Få biler er elegante som Volvo V90, men hybriden har lidt under et tarveligt lille batteri. Model T8 Recharge lover hele 86 kilometer på strøm, men motoren er tørstig og larmer, når strømmen er brugt, og så tager det lang tid at fylde batteriet. Alligevel elsker vi Volvoen.

Hold dem til Volvo, den holder til dem, lød et gammelt slogan, og som dansk skandinav er det svært ikke at være en smule positivt forudindtaget, når man sætter sig ind i en sådan en bomstærk Volvo af svensk jernmalm, hvor sikkerhed traditionelt har været det største salgsargument.

Også selv om de gamle dage er langt væk, for Volvo har været kinesisk ejet i over ti år, og før det ejet af Ford. Og selv om sikkerhed stadig råber højt, så er det nu om dage mest det lækre skandinaviske luksusdesign, man falder for, og sådan var det vist ikke i gamle dage.

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

 

Mums en lækker kabine

Vi har fornøjelsen af en metallic-mørkebrun V90 i interiøret med det mundrette navn Midnight Zinc Tailored Wool Blend i Charcoal, oversat: Lækkert gråt sofastof og mørkt træ, der måske kun lige mangler bregnen, for at kunne ramme et IKEA-katalog. Til gengæld får man en krystal-gearstang fra Orrefors og smørsmeltende lækker lyd fra det indbyggede Harman Kardon-anlæg, der er standard i topversionen Ultimate, koster 14.898 i Plus og ikke fås i Core-versionen.

Den billige Polestar 2 du ikke skal vælge

Det er virkelig en hyggelig stue, men det lysegrå stof ser bekymrende sart ud i forhold til en syv-årigs beskidte fodboldtøj, eller Gud forbryde det, en dryppende Americano, så ungen må hellere tage bussen, sammen med onkel barista. Eller man kan også bare vælge et andet interiør og spare de 22.191 kroner, det måske sarte stof koster.

Selvom vi er ret begejstrede for kabinen, er her også små skøre indfald, blandt andet er soltaget umuligt at åbne og lukke, fordi knappen er noget fingerfølsomt hø, og det nye Google-system kræver tilvænning, selv om det jo minder meget om din mobil, hvor du styrer tingene med apps. Men vi savner mere dedikerede bil-apps, der fx i detaljer kunne ridse dit elforbrug op og lignende oplysende køredata.

Lydløs luksus

Topmodellen, vi kører, hedder T8 Ultimate Recharge, og det er en to-liters benzin-stationcar med batteri på 15 kWh, der kan give lydløs kørsel på WLTP-lovede 86 kilometer, en fordobling i forhold til den tidligere model. I praksis havde vi omkring 60 kilometers rækkevidde ved et fuldt opladet batteri, der fra bunden tager tre-fire timer at lade op, fordi den max sluger 3,7 kW i timen. 

Den lydløse kørsel passer overordentligt godt til den slanke og brede luksusvogn – man føler sig virkelig forkælet. Den bare glider afsted, med rigeligt kraftoverskud fra de 145 elektriske heste, der skubber på baghjulene. Det gør, at man altid kommer lynhurtig fra lyskrydsene.

Volvo V60 T8 TwinEngine – med ledning giver den mening

Benzinmotoren kobles automatisk ind, når det er nødvendigt, fx når du skal overhale, batteriet er ved at være dødt, eller du vælger det i menusystemet, hvor der er gode muligheder for at styre, hvordan og hvornår du vil bruge batteripower.

Benzineren bringer 310 hestekræfter til festen, hvilket er alt rigeligt til luksuriøs overlegenhed, men som sportsvogn er Volvoen tydeligt udenfor komfortzonen. Frisk kørsel kvitteres med en duvende undervogn og uskøn jamren fra motoren, der tydeligt lider skingert ved de høje omdrejninger.

Motor stopklods for velværen

Benzinmotoren trækker på forhjulene, og derfor har du firehjulstræk, når begge motorer kører, men benzinmotoren er generelt lidt i vejen for den dejlige oplevelse. Man lægger meget mærke til, når fossilmaskinen kører. Selv i tomgang kan du mærke rystelser i sædet.

Det sagt så, godt oppe i fart, kan benzindrivværket ikke høres på grund af andre lyde som dækstøj og fartvind – ikke at der er bemærkelsesværdigt meget af den slags i øvrigt, men en bil i fart er jo bare ikke lydløs.

Benzinøkonomien svinger tilmed ret meget, selvsagt mest til den dårlige side, når batteriet er brugt. Samtidigt er det svært at regne ud, præcis hvor meget rækkevidde du har, da det også kan svinge meget, alt efter batteriets tilstand.

Svensk succes – Volvo V60 T6

Således kan du opleve at have 220 kilometer på benzintanken og kort efter se det synke til 180. Det samlede forbrug bliver ifølge bilens målere ca. 12-13 kilometer for hver liter benzin i tanken, inklusive almindeligt brug af batteri, altså hvor det har været fuldt opladet et par gange, og hvor vi forsøger ikke at bruge af strømmen på motorvej, hvor energien forsvinder hurtigere end øl på et stadion.

WLTP-specifikationen lover dig i øvrigt ti gange så meget, nemlig 120 km/l, så her er du velkommen til at føle dig snydt.

Løgnen er til din fordel

Den løgnagtige benzinøkonomi er dog kun til din fordel, fordi du høster en gedigen skattefordel – prisen for sådan en T8 Ultimate inklusiv alt udstyr er på 750.491 kroner, men startprisen på udstyrsniveauet Plus er noget lavere på 683.111 kroner, og kan du nøjes med den mindre benziner med 253 hestekræfter, fås den i version T6 Core fra 581.920 kroner.

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Man kan ikke sammenligne prisen med en Volvo V90 uden batteri, da den ikke føres længere – kigger vi i historiebogen kostede en V90 B4 med 197 hestekræfter fra 643.080 kroner i 2021, så ingen tvivl om, at du får meget mere for pengene i nutidens hybridversioner.

Hvis altså du kan få en. Volvo melder nemlig udsolgt af den såkaldte 2023-model, som vi her har testet, så den V90, du bestiller i dag, er 2024-modellen, der lige nu er ti måneders ventetid på, oplyser Volvo.

Holder du alligevel så meget af Volvo, at du holder dig til den, skal du derfor tage de oplyste priser med et gran salt –  næste år får hybriderne nemlig en mindre skattefordel end i år, og derfor bliver den dyrere. 

Er V90 for stor en bil? Læs testen af V60 her.

Skal du have en brugt Volvo? Se testen af S60 her.

Se brugte V90 til salg her.