DANMARKS STØRSTE PICKUP-TEST: Fiat Fullback har både sin gode og dårlige sider. Den stiller med masser af udstyr som vognbaneassistent, men er også eneste bil i testen, som ikke må trække 3,5 tons.

Man kunne fristes til at beskylde Fiat for at være med i dag på en badebillet – der er nemlig ikke ret meget Fiat over denne bil. I stedet er Fulback i virkeligheden en Mitsubishi L200 i italienske klæder, og det er ikke umiddelbart nogen dårlig ting. Fiat har nemlig ikke ret meget erfaring med at lave pickups af denne type, men det har Mitsubishi, som lancerede femte generation af L200 i 2015.

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Det betyder, at der under den hvide lak og de få Fiat-emblemer gemmer sig en klassisk japansk slider på godt og ondt, så lad os starte med de gode sager. Fullback stiller med rigtig meget udstyr som eksempelvis elektrisk justerbare lædersæder, bakkamera, klimaanlæg og vejbaneassistent, som ellers kun findes i Ford Ranger, Toyota Hilux og Mercedes X-Klasse. Og fordi der kun findes én udstyrsvariant, er den også dagens billigste bil med en startpris på 250.065 kroner uden moms for modellen med automatgear.

Mikrobølgeovnen
I kabinen er der ikke meget, der siger ’la dolce vita’. I stedet kunne kabinen være designet af en fyr, der normalt laver mikrobølgeovne med de mange knapper på midterkonsollen. På landevejen kører Fullback som en typisk gammeldags pickup – altså masser af fjedervandring, som bliver til krængning i sving, et relativt upræcist styretøj og et rat, som mere eller mindre sidder mellem benene på dig på grund af kørestillingen.

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Skovens helt – Toyota Hilux

I terrænet følger Fullback med og placerer sig nogenlunde midt i feltet. Via en drejeknap kan man vælge mellem firehjulstræk i højgear, firehjulstræk i lavgear med og uden spær på centerdifferentialet, og vi oplevede aldrig, at Fullback må kæmpe ekstra, men omvendt mangler den et spærredifferentiale til bagakslen for at virke lige så overbevisende som visse konkurrenter.

Tung kost
Ude under hjelmen finder vi en 2,4-liters diesel med 180 hk og 430 Nm. Det lyder på papiret ganske godt, men momentet er først tilstede fra 2.500 o/min, som er relativt højt når man kører i terræn og trækker tunge trailere. Til sammenligning må Hilux nøjes med 400 Nm, men de er til gengæld stået op allerede ved 1.600 o/min, og den motor opleves derfor som med større bundtræk.

Effekten ledes ud gennem testens eneste 5-trins gearkasse, og selvom den er automatisk, føles den gammeldags. Ofte skifter gearkassen ned og holder gearet længe, så motoren tvinges op i omdrejninger. Det er ikke ligefrem nogen stor fornøjelse og forstyrrer freden i kabinen.

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Til forskel fra konkurrenterne er Fullback kun godkendt til 3.100 kilo, og kører derfor med max last i dagens test, hvilket ret tydeligt er tung kost for den italienske japaner. Affjedringen føles simpelthen, som om den er helt i knæ. Hvor de fleste konkurrenter synker i fjedrene, så føles det som om, at støddæmperne trykkes helt i bund i Fullback. Det giver en hårdere kørsel end konkurrenterne. Kombinationen af motor og gearkasse virker til at skulle arbejde hårdt for at trække læsset, og omdrejningstælleren ender på 3.000 o/min over en lang periode.

Samlet kan det derfor kun blive til en sjetteplads for Fiat Fullback, der stiller med meget udstyr, men halter, når det kommer til tungt arbejde.