de fabriksmonterede Hankook terrændæk i størrelsen 265/60 på 18 tommer fælge.

En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition

Prisen lægger sig tæt op ad Wildtrak, modellen under. Granskes prislisten, vil man se, at Stormtrack med Double Cab (kabine, hvor bagsæder er taget ud) kun koster 17.589 kroner mere. For de ekstra penge får man udstyr for 34.693 kroner, skulle det tilkøbes Wildtrak. Udstyret er de førnævnte terrændæk, store fælge, en rumdeler, samt elektrisk låg i ladet, du kan åbne og lukke med en knap i kabinen, dellæderkabine og lidt andet styling.

Således er der ikke meget fornuft i at købe modellen under, hvis altså man har brug for de der terrændæk og lastlåget, hvilket de fleste jo har – alene låget koster 25.617 kr. til Wildtrak’en.

Høj men god på motorvejen
Ford Ranger Stormtrak står meget højt, trods en normal frihøjde på lidt over 23,7 cm, men læssehøjden er 85,7 cm, altså i mavehøjde, og det gør rummet rimelig uegnet til at kyle pladevibratoren og andre tunge ting på, medmindre du lige har en rampe eller mobilkran til hjælp. Men vi fik da med lidt møje kylet en amerikansk familie-gasgrill på, så helt ubrugelig er det jo ikke – og den må i øvrigt læsse 886 kilo, så det er jo fint.

På Double Cap er ladet ikke imponerende stort, cirka halvanden meter langt og desuden tager rumdeleren lidt af pladsen, og den er ovenikøbet halvbesværlig at flytte, da man skal løsne skruer i hver side, og det tager tid. Men den var smart nok til grillprojektet, da den kunstige væg kunne holde det rullende køkken i skak. Skal du have mere plads, må du tage Rap Cap, med mindre plads i kabinen, men mere i ladet. Den må i øvrigt også læsse mere – 993 kilo.

En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition

Det er ikke særligt overraskende, at Stormtrak med sin 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med 213 hestekræfter og 500 Nm moment, samt en 10-trins automatiskgearkasse let klarer de små bakker og dybe grusspor på en byggeplads, eller at man slet ikke kunne mærke den trailer, vi spændte bag med haveaffald. Den er bygget muskuløs som en jysk arbejdshest. Det overraskende er, hvordan den opfører sig på motorvejen.

Den er nemlig lige så disciplineret som en personbil, altså det kunne være en Ford Kuga, du flød afsted i. Motoren blev i øvrigt også brugt til nogle modeller af den nu udgåede Ford Mondeo.

Affjedringen er blid, og støjniveauet lavt, og sammen med de lækre, velstøttende sæder i dellæder og kontrastsyninger, gør det langture på motorvejen til en fornøjelse, hvor du samtidigt nyder godt af bilens højde, da det giver et fint overblik over trafikken og landskabet, når du fx skal jagte tornadoer i din Stormtrak.

Alt for mange gear
Til gengæld er den lidt hårde bagvogn med bladfjedre lidt nervøs, når du kører tom over fx trafikbump, men det er bestemt til at leve med. Det er også til at leve med, at motoren ikke just er lydløs i lav fart, samt at nogle måske vil savne bundtræk i de lave omdrejninger, inden der kommer gang i turboerne.

Eneste virkelige anke er Fords automatiske gearkasse med ti trin, der skifter gear for tit og for sent, forstået på den måde, at motoren holdes i relativt høje omdrejninger, og man oplever ikke det solide skub fra lårmusklernes 500 diesel-newtonmetre. I stedet føles det som om, der skiftes gear ustandseligt. Den kunne skam let nøjes med det halve antal gear.

Danmarks største pickup-test

Sidste lille hikke, som gælder stort set alle firehjulstrækkerpickups, er at venderadiussen er overraskende stor og det gør den lidt til en elefant at parkere på Jem&fix’s parkeringsplads – bakkamera er heldigvis standard og det hjælper gevaldigt, for at kunne få den 5,4 meter lange Stormtrak i bås.

Prisen? Nå, ja, den koster desværre lidt her i misundelsesdanmark, selv om det jo på mange måder ville være den perfekte familiebil –høj som en SUV, og med plads som en trailer lige bag ryggen. Derfor har vi kun gulpladepriser, hvor Stormtrak, med en 500 Nm-motor starter ved 303.651 kroner uden moms, for den lille Rab Cap-kabine. Til sammenligning koster billigste Toyota Hilux T3 med 500 Nm 324.900 kroner uden moms, så helt skæv er den nok ikke prissat.

 

Vitaminindsprøjtning til Toyota Hilux - nu er der 2,8 liter med 204 hestekræfter og 500 Nm

Danmarks vildeste offroad-eventyr - vi tager Ford Ranger Raptor og Toyota Hilux langs Vesterhavet til Skagen.

En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition

Overkill – Ford Ranger Raptor er sublim

Danmarks største pickup-test

Fuld valuta for pengene – Mitsubishi L200

Suzuki Jimny Van har mistet bagsæderne, men beholder charmen

Den nye Land Rover Defender 90 på mini-eventyr