Renault vil revolutionere hele virksomheden, så man transformerer fra bilproducent til et tech- og energifirma. I 2025 vil man have lanceret 14 nye modeller, herunder syv elektriske og syv hybridversioner, og fremtidens Renault 5 skal stå i spidsen.

Renault er i gang med en Renaulution. Tingene skal ændres radikalt, hvis man skal overleve som bilfirma, det forklarede CEO hos Renault, Luca de Meo, som ikke længere ser Renault som et bilfirma, men et tech- og energifirma. Og det kræver en revolution – eller en Renaulution.

Den franske hidsigprop – Renault 5 Turbo 2

Den starter allerede nu. De næste fem år bliver mildest talt travle med lanceringen af ikke færre end 14 nye modeller. Syv af disse befinder sig i C/D segmentet – altså store biler. Og syv ud af de 14 biler vil være helelektriske bygget på to dedikerede elbilplatforme – CMF-EV og CMF-B EV. De resterende modeller vil kunne fås i hybridversioner. Planen er, at C/D segmentet skal udgøre 45 procent af salget i fremtiden, så Renault drømmer altså om at rykke op i markedet, på samme måde som vi har set hos PSA-koncernen, hvor Peugeot prioritere større, mere luksuriøse biler, mens Citroën skal stå for de små, billige biler.

Tænd for kontakten.
En af de mange nye elbiler bliver en lille charmør. Renault har vist de første billeder af en prototype, som bliver åndelig aftager til Renault 5. Med stærke designdetaljer fra fortiden, stoftag, brede skærme og kompakt ydre skal den charmere de europæiske bilkøbere over i en elbil. Og Renault kan godt tillade sig at være stolte. Allerede nu har Renault mere end 300.000 elbiler på vejene, med mere end 10 års erfaring indenfor elbiler og elektromobilitet.

Renault Clio kommer ikke som stationcar men er stadig lækker

Men Renault vil ikke kun satse på ren el. Også hybrider er en vigtig del af planene, og så kigger franskmændene også brintløsninger til varebilmarkedet i et tæt samarbejde med amerikanske Plug Power – som arbejder intensivt med brændselscelle-teknologi.

Mere end bare biler
Men i fremtiden, når vi alle kommer til at blive fragtet rundt af selvkørende kabinescootere, kan det ikke noget at bygge biler, som vi kender dem i dag. Derfor lægger Renault allerede nu grundstenen til at flytte indtjeningen fra traditionel bilproduktion til at blive en teknologivirksomhed. Renault har udviklet et åbent økosystem kaldet The Software Republic, som er dedikeret til udvikling af software, data, cybersecurity og mikroelektronik, altså små komponenter i moderne computerudstyr, sensorer og lignende. Centralt i den teknologiske udvikling hos Renault står The Software Factory, der samler mere end 1.000 ingeniører specialiseret i udvikling af software, data og cloud services.

Baby-Duster skal være Danmarks billigste elbil

Hos Renault omfavner vi effekterne af disruption og skaber vores egen nye bølge. Det handler om at bringe modernitet til bilindustri. Vi vil styrker vores lederskab indenfor elbiler, og vi investerer i brint med det formål at blive den grønneste bilproducent i Europa i 2025. Vi vil også være et tech brand. Gennem in-house udvikling via vores Software Republic, et åbent økosystem, der skal medvirke til at udvikle europæisk ekspertise indenfor felter som f.eks. data og cybersecurity, får vi en konkurrencemæssig fordel som brand med high tech connected services, udtaler Groupe Renault CEO Luca de Meo.

Renault vil også være et servicebrand, som skal man tilbyde de bedste løsninger. Blandt andet vil Renault allerede fra næste år introducere My link – et helt nyt infotainment system med indbyggede Google funktioner. Det gør Renault til den første producent, der tilbyder Google services til almindelige biler.

Renault Kangoo bliver sejere - og udrydder Dacia Dokker

Men der er også tænkt på bæredygtighed – og hvordan man kan bevare biler længere end i dag. Takket være den ombyggede fabrik i Flins udenfor Paris vil man ombygge mere end 100.000 ældre biler om året, så de passer bedre ind i fremtiden. For eksempel ved at ombygge små dieselvarevogne til at køre på biogas eller el. Også når det handler om at håndtere brugte batterier, har Renault en klar strategi for, hvordan disse kan få et andet eller måske tredje liv efter at have udtjent deres værnepligt i biler.