Toyota har hevet dieselmotoren ud og har proppet to elmotorer i den legendariske Hilux. 196 hestekræfter lover godt, men rækkevidden er under 300 kilometer, og Hilux Electric må ikke trække mere end 1.600 kilo.

Hvad har Al Qaeda-terrorister og australske fåreavlere til fælles? De elsker alle sammen Toyota Hilux. Og fremover kan de så køre rundt og være lidt mere klimatilfredse, for i den helt nye niende generation er Hilux blevet elektrificeret.

Lydløs monstertruck for de tunge håndværkere - Maxus eTerron 9

Med sædvanlig tilbageholdenhed har Toyota udstyret den nye udgave med to elmotorer, hvor den forreste har et moment på 205 Nm, mens den bagerste har 268 Nm. Til sammen er der 195 hestekræfter og 474 Nm, som faktisk er mindre end dieselvariantens 204 hestekræfter og 500 Nm. Det kan aflæses på den elektriske udgaves arbejdsevner. Den må nemlig maksimalt laste 715 kilo og trække 1.600 kilo trailer. Den almindelige Hilux må laste et ton på ladet og trække 3.500 kilo trailer.

Lille batteri

Det giver ikke respekt i byggemarkedet, og du skal ikke regne med at redde den hjem på elbilens rækkevidde. Officielt kan Hilux Electric køre op til 240 kilometer, og det er altså uden last. Det er fordi batteriet ikke er meget større end det, du finder på en 18 volts Makita-skruemaskine. I alt 59,2 kWh, som kan hurtiglade med op til 150 kW. Batteriet er til gengæld nyudviklet, så det kan monteres mellem vangerne på chassisrammen, godt beskyttet fra elementerne, og dækket af en plade, så du ikke sprætter batteriet op på en kantsten foran Bauhaus. Vadedybden er 70 centimeter, så du sagtens kan køre rundt uden frygt for store chok.

På dinosaur-jagt i højtråbende Hilux

Du må undvære lavgearet, da man har valgt løsningen med to separate motorer uden reduktionsgear. Der er heller ikke et spær på bagakslen, men til gengæld et Multi-Terrain Select-system, der simulerer lavgear, og samtidig ændrer på effekt og antispind-systemet, så bilen kan kravle sig gennem mudder, sand og hvad du ellers kunne finde på.

Mere til kommunen end til eventyrer

Den normale Hilux har en såkaldt stiv bagaksel, hvor klumpen hænger i bladfjedre og støddæmpere. Hilux Electric har en De Dion-bagaksel, hvor elmotoren er monteret til rammen, mens en svingarm, der er affjedret af bladfjedre, holder hjulnavene. Sammen med det lavere tyngdepunkt fra batteriet, burde det give bedre køreegenskaber, men terrænegenskaberne lider endnu en gang. Mens den udgående Hilux-model har en frihøjde på 28,9 centimeter, må den elektriske udgave nøjes med 20,7 centimeter.  

Brint, diesel eller strøm – vi kører fremtidens Toyota Hilux

Kombinationen af den ret så korte rækkevidde og de stækkede terrænegenskaber, gør, at det nok ikke er Hilux Electric, du skal tage med på eventyr. Og sandheden er, at modellen formentlig er rettet mere mod kommuner og andre flådeoperatører end mod kontinentalkrydsere.

Endnu ingen priser

Toyota Hilux Electric lander i starten af 2026, og vi må også vente til der med priserne – desværre. For en af de store fordele ved den elektriske udgave er selvfølgelig, at den bliver tynget af registreringsafgift og grøn ejerafgift, hvor specielt den sidste, kan være ret heftig, hvis man også bruger sin Hilux privat. Det åbner også op for, at langt flere biler sandsynligvis vil leveres med bagsæder, og den nye Hilux leveres da også kun som Double Cab, så vil du have et større lad og mindre kabine, er det bare ærgerligt.

Tunge tricks - Volkswagen Amarok V6

Vi havde mulighed for at sidde på bagsædet, som ikke er specielt rummeligt, men det går an til to voksne. Området omkring føreren er til gengæld blevet endnu mere behageligt, og ligner til forveksling det, du finder i den nye Land Cruiser. Her er lækkert rat og to 12,3 tommer skærme, trådløs opladning og sikkerhedspakken Toyota Safety Sense 3.

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust

Hvis du tænker, den elektriske udgave lyder noget tyndbenet, så frygt ej. I sensommeren 2026 introduceres Hilux med samme 2,8-liters diesel, som den udgående model har brugt. Der er dog et 48-volt mildhybrid-system med. I 2028 forventer Toyota at introducere en udgave med brændselscelle, der kan køre på brint.