Er du også i tvivl om, hvad du må og ikke må, når det er koldt og glat, så frygt ej. Vi gennemgår de nye regler for vinterdæk, så du undgår bøderne.

Er du forvirret over de nye regler for vinterdæk? Det er forståeligt, for der er sagt og skrevet meget, og har du ikke tid til at læse mere, så se her. Når det er rigtigt vintervejr, det vil sige nærmest snestorm eller glat, så skal du køre med vinterdæk, og så er det ikke nok, det bare er de såkaldte M+S-dæk.

Skal du på vinterferie – sådan gør du (el)bilen klar

Hvis du ikke føler for at skulle lege hverken jurist, meteorolog eller politimand hver morgen i vintermånederne, så er det nok en god ide at anskaffe ”rigtige” vinterdæk med 3PMSF-mærket. Mærket er et piktogram, der viser et bjerg med tre tinder. Forkortelsen 3PMSF står for Three Peak Mountain Snowflake, også kendt som tre bjergtinder og et snefnug.

Lige groft nok - populære All Terrain-dæk er for dårlige

Vinterdæk med 3PMSF-mærkning gennemgår en prøvning under krævende sneforhold og testes for bremseegenskaber, mens dæk, der blot er mærket M+S, ikke skal opfylde nogen krav. Det er op til dækproducenten selv at definere, om dækket er et M+S-dæk.

Hvad er uegnede dæk?

Der, hvor forvirringen  for alvor opstår, er, at man tilbage i juli indførte en linje mere i færdselsloven. Linjen lyder: … at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk. Derfor lyder hele færdselslovens § 67, stk. 3 nu således: Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk, og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.

FDM slår fast: Helårsdæk er dårligst

Så hvad er åbenbart uegnede dæk? Ja, til tider kan dine helårsdæk med M+S-mærket godt være tilstrækkelige, men andre gange er det altså nødvendigt at have et dæk med 3PMSF-mærket. Hos Rådet for Sikker Trafik skelner de mellem vinterføre og kraftigt vinterføre. Og kraftigt vinterføre er altså isslag, stort snefald, meget sjap og den slags. Du er ikke i tvivl, om at det er glat, og så er alt andet end rigtige vinterdæk uegnede.

Fortolkning

Selvom præciseringen i færdselsloven giver (lidt for meget) plads til fortolkning, så kan denne løsning også ses som pragmatisk. Alternativet er en bestemt dato, som eksempelvis i Norge, hvor du i perioden 1. november til 1. søndag efter påskedag skal køre med vinterdæk, selvom det kan være 13 grader. I Danmark har du mulighed for at køre i biler, selv om de ikke er udstyret med vinterdæk, på dage hvor dækkene er egnede til underlaget.

Synsmandens egen favorit – Brugttest af Kia EV6

De nye regler i færdselsloven er indført for at forebygge glatføreulykker, og at danskerne sidder fast i trafikken, hvilket er positivt for trafiksikkerheden. Samtidig er reglerne tilpas pragmatiske til, at den forsigtige bilist, som aldrig ville køre bilen ud ad carporten og ud på sne- og isdækkede veje, ikke er tvunget til at investere i vinterdæk, siger Jakob Bøving Arendt, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik. 

Måske er I så heldige, at husstanden har to biler, og med denne løsning kan I måske klare jer med at kun én af bilerne har 3PMSF-mærkede dæk monteret, mens den anden bil kan klare sig med helårsdæk med M+S-mærket.

FDM: Gode vinterdæk er også bedst, når vinteren er våd

Men husk nu – bødestørrelsen er 1.000 kroner per dæk, så det kan altså godt betale sig, at lad bilen stå de dage, hvor der er kraftigt vinterføre.