Peugeots elektriske e-2008 har plads til familien, uden at du skal gå på kompromis med designet og det grønne image - men som en ægte franskmand findes der også være ting, som er lidt besværlige.

Den franske løve, Peugeot, har med e-2008 ramt den helt rigtigt i størrelsen, for den er mere rummelig, end man skulle tro, faktisk er den på størrelse med en Nissan Qashqai. Især bagsædepassagerer har det fint, men det er så lidt på bekostning af bagagerumspladsen, der med sine 405 liter kun lige er nok til et par sække haveaffald. Og apropos haveaffald, så kan du ikke få den elektriske 2008 med et anhængertræk, her må du ty til fossil drift, hvor loftet er 1.200 kilo.

Ellers minder e-2008 jo ikke underligt om fossilversionen af 2008. Den er ret frisk at se på, især med sit sorte tag og den metalblå farve, de skarpe hjørnetænder af LED-kørelys, samt de skarpe linialtrukne buk på siderne.

Den flyvende crossover – ny Peugeot 2008 overrasker positivt

I de to øverste udstyrsversioner Allure og GT bliver du indvendigt mødt med det hypermoderne 3D-display, der består af en gennemsigtig skærm, ovenpå en almindelig skærm og det giver en ret fed effekt, som andre biler ikke har. Desværre kræver grafikken mere af onboard-computeren end franskmændene åbenbart er villige til at give, for det er ofte langsomt reagerende på input. Nogle informationer er heller ikke så grafisk tydelige, som fx om vejbaneassistenten er sat til, og hvilket køreprogram du er i.

Den evige angst
Lige så friskt og lækkert designet er ude og inde, lige så rodet er instrumenteringens grafik altså blevet. Men det kan man dog vænne sig til, især når alt andet jo spiller.

Dansk app sikrer dig grøn strøm til din elbil

Det gør det bare ikke, for selv om SUV’en virkelig er lækker, så lider dagligdagen lidt under en rækkevidde, der i koldt vejr og en god slat motorvej, ligger på omkring 260 kilometer. Det er et stykke fra det lovede 310 kilometer, og medmindre man lader hver dag med en hjemmelader, så får man rækkeviddeangst. Vi oplevede tilmed, da det var rigtigt koldt, at den kunne finde på at bruge dobbelt så meget af rækkevidden, som den angav. Motorvej og kulde er elbilens fjende nummer ét, og det er en kvælning, som den deler med alle andre elbiler. Så man skal nok ikke lægge vognen det for meget til last.

Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde

Man kan få mere ud af kilometerne ved at hente en app, og forvarme skidtet inden man kører. Desværre krævede vores testbil et par besværlige opdateringer, som vi ikke kom i mål med, så det fik vi ikke testet. Hvad vi dog kunne med app’en var at få en kørebog, så man kan se præcist, hvornår, hvorhenne og hvor længe, der er kørt – dog ikke forbruget af el, da app’en kun er bygget til brændstofbiler, men det er da et glimrende værktøj til enten at dokumentere firmakørsel overfor SKAT eller holde øje med, om manden kører den lige vej hjem fra arbejde. Der er al dokumentation til en god sag i statsforvaltningen.

Batteriet er på 50 kWh og kan lades med 100 kW, hvilket tager den fra 0-80 procent opladet på kun en halv time. Med en hjemmelader på 11 kW tager det fem timer. Hjemmeladeren følger med i et Clever-abonnement til 749 kroner om måneden, hvor du så også må sluge alt det strøm, du kan tylle i dig. På alle Clevers ladere overalt. Du kan også skippe hjemmeladeren og slippe med 625 kroner i månedligt abonnement, men bilens pris er den samme.

Prisen? Den billigste e-2008 bliver Active til 279.990 kroner, hvor du må undvære det lækre 3D-spil over rattet. Allure er næste udstyrstrin til 289.990 kroner, som er testudgaven. Den har også diverse tingel-tangel i form af GT-line udstyr, så den ligner øverste trin, GT til 319.990 kroner.

Hvad er min bil værd

Her må lige fremhæves, at noget af kromen i midterkonsollen spejler gadelampelys, så man får de her blink skudt i øjnene, når du kører i byen om natten.

Ikke en racerbil
Alle varianter har samme 136 hestekræfter eller 100 kW-motor med 260 Nm, som sender skøjten afsted til 100 km/timen på ni sekunder. Ikke en racerbil, men det føles kvikt nok i byen. Der er tre køreprogrammer, Normal, Sport og Øko, og i Normalindstillingen er den rimelig slatten. Speederen styres, som var den lavet af vådt pap, hvor man bliver træt af at holde igen, fordi pedalen er så let at træde ned, mens bremsen har det på samme måde, men kun i toppen. Når du træder mere til, bliver bremsen hård, men kraften ekspotentielt større, og du nærmest blokerer. Det er svært at styre.

Trods høj pris: Peugeot e-208 skal nok blive et hit

I sport er speederen meget bedre, hvor du får masser af fart med et lille tryk, mens bremsen er lidt det samme. Det er som om den mekaniske bremse og motorbremsen, som genererer energi, ikke taler så godt sammen og igen, er det slet ikke unikt for e-2008, for mange elbiler har lidt den samme unode.

Servovirkningen på det lille mikrorat er dog godt ramt, og føles sportsligt, selv om det er meget let at dreje. For de, som ikke ved det, kører Peugeot med et utroligt lille rat, hvor man kigger hen over instrumenterne. Dejligt, for os, der ynder at have rattet langt nede, men irriterende for personer, der har det modsat.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Betjeningen er i det vanlige vilde design, med en lang række forkromede knapper, som er lette at betjene, men det er bare ikke de funktioner, du bruger mest. Fx kan du slukke helt for klimaanlægget (for at spare strøm) ved at klikke på en af de plastikforkromede lækre knapper, og det er jo let. Ovenover knappen, sådan lidt skjult bagved, er der en berøringsfølsom knap, der åbner menuen til blæseren, og kan styre hvor varmt det er og blæsertrin. Hvorfor er de to funktioner ikke byttet? I testperioden lagde vi mærke til, at vi stort set aldrig rørte de store dejlige knapper, men ret meget fnidrede efter funktioner på de skjulte knapper.

Bedre end en elbil? Vi kører brintbilen Toyota Mirai

To afsluttende ting skal vi lige rose til skyerne, og det handler begge om lyd.Dørlukningslyden er fænomenal. Et dybt, dæmpet bas-bumb, som en dør til et musikstudie. Det lyder som en dyr bil, og det er godt. Når du kører, er det fraværet af lyd, som er bemærkelsesværdigt. Den er vildt stille også ved motorvejshastighed, og det forøger fornemmelsen af luksus. Du skal altså kunne leve med de få franske særegenheder, men til gengæld får du en bil, som er stille og rummelig og dejligt designet ude som inde.

Læs om lignende elbiler:

Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde
Den elektriske charmør – Mini Cooper SE
Elektrisk originalitet - Honda e

På jagt efter en brugt løve? Se:

Brugttest af Peugeot 3008 - en fransk vinder?