Fuld valuta for pengene – Mitsubishi L200

| Andreas Lang Hedegaard

Mitsubishi L200 skal lægge arm med de bedste i pickup-klassen – og til forskel fra den gamle model, har den nye mere at byde på end bare at være billigst. Men spørgsmålet er, om den er blevet god nok til at være andet, end det billige alternativ.

Jeg låser midterdifferentialet og vælger lavgearet, som er Mitsubishi L200’s svar på at smøge ærmerne op for alvor. Bilen har offroad-program, hvor jeg vælger mudder, for vi skal op ad en stejl, fedtet skrænt, som jeg har besluttet mig skal være den nye Mitsubishi L200’s ilddåb. I et kort øjeblik kan jeg ikke se andet end himmel, mens de fire hjul kæmper efter greb i den svenske mos. Heldigvis er L200 udstyret med et avanceret antispind-system, som forbilledligt finder greb, selv der hvor der intet er, og op kommer vi. L200 har bestået sin første prøve.

En positiv overraskelse – Mitsubishi L200 er en fed pickup

Vi er taget til Sverige på en ødegård for at teste Mitsubishis nye pickup. Den slags biler er nemlig bygget til at arbejde i uvejsomt terræn, og da L200 er en helt nyudviklet model, der gerne skulle kunne blande sig med de bedste i klassen, bliver vi nødt til at teste den iført et par arbejdsbukser. Vi finder et stort aspetræ, der er væltet og derfor skal skæres op og køres ud af skoven. Med små 400 kilo i ladet er vi langt fra testbilens tilladte lasteevne på 961 kilo, men bladfjedrene på bagakslen synker mærkbart af vægten, og da vi lister over den første forhindring – en græsklædt skrænt på omkring en halv meter – mærkes det, hvordan hele bilens ramme flekser under lasten, og trods drivlinjens evne til at finde fodfæste, føles det ikke som om, L200 er glad for det hårde arbejde.

Mere komfort
De hængende fjedre kan nok forklares med, at Mitsubishis ingeniører har prioriteret landevej og komfort mere i den nye udgave. Som oftest betyder det blødere affjedring, og selvom L200 har den klassiske duvende kørestil med masser af krængning, så er den som udgangspunkt ganske komfortabel, når det går ligeud. Én ting hjælper især til dette – støjdæmpningen. L200 er noget mere støjdæmpet end flere af konkurrenterne, og det gør de lange stræk på motorvej langt mere udholdelige. Til gengæld har rattet en tendens til at sende rigtig mange vibrationer op i dine hænder. Samtidig er bilen ikke særlig retningsstabil og har et fjernt styretøj, så du skal arbejde en del for at holde bilen på vejen. Til gengæld kan du nyde, at L200 som en af de få i klassen har både varme i rattet, og så kan det justeres både op/ned og ud/ind.

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Man sidder godt i det læderbeklædte og el-justerbare forsæde, men resten af kabinen er desværre ikke helt så frisk at se på som det nye udvendige design. Specielt midterkonsollen ligner noget fra en japansk mikrobølgeovn, og det er til trods for, at der er masser af udstyr som to-zoners klimaanlæg, nødbremse, el-spejle, regnsensor, Apple Carplay, baksensor og bakkamera og nøglefri adgang. 

Mindre overarme
En vigtig del af redesignet er koncentreret omkring motoren. Den er skrumpet fra 2,4 liter til 2,2 liter, og så har den fået AdBlue, så motoren opfylder de seneste emissionskrav. Det betyder også, at effekten er faldet fra 181 hestekræfter og 430 Nm til 150 hestekræfter og 400 Nm. Og faldet i effekt er tydeligt, for til trods for en velfungerende sekstrins automatgearkasse, savner L200 tydelig nogle større overarme, end den har. Når du træder speederen ned, får du indtrykket af, at det eneste, der sker, er at motorlarmen bliver højere.

Danmarks største pickup-test

Det eneste pæne, man kunne sige om den gamle L200, var at den var billig. Sådan er det heldigvis ikke længere. Den nye variant er markant bedre, og selv i billigste trim, Club Cab Invite, er den ganske veludstyret, men startprisen er også vokset til 249.995 kroner inklusive moms. Topmodellen koster hele 339.995 kroner. Det er stadig billigere end konkurrenter som Hilux og Nissan Navara og langt billigere end topmodellerne fra Ford og Volkswagen, og det er nok også L200’erens stærkeste kort. For Hilux er stadig bedre til det tunge arbejde og terrænkørsel, Ranger er bedre til de tunge trailere, og Amarok er mere komfortabel. L200 er blevet mere moderne og en langt bedre bil, men vælg den, fordi den giver bedst valuta for pengene i pickupklassen.

Biltorvets vurdering

plus Støjsvag Meget udstyr for pengene
menu Køreegenskaberne er ikke så raffinerede

Specifikationer

R4/16V turbodiesel
2.268 ccm
150 hk ved 3.500 o/min
400 Nm ved 2.000 o/min
Firehjulstræk
6A
171 km/t
Ikke opgivet
10,3 km/l
254 g/km
550 liter
2.149 kilo
3.100/750 kilo
339.995 kroner inklusiv moms - Double Cab 2.2DI-D Instyle Aut. 4WD

Mitsubishi L200 på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Mitsubishi L200 Dob. Cab 2,2 DI-D Intense 4WD 150HK DobKab 6g
NYHED
165.000 kr.
Mitsubishi L200
Dob. Cab 2,2 DI-D Intense 4WD 150HK DobKab 6g
Horsens
76.000
2017
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Mitsubishi L200 Dob. Cab 2,5 DI-D Intense 4x4 178HK Pick-Up 6g Aut.
NYHED
85.000 kr.
Mitsubishi L200
Dob. Cab 2,5 DI-D Intense 4x4 178HK Pick-Up 6g Aut.
Horsens
108.000
2011
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Mitsubishi L200 2,4 DI-D 154 Invite Club Cab
FABRIKSNY
171.500 kr.
Mitsubishi L200
2,4 DI-D 154 Invite Club Cab
Viby J
-
2019
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev