En del nye elbiler er en smule futuristiske i interiøret eller designet, men ingen kan slå en fransk designer på fri bane. DS3 Crossback e-Tense’s design vil tilfredsstille selv de mest hardcore frankofile samtidigt med, du kører moderigtig elektrisk. Bonus: Jo flere penge du bruger, des mere mening giver den.

DS3 Crossback e-Tense er dybest set samme bil som den almindelige DS3 Crossback, bare på strøm. Så vores anmeldelse af den, kan du med fordel læse, da DS3’eren i el-versionen naturligt nok deler de fleste af de samme franske særheder på godt og ondt.

DS er Citroëns vilde luksusmærke med seks danske forhandlere i Silkeborg, Allborg, Holstebro, Odense, Virum og Aarhus. 

DS3 Crossback – Avantgarde på godt og ondt

Konkurrenterne Opel Mokka-e (279.990 kroner) og Peugeot e-2008 (269.990 kroner) har samme el-drivlinje og også et smart design, men de er ikke i nærheden af at være lige så gennemført skøre som DS’eren, med sine rombeformede knapper og godt med bling bling i form af blankt krom. Enten er man til det, eller også er man ikke. Konkurrenterne er nok snarere Honda e og Mini Cooper SE.

Tak for kaffe – Mokka er Opel, som du aldrig har set det før

El-versionen af DS3 Crossback har sjovt nok helt samme pladsforhold som den almindelige udgave, da batterierne er placeret under vognen. Det vil sige at bagagerummet er på de samme 350 liter, og det er faktisk ok stort til en tur i Magasin.

Peugeot e-2008 er stille og rummelig - og lidt slatten

Prisen starter ved 290.000 kroner, og for de penge får du elmotor med 136 hestekræfter, der trækker lige fra nul omdrejninger, så du rammer 100 km/t på 8,1 sekunder. Den topper så ved 150 km/t, men hvem har egentlig brug for mere.

Performance for pengene
Til sammenligning kan du få Crossback i fossilversionen for 230.000 kroner med en 100 hestes benziner og manuelt gear, der bruger 10,9 sekunder på at nå 100 km/t. Altså en pæn slat penge mindre, men også uden elbilens gode acceleration og glidende kørsel.

Dette er i laveste udstyrsniveau Prestige med bl.a. læderrat, regnsensor, baksensor, elruder, LED-kørelys, aircon, Apple carplay, varme i forsæder og nøglefri start.

Billedet vender dog i højeste udstyrstrin Elegance, som er testbilen, vi tester. Her får du bl.a. navigation, bakkamera, head-up display, læderindtræk og større 10,3 tommer skærm i kabinen. El-versionen koster her 360.000 kroner, mens billigste fossil koster 395.000 kroner, og den sammenlignelige 155 hestes benziner med automatgear lander på 430.000 kroner. En forskel på 70.000 kroner.

Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde

Går du et trin ned i udstyr til Performance Line koster elbilen 315.000 kroner, mens en lidt mere brystsvag benziner på 130 hk og 0-100 km/t-tid på 9,2 sekunder kan fås for 300.000 kroner.

Så, jo flere penge du vil bruge, des mere mening giver elbilen.

Dertil er elbilen i det daglige mere velfungerende og letkørt, da du får et lydløs og rent træk, i stedet for den fossile larm og pluk ved gearskifte.

Elektrisk originalitet - Honda e

Man skal dog op i køreprogrammet Sport, for at få kvikhedsfornemmelsen i elbilen, da Normal-indstillingen er sat til meget forsigtig damehat, hvor man skal trykke langt ned på speederen, før der sker noget.

Motorvejsdyk
Men teknikken er samtidigt også det store anker. Med Crossback e-Tense følger nemlig den evige rækkeviddeangst, den lille nervøsitet du har for, om du kan komme hjem fra strøgturen på den strøm, der er tilbage i tanken, eller om du strander midt i et lyskryds med dødt batteri. Det er naturligvis en overdrevet frygt, men e-Tense leveres med et 50 kwh batteri som loves at indeholde 320 kilometer.

Rækkevidden dykker dog gevaldigt, når du lige skal en tur på motorvejen. Vi kørte fx 211 kilometer, mest bykørsel, hvor den drak 236 kilometers rækkevidde af batteriet. Fint nok. Men en tur tværs over Sjælland til Gudmindrup Strand, mest på motorvej, i alt 141 kilometer, saftede batteriet ned med 222 kilometer. Så selv om vi havde fuld tank – den viste 314 kilometer – så var der pludselig kun 92 kilometer tilbage, da sandet var børstet af tæerne, så der skulle findes et sted at tanke undervejs, for at kunne komme retur.

Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?

Heldigvis har DS3’eren trefaset ladning og kan sluge 100 kWh, så det behøver ikke tage længe. Vi fandt et sted, og på 23 minutter fik vi tanket 19 kW eller 118 kilometer og kunne komme resten af vejen hjem. Det var så kun en 50 kWh-lader, men godt placeret ved et indkøbscenter, så vi kunne bruge tiden på at handle, så det ikke føltes, som om tiden var spildt.

Revolutionen fra øst – vi tager et første kig på Kia EV6

Den lille håndtaskevogn i elektrisk version er trods den svingende rækkevidde klart den version af DS3 Crossback, som giver mest mening, og den du skal købe, hvor du også kan nøjes med laveste udstyrsniveau og stadig få den hurtigste motor – der er jo kun en.

Går du all in på bling-bling, så giver den elektriske topversion af DS3 dig også mest for pengene. Men når det handler om mellemste udstyrstrin er billedet lidt mere broget, og her er der nok frit valg om, hvad du hælder mest til, om det er gammeldaws benzin eller diesel, eller det hersens nymodens elektricitet alle taler om. Hvis man er lidt fremme i stilethælen, og mest bevæger sig i storbyens caféer eller stormagasiner, er det elbilen, som giver mest mening, da du så kan forbruge løs uden at svine dit nærmiljø med udstødningsgasser.

Elektrisk originalitet - Honda e

Sådan finder du den perfekte familiebil

Ny eller brugt bil - hvad skal du vælge?

Peugeot e-2008 er stille og rummelig - og lidt slatten

Den elektriske charmør – Mini Cooper SE

Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?

Revolutionen fra øst – vi tager et første kig på Kia EV6

Så billig bliver den - her er priserne på Hyundai Ioniq 5

Tak for kaffe – Mokka er Opel, som du aldrig har set det før

Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde

Elcyklen eller den her – vi kører Dacia Spring, Danmarks billigste elbil