Dacia melder sig på banen blandt de utallige bilproducenter, som ruller elbiler ud, men rumænerne skiller sig ud fra mængden – de er nemlig ikke bange for at være billigst. Vi kører den firepersoners elbil med en rækkevidde på 230 kilometer og komfort som en elcykel.

Trods de fine solskinsbilleder, du ser, vælter regnen ned, da vi skal teste Dacias første elbil. Spring hedder den, og på afstand ligner den en Duster, som har været igennem en kogevask. Bilen er 374 centimeter lang, så en smule længere end Twingo, men faktisk endnu smallere. Bilen er for øvrigt næsten identisk med den kinesiske elbil Renault City K-ZE, som igen er baseret på Renault Kwid, som jo ejer Dacia. Det er altså ikke en bil, som er udviklet til at tage dig med storm med komfortable køreegenskaber eller banebrydende teknologi.

Fiat 500e – den elektriske Fiat du må eje

Dacia Spring har et mål – at være billigst. Så glem alt om varmepumpe, og dørsiderne er lavet i så hårdt plast, at du frygter det splintrer. Selv gearvælgeren har ikke en park-funktion. I stedet må du skifte til neutral og så trække en gammeldags håndbremse. Det er heller ikke muligt at justere den regenerative effekt, når du løfter speederen. Du kan altså ikke vælge, om du vil opsamle meget energi, men må nøjes med relativt meget friløb.

I tørvejr
Selvom regnen virkelig hamrer ned, må vi konstatere, at Spring trods alt er tæt, og det er jo en kvalitet, vi motorjournalister har en tendens til at overse. Den kan også flytte sig under egen kraft. Og faktisk er den ikke helt så sløv, som man skulle tro. På papiret har den bare 44 hestekræfter. Men fordi det er en elmotor, har den lidt større overarme, end vi er vant til, så 125 Nm skubber dig relativt kvikt afsted i byen. Først over 60 km/t kan du rigtig mærke, at Spring er sløv. 0 til 50 km/t overstås på 5,8 sekunder, mens 0 til 100 tager hele 19,1 sekunder. Topfarten er 125 km/t, og det kan da lige gå.

Pivringe – usædvanlig hård kritik af Dacia Sandero i crashtest

Dacia har også sparet penge på batteriet. Det er på bare 27,4 kWh, og vejer derfor kun 186 kilo. Til sammenligning er batteriet i Audi e-tron på 95 kWh og vejer omkring 700 kilo. Det er næsten det samme som hele Dacia Spring, som vejer i alt 970 kilo, imponerende lavt for en elbil. Til gengæld er pladsen på bagsædet en joke, og du kan godt glemme alt om at placere voksne deromme, hvis de ikke kan afmontere skinneben og lade skoene stå. Bagagerummet er derimod overraskende rummeligt med 290 liter, som til sammenligning matcher den større Ford Fiesta.

Rækkevidden
Officielt er rækkevidden 230 kilometer, og Dacia reklamerer for, at rækkevidden i byen er 305 kilometer. Vi kørte 52 kilometer med omkring 20 kilometer motorvej, som bilen opgjorde til 85 kilometer, så vi altså havde 119 kilometer rækkevidde tilbage.

Renault genopfinder 5 som charmerende elbil

Den indbyggede ladning kan modtage op til syv kW, hvis du ellers har et trefaset stik, men det bruger vi ikke i Danmark, så du må nøjes med at lade med 3,7 kW, og så tager det otte timer og 28 minutter. Alternativt kan du tilkøbe hurtigladning med 30 kW til 5.000 kroner ekstra. Så tager det 56 minutter at lade batteriet op til 80 procent. Der er for øvrigt otte år eller 120.000 kilometers garanti på batteriet.

Hvad med en Mii Electric?
Spring kommer i to varianter. Comfort koster 128.990 kroner, og ser du bort fra bluetooth og manuel aircondition, er den lige så veludstyret som et festivaltoilet. I Comfort Plus er det lidt bedre, her får du blandt andet metallak, som ellers koster 5.000 kroner, og en Techno Pack, hvor du får syv tommers trykfølsom skærm med bakkamera og baksensorer. Du får også Orange Pack, som farver sidespejl og andre dele orange. Merprisen for Comfort Plus er 11.000 kroner, og isoleret set er denne udstyrsvariant god valuta for pengene. Men du bliver nødt til at købe hurtigladeren også, og så kommer du faretruende tæt på Seat Mii Electric, som var den hidtil billigste elbil i Danmark. Her får du dobbelt så mange kræfter, 10 kWh mere batteri og en generel bedre bil til en pris fra 149.990 kroner. Dacia kan dog ånde lettet op, for hverken Volkswagen, Skoda eller Seat producerer den lille elbil længere. Pointen er bare, at så god valuta er Dacia Spring trods alt ikke. 

Danmarks billigste elbil er fantastisk – men du kan ikke få den

Specielt ikke, når man har in mente, at Dacia Spring har noget af det mest døde og upræcise styretøj, jeg længe har oplevet. De smalle dæk med lav rullemodstand giver lynhurtigt op i regnvejret, og støjniveauet er højt i kabinen til trods for fraværet af en forbrændingsmotor. Vi kender heller ikke til Euro NCAP-stjerner endnu, men forvent ikke nogen blændende præstation.

Kort sagt, så er vi ikke ret langt over komfortniveauet på en elcykel – det skulle da lige være, at du ikke behøver at trække i regnsættet, når du kører den rumænske elbil. Så personligt ville jeg vente, til andre bilproducenter kommer på banen med billige elbiler, ellers ville jeg i stedet overveje en brugt elbil, eksempelvis en Renault Zoe.