DANMARKS STØRSTE PICKUP-TEST: Volkswagen rydder bordet ved at have et højt gennemsnit i alle kategorier – krydret med en fantastisk motor og gearkasse.

Okay, fair nok – vi indrømmer det. Vi er korrumperet af power, og det er fuldstændig rigtigt, hvad de siger – mere vil have mere. Og Amarok V6 har mest, når det kommer til lige netop power. Sidste år gav Volkswagen et meget lille facelift, til trods for at bilen er stort set uændret fra da den oprindeligt blev introduceret i 2010. Der er dog en vigtig forskel – den originale biturbo-motor på bare to liter er blevet erstattet af en magtfuld 3,0-liters V6’er, som fås med 163 hk helt op til 258 hk. Vi kører udgaven med 204 hk og massive 500 Nm allerede fra 1.250 omdrejninger. Det føles som om, der er kræfter som et Mærsk-containerskib, og i kombination med den 8-trins ZF-automatgearkasse, som findes i både BMW 5-serie og Bentley, kan Amarok overraske selv GTI’er på vej ud af lyskrydset. Men mest af alt nyder man bare lyden og kraftoverskuddet til at cruise afsted.

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

At cruise over lange stræk er en af Amaroks favoritdiscipliner. Køreegenskaberne er ikke helt så direkte som Ranger, men eksempelvis styretøjet minder om det, du finder i en personbil og ikke en traktor fra 60’erne. Fordelen over Ranger er også, at Amarok er mere komfortabelt affjedret, hvor Ranger til tider kan opleves som lidt stiv.

Kedelig kabine
Testbilen er en Highline, som er topmodellen, men kabinen virker faktisk en smule kedelig og bar. Alt sidder der, hvor man forventer det i en Volkswagen, men til en pris på næsten 400.000 kroner med moms, så kunne man forvente sig mere. Heldigvis er sæderne rigtig gode, og rattet kan justeres ind og ud, som den eneste i testen.

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Med en så komfortabel opsat undervogn kunne man frygte, at Amarok ville bukke under for 3.100 kilo trailer, men det er heldigvis ikke tilfældet. Helt så overbevisende som Ranger er Amarok ikke, og når man kører over ujævnheder, skal affjedringen bruge længere tid på at absorbere trailerens bevægelser end Ranger og Hilux, men den føles aldrig ubehagelig som flere af de andre konkurrenter. Det massive moment får dig til at glemme traileren, når du accelererer væk.

Mangler klatregrej
I skoven klarer Amarok sig med skindet på næsen, og kommer frem de samme steder, som de andre, og det er på trods af, at Amarok hverken har lavgear eller differentialespær. I stedet sender de 500 Nm Amarok op ad de stejle skrænter på en ganske overbevisende måde, det manglende udstyr til trods. Det er dog klart, at Amarok ikke når eksempelvis Hilux til skærmkanten i skoven.

Skovens helt – Toyota Hilux

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Det er også okay, for på landevejen kører Amarok V6 som en luksuslimousine, der tilfældigvis har et lad. Eneste alvorlige minus ved Amarok er, at den mangler almindeligt sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent eller automatisk nødbremse, som flere af konkurrenterne har. Alligevel vinder Volkswagen Amarok V6 Danmarks største pickup-test, fordi den klarer sig godt i alle discipliner tilsat en fantastisk motor.