At lave en særlig udgave af Ford Ranger Raptor virker tosset, når bilen i sig selv er rigeligt speciel. Særligt når man tager i betragtning, at du faktisk bare får for 8.000 kroner klistermærker – men find et mudderhul eller et flyvehop, og så er alt andet glemt. Ranger Raptor er en actionhelt.

Du ved, det bliver alvorligt, når chaufføren beder dig sætte dig på det midterste bagsæde, så du ikke slår hovedet mod loftet. Nå, nå tænker jeg, finnerne er ikke ligefrem kendt for at overdrive, så jeg sætter mig og tager selen på, hvortil chaufføren vender sig igen; du må hellere tage en ekstra sele på udover den anden.

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust

Han ligner ikke en mand, der joker, så jeg begynder så småt at fortryde, at jeg kækt hoppede ind bagi en Ford Ranger Raptor, som den gør klar til at køre ned gennem en finsk skov. Vi har tidligere på dagen selv kørt ned ad samme stenede vej i en anden udgave af Ranger, men de fodbold-store granitstykker, som er sået over vejen som legoklodser på et legeværelse, gjorde, at vi ikke kunne køre mere end fem km/t. Nu påstår den fåmælte finne så, at vi skal køre 10 gange så hurtigt.

Han lyver ikke, da han pisker den 2-liters diesel med 213 hestekræfter op i fart. Vi flyver bogstaveligt talt ned ad stien, og mens mine knoer bliver hvide af at gribe fat i begge panikhåndtag, forundres jeg over, hvordan hjulene overhovedet kan have kontakt med underlaget. Alligevel passeres hver enkelt sten uden brok fra hverken dæk eller undervogn. Jeg er oprigtigt forbløffet over, at chaufføren kan køre så stærkt i sving med så lavt et greb, specielt fordi der er en sten på størrelse med en Volkswagen Up lige dér, hvor jeg forudser, at bilen kører lige ud i stedet for at følge vejen til højre.

Sig Ford til din Folkevogn

Jeg har tidligere kørt med rallykørere og en enkelt Le Mans-vinder, men det her er noget af det vildeste, jeg har oplevet. Hvem skulle have troet det. Med under 60 km/t. I en Ford Ranger Raptor, hvis eneste ombygning er fem centimeter større hjul og en kofanger designet af Arctic Trucks Finland.

Det gamle trick
Netop Arctic Trucks Finland er et udspring af firmaet, som opstod på Island i 90’erne. Her byggede man biler med kæmpe ballondæk, som kunne forcere gletsjere. Firmaet blev en succes og voksede til flere lande, blandt andet Norge, Rusland, De Arabiske Emirater og altså Finland. Det er den finske direktør, endnu en fåmælt mand med etageklippet nakkehår og cowboyjakke, der lægger hus til arrangementet.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Jeg føler mig øjeblikkeligt hjemme i hans smukke omgivelser, der på oversiden ligner en typisk skandinavisk birkeskov med masser af klipper og søer, men området er mere eller mindre designet af manden med nakkehår og hans rendegraver, så Arctic Trucks kan teste deres kreationer.

Det er altså et spektakulært sted, Ford har valgt at lancere deres fire nye specialmodeller. Det er en god ide, for det er et velkendt trick i bilbranchen – jo mindre nyhed, jo bedre event. For kun to af varianterne kommer til Danmark, Stormtrak og Ranger Raptor Special Edition. Og de reelle forskelle mellem de almindelige modeller og de nye varianter er lige så sindsoprivende som en årsopgørelse. Så lad os få dem af vejen.

Stormtrak
Ranger Stormtrak er baseret på Wildtrak, og koster således 14.000 kroner mere, hvis dit entreprenørfirma klarer momsen. For de penge kan du, udover det udstyr du finder i Wildtrak, vælge mellem tre forskellige unikke lakeringer, mens sorte stafferinger, sorte dørgreb, sidespejl altid følger med. Sorte fælge med All Terrain-dæk og sorte lædersæder med røde syninger er også med, og så det måske mest interessante – danske Mountain Top leverer et laddækken i aluminium, og køber du Double Cab-varianten, så er det nu elektrisk. Det er liret, at du kan åbne det fra kabinen, og i ladet findes også en lastdeler, som er praktisk, hvis du skal have mindre ting i ladet, som ikke må kure rundt, men samtidig virker den besværlig at fjerne, hvis du skal have større ting i ladet, og mon ikke skinnesystemet til dækkenet kan være skrøbeligt i frost eller ved hård brug.

Danmarks største pickup-test

Uagtet er Ranger generelt velkørende, med et styretøj som er mere præcist og meddelsomt, end man er vant til i pickupklassen. Den 2-liters dieselmotor yder 500 Nm, og gør bestemt et hæderligt indtryk, specielt i samarbejde med den 10-trins automatgearkasse. Så til trods for, at Ranger bliver udskiftet af en ny model til næste år, føles den stadig frisk. Men jeg ville sagtens kunne nøjes med en almindelig Wildtrak-variant.

Special Edition actionhelt
Vi har kørt en del i Ford Ranger Raptor, men har aldrig rock crawlet med den over sten og pløjet i mudder med den. Med stor frihøjde, lavgear, elektronisk spær på bagakslen, grove dæk og pansring af kravler den frem i pløret i den finske skov.

Overkill – Ford Ranger Raptor er sublim

Man savner en smule overblik i den store bil, når man skal passere trærødder eller badebold-store granitblokke, som kan rive dørsiden op som en dåseåbner i en dåse tun, men Ranger Raptor er overraskende kompetent til den langsomme tekniske kørsel. Det er overraskende, fordi Ranger Raptor samtidig kan opføre sig som en forvokset rallybil, når hastigheden skrues op.

Det niveau af bank, som affjedringssystemet, og de særlige FOX-støddæmpere kan håndtere, er intet mindre end imponerende. De kræfter, som hvert hjul skal håndtere, når 2,5 ton pickup kommer drønende ned af en klippesti med 60 km/t er absurde, men Ranger Raptor æder den slags, som Arnold nakker bad guys i kultfilmen Commando.

Vitaminindsprøjtning til Toyota Hilux

Ranger Raptor er det tætteste, du kommer en Dakar-rallybil med fabriksgaranti. Og måske derfor virker det ret omsonst, at Ford har introduceret Special Edition. Først og fremmest fordi Raptor var speciel nok i forvejen, men måske mest af alt, fordi racerstriber i konstrastrød, røde stiklinger på rattet og røde trækkroge er en omgang gejl, som ikke er de 8.900 kroner uden moms værd.

Amarok V6 – det islandske eventyr

Heldigvis kommer der kun 25 Special Edition-Raptors til Danmark, så du kan med ro i sindet bare købe den almindelige. Den er nemlig allerede en ægte actionhelt.