Den terrængående hidsigprop Ford Ranger Raptor er tilbage i en ny og kraftigere version, som nu får en 3-liters Ecoboost-V6’er med 288 hestekræfter, der for alvor kan matche den imponerende undervogn.

Vi har skrevet en del om den første generation Ford Ranger Raptor. Et utroligt stykke værktøj, som var så kompetent, at det faktisk var svært at begribe, indtil man selv helt bogstaveligt fløj over stok og sten. Undervognen var en genistreg, som både kunne håndtere rally-lignende forhold med flyvehop og vilde bump, og langsom teknisk kørsel over klipper eller igennem mudder. Kort sagt var Ranger Raptor nærmest den perfekte offroader – bortset fra én ting. Motoren.

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust

Den 2-liters diesel var lidt af en hængerøv. Bevares, den havde 213 heste og 500 Nm, og den fremragende 10-trins automatgearkasse gjorde alt, hvad den kunne for at skjule motorens mangler, men man sad altid tilbage med en følelse af, at motoren ikke matchede resten af bilen. Det har Ford heldigvis gjort noget ved nu.

V6-power

Vi vidste, at den nye Ford Ranger ville få en V6-motor, men det skulle blive en diesel med masser af bundtræk. Men den nye Ranger Raptor får altså sin egen V6’er – og den kører på benzin. Det er en nye 3-liters V6’er med to turboer og 288 hestekræfter og et omdrejningsmoment, på 491 Nm som altså ikke helt matcher den tidligere motor. Den tidligere motor vil dog også være tilgængelig fortsat. 

En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition

Den nye motor er bygget med cylinderblokke i komprimeret grafit-jern, der både er cirka 75 procent stærkere og op til 75 procent stivere end det jern, man anvender i almindelige afstøbninger. Ford Performance har derudover fokuseret på, at motoren reagerer lynhurtigt på speederinputs, mens et såkaldt ”anti-lag system”, også set i Ford GT og Ford Focus ST, er med til at reducere turbotøven. Faktisk er Ford gået så langt, at hvert eneste gear i den 10-trins gearkasse har en individuel turbo-boost-profil.

- Den nye 3,0 liters V6 twin-turbo EcoBoost benzinmotor giver Ranger Raptor en anderledes dynamik end tidligere, hvilket vil tilfredsstille selv den mest hardcore performance entusiast. Accelerationen og den rå ydeevne fra den nye drivlinje vil efterlade dig med et stort smil fra øre til øre, siger Dave Burn, chief programme engineer bag Ranger Raptor.

Ny VW Amarok er på vej – her er hvad vi ved

Føreren kan vælge mellem fire forskellige motorlyde, som via et elektronisk styret udstødningssystem omdanner lyden, så den passer til køretilstanden eller blot tilpasses efter førerens præferencer. Den helt stille motorlyd quiet kan vælges, hvis man prioriterer stilhed over ydeevne, og fx ikke ønsker at vække sine naboer en tidlig morgen. Motorlyden normal gør lidt mere væsen ud af sig, men lyden er ikke for høj, så man kan altså fint køre gennem gadebilledet uden, at lyden tiltrækker unødig opmærksomhed. Til gengæld er der mere knald på motorlyden i sport og Baja. Sport giver en højere og mere aggressiv motorlyd, mens Baja uden tvivl giver den mest opsigtsvækkende motorlyd.

For første gang har Ranger Raptor et permanent firhjulstræk med en helt ny og elektronisk styret drivlinje, der kombinerer differentialespærrer på både for- og baghjul. Sammen med Ranger Raptors syv forskellige køreprogrammer har bilen altid de bedste forudsætninger for at klare alt fra glatte veje, mudder – og naturligvis hårdt terræn.

Nyt design

Den gamle Ranger Raptor var ikke ligefrem kedelig at se på, og den nye fortsætter stilen med udvidede hjulkasser. Designet på forlygterne understreger pickuppens bredde, mens de store FORD-bogstaver på bilens grill og dens separate kofanger tilføjer visuelle muskler. Både det udvendige og indvendige design understreger alt sammen bilens karakter.

Overkill – Ford Ranger Raptor er sublim

Inde i bilens kabine er nye sportssæder ikke kun med til at øge komforten, men giver også føreren af bilen mere støtte under terrænkørsel eller sving i høj fart. Bilens interiør såsom det digitale instrumentbræt og sportssæderne har alle et ravgult skær, der går igen flere steder i bilen.

Føreren vil også nyde godt af den nyeste digitale teknologi, der med en skærm på 12,4 tommer i instrumentbrættet og derudover en 12 tommer infotainment-skærm. Kabinen er desuden udstyret med 10 B&O-højtalere.

Den nye Ranger Raptor forventes at blive lanceret i Danmark i oktober måned 2022. Priserne vil blive offentliggjort tættere på lanceringen.