Peugeot 3008

Brugttest af Peugeot 3008 - en fransk vinder?

| Andreas Lang Hedegaard

Med en pris som Årets Bil i bagagen er forventningerne høje til Peugeot 3008, men hvordan klarer den sig, når den er tre år gammel og har kørt 120.00 kilometer. Vi brugttester Peugeots 3008.

Peugeot skød papegøjen i slutningen af 2016, da de introducerede deres første SUV. Den vandt ikke bare den danske kåring som Årets Bil 2017, men også den europæiske. Det sender jo forventningerne i vejret til franskmanden, og det er til trods for, at vi har fundet et eksemplar, der har kørt relativt langt. Hos P. Christensen i København har vi nemlig lånt en 3008 Allure med en 1,2-liters turbomotor. Den er fra maj 2017 og koster 209.900 kroner, og så har den kørt 116.000 kilometer på de tre år, eller næsten 40.000 kilometer om året.

En ven af familien - brugttest af Nissan X-Trail

Den slags slider på en bil, og det første, du opdager i testbilen, er, at lædergearknoppens tal er helt slidt ned, så nogen har brugt den rigtig meget. Typisk for Peugeot’er skal du virkelig mene det, når du trykker startknappen ind, men lettere overraskende virker gearkassen stram og præcis, som jeg vælger 1. gear. Selv koblingen tager fat, som var den ny. Der er heller ikke nogen følelse af svamp eller slidte dele i undervognen, som vi kører afsted. Ser man bort fra gearknoppen, kører testbilen som en ny bil. Da vi får den på liften, er der heller ingen spor af de mange kilometer hverken i form af slid af bremser, affjedring eller som spor af begyndende rust. Så umiddelbart fortjener 3008 stadig priserne som Årets Bil.

Støjende gearkasser
Men, for der er altid et men, flere kunder har klaget over irriterende lyde fra både den manuelle gearkasse og fra automatgearkassen. Så lad os starte med den 6-trins manuelle gearkasse, som sidder i forbindelse med den 1,2-liters turbobenzin-motor. Lennart Fogh, der er afdelingschef hos FDM’s juridiske rådgivning, forklarer, at man har haft flere kunder, der klager over en hvinende lyd fra gearkassen. Peugeot er bekendt med sagerne, og mærkets Technical and Warranty Manager, Kjeld Seidler forklarer, at man tilbyder at prøvekøre bilen sammen med kunden, men at man også anser lydene fra gearkasserne for såkaldte funktionslyde, som er naturlige for bevægelige dele i en gearkasse. Så selv om lydene kan være generende, skal du altså ikke være bange for, at gearkassen ikke er solid.

Den sidste tysker - brugttest af Opel Insignia

Flere kunder har også klaget over en irriterende resonanslyd fra den 8-trins EAT8 automatgearkasse i forbindelse med den 1,5-liters dieselmotor. Vi har talt med ejere, som har fået skiftet gearkassen på Peugeots regning, uden at det har afhjulpet problemet. Kjeld Seidler fra Peugeot Danmark forklarer, at man ikke behøver at frygte holdbarheden. Lyden er en resonanslyd, som kan opstå i motorens indsugningssystem. Han bekræfter også, at Peugeot arbejder på en softwareløsning, der skulle afhjælpe problemet, og at berørte kunder vil blive kontaktet, når løsningen er klar.

Pas  på den lille motor
Når det kommer til den 1,2-liters Puretech turbomotor, så bør du lige holde øjnene åbne. Det er en 3-cylindret motor, som deler 40 procent af delene med den 82 hestes variant uden turbo, som FDM tidligere har dokumenteret, kan have et meget stort olieforbrug, og noget tyder på, at turboversion også har det. Flere danske kunder har i hvert fald rapporteret om højt forbrug på motorer, når den sidder i 308, og dermed er lige lidt ældre og har kørt længere end i 3008. Olieforbruget er desværre ikke det eneste problem med denne motor. Bilen kører med en tandrem, der løber gennem et oliebad. Det har desværre den tendens, at remmen kan svækkes af olien. Nogle kunder har oplevet, at tandremmen er begyndt at smuldre, og så kan stykkerne af tandrem stoppe eksempelvis oliekanaler. I værste tilfælde kan tandremmen også knække med bøjede ventiler og motorhavari til følge. Oprindeligt var serviceintervallet på motoren 180.000 kilometer/10 år, men det er ændret, forklarer Kjeld Seidler fra Peugeot.

Sådan finder du den perfekte familiebil

På nogle modeller har fabrikken vurderet, at anbefalingen af intervallet for udskiftning skulle ændres. Vores bedste råd til kunderne er, at de bør overholde rettidigt eftersyn efter fabrikkens anvisninger, for gør man dette, vil værkstedet automatisk være opmærksomme og informere kunderne.

Er du på jagt efter en brugt 3008, bør du i stedet overveje den 1,6-liters benzinmotor, som kører med kædetræk eller den 1,5-liters diesel. For samlet set er Peugeot 3008 en fin, fransk familiebil, som har fortjent sin hæder som Årets Bil.

Peugeot 3008 på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Peugeot 3008 1,6 BlueHDi Allure EAT6 120HK 5d 6g Aut.
NYHED
264.900 kr.
Peugeot 3008
1,6 BlueHDi Allure EAT6 120HK 5d 6g Aut.
Aalborg
52.000
2017
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Peugeot 3008 1,2 e-THP 130 Allure
NYHED
269.800 kr.
Peugeot 3008
1,2 e-THP 130 Allure
Herning
16.000
2018
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Peugeot 3008 1,2 e-THP 130 Allure EAT6
NYHED
259.900 kr.
Peugeot 3008
1,2 e-THP 130 Allure EAT6
Storvorde
59.000
2017
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev