Vi har tidligere testet den lille, fikse crossover DS3, men hvor den føles lidt som indersiden af en fransk dametaske, gør alene størrelsen på DS7 Crossback, at du mere føler dig i lobbyen på et luksushotel i Monaco.

Her er masser af plads, og du er omgivet af lækre, bløde materialer, mens designet har fået fuld bankoplade på bling og kromdetaljer i rombedesign, mens forlygterne er fire store diamanter, der tilmed drejer rundt, når du tænder dyret. Personligt er denne anmelder i himlen, men det falder nok ikke i alles smag.

Fransk finesse – Peugeot 308 SW Plug-In Hybrid

Den ligner en million, men koster kun det halve. Den normale DS 7 starter ved 420.000 kroner for en 1,5 liters diesel, men vi kører i en 1,6’er benziner Performance Line Pack med 180 heste til 510.000 kroner, med den tilføjelse at vognen er den nye plugin-hybrid, der (lidt endnu i hvert fald), er begunstiget af et fradrag i afgift. Så sparer du 50.000 kroner, så testbilen lander på 460.000 kroner.

Se alle hybridbiler til salg på biltorvet.dk her


For de færre penge, får du en samlet systemydelse på 225 hestekræfter og et ærgerligt lille batteri på 13,2 kWh, der skulle række til 62 kilometers kørsel på ren el. Vores test viste dog cirka det halve i de kolde vintermåneder, og stor er skuffelsen, når man kommer ud til bilen efter en hel times ladetid, og konstaterer, at der kun er kommet otte kilometers rækkevidde på batteriet.

Det er fordi, vognen kun kan lade med en enkelt fase, og så tager det altså på den slemme side af fire timer at få fyldt det beskedne lager med strøm. Har du en hjemmelader er det nok ligegyldigt, for du lader jo om natten.

Peugeot 5008 – familiens favorit

Det lille batteri løber tørt så hurtigt, at det ikke gør noget godt for benzinøkonomien, der afgiftsvenligt opgives til 71,4 km/l, men vi kørte kun 11,6 km/l i snit.

Fra elegance til arrogance
Fornemmelsen af luksus er dog fuldendt, når du kører på el, for vognen er i forvejen ret godt lydisoleret, især med de akustiske vinduer, der er standard. De 110 heste elmotoren leverer, er alt rigeligt til en passende acceleration. Affjedringen tilpasser sig underlaget ved hjælp af et kamera og er blødt sat op til fordel for kørekomforten, mens den ude på motorvejen strammer op. Det fungerer lækkert som en præsidentsuite – lige indtil det gode, gamle benzinkraftværk slår til.

Gearkassen med otte automatiske trin melder nemlig sin ankomst som en uhøflig fransk tjener, der åbenbart ved bedre, hvordan motoren bør spise sine omdrejninger. De to dele passer lige så godt sammen som croissant med leverpostej, for den arrogante gearkasse gør, hvad den kan for at spolere det ellers fine bundtræk ved at geare flittigt ned, samtidigt med at den leverer gearene alt for længe efter, de er bestilt.

Dacia Jogger – til alt dét, der kommer efter sex

Bare det at komme fra bakgear til forlæns, for eksempel når man lige skal lave en trepunktsvending midt på en vej, ender i lang ventetid, hvor man kommer til at fremstå som en usikker klovn, der spærrer midt på vejen.

Men det er altså fordi, gearkassen åbenbart skal helt om i baglokalets fryser for at finde førstegearet, efter den har været i bakgear.

Det samme sker i mellemaccelerationer, hvor du kan glemme alt om at lave en frisk overhaling på motorvejen. Træder du til speederen, skifter kassen ned og det tager tid, og når elmotoren ikke hjælper til, så mangler der altså lige 110 heste, og de resterende 180 heste føles tamme i forhold til de høje omdrejninger, som serveres.

Den smukke søster – Volvo C40


Du kan dog styre gearingerne manuelt med skiftepalerne bag rattet, og det fungere faktisk bedre.

Små franske særheder
Bliver vi i de små franske særheder, bør vi også nævne, at også menusystemet har lidt indbygget arrogance i form af ventetid, bremserne føles tamme, og køreprogrammet Sport gør tilsyneladende udelukkende styringen en smule tungere, men ellers føles vognen på ingen måde sportslig.

Men overordnet set vil DS7 passe godt til de chauffører, der blot vil have en blød og stille tur, og som ikke gør sig meget i hurtige overhalinger, men mere stille forbi-spadseringer, mens de er omgivet af luksus. Bare det at lukke førerdøren, forkæler dine ører med den helt rette svampede pengeskabslyd. DS7 giver dig tilfredsstillelsen af at være på Mercedes-Audi-BMW-Volvo-Jaguar-niveau, men på en særegen fransk måde, og det kan altså også noget.

 

Se alle hybridbiler til salg på biltorvet.dk her

 

Anmeldelse: DS3 Crossback E-Tense

 

Fransk finesse – Peugeot 308 SW Plug-In Hybrid

Den franske diamant – DS7 Crossback

Plugin-power indfrier endelig Toyota RAV4's potentiale


Elektrisk originalitet - Honda e

Den elektriske charmør – Mini Cooper SE

Tak for kaffe – Mokka er Opel, som du aldrig har set det før

Sådan finder du den perfekte familiebil

Ny eller brugt bil - hvad skal du vælge?