Dacia præsenterer nu deres første elbil Spring Electric, en babyvariant af Duster som kommer både som personbil, varebil og delebil. Og den har bare 44 hestekræfter -  til gengæld bliver den billig.

Dacia præsenterer en ny model, der gør det, Dacia gør bedst – den er meget billig. Det er en lille crossover, formet efter storebroren Duster, men den er elektrisk. Spring Electric hedder den, og den får en elmotor med bare 44 hestekræfter og 125 Nm. Topfarten er opgivet til 125 km/t, så det er ikke bilen til en ferie syd for alperne.

Danmarks billigste elbil er fantastisk – men du kan ikke få den

Prisen er endnu ikke officiel, men Dacia lover, at den bliver Europas billigste elbil, så den skulle gerne blive markant billigere end Seat Mii Electric, der koster fra 149.990 kroner, så et forsigtigt gæt kunne være en pris på omkring 125.000 kroner. 

Rækkevidde er på 295 kilometer ved bykørsel, og 225 kilometer ved blandet kørsel takket være et batteri med en kapacitet på 26,8 kWh. Batteriet kan maksimalt kun modtage 30 kW og ikke 50 kW eller kraftigere, som de fleste andre elbiler. Til gengæld er batteriet så småt, at det kan lades til 80 procent på en time med 30 kW DC-lader, mens det tager fem timer at lade fuldt op fra en 7,4 kW ladeboks.  

Flere varianter
Bilen, der er 3,73 meter lang, 1,62 bred og 1,51 meter høj, har plads til fire voksne, mens bagagerummet sluger imponerende 300 liter. Men Dacia, og deres ejere Renault, har særlige planer med Spring Electric. Delebiler er et marked, der er eksploderet de seneste fem år. Faktisk er der nu 9.000 Renault biler i Europa, der indgår i delebilsordninger. Og med Dacia Spring har man lanceret en bil, hvor delebilsoperatørerne har adgang til bilens CANbus-system, mens interiøret er designet, så det er nemt at vedligeholde og kan holde til heftig brug.

Dacia Duster – rumæneren, der blev bysmart

Men Spring Electric kommer også i en varevognsversion, der er beregnet til såkaldt last mile delivery. Det er ud fra ideen om, at centrum i storbyerne i stigende grad bliver no-go for benzin- og dieselbiler. Som varevogn er der plads til 800 liter i varerummet og i alt 325 kilo last.

Selvom Spring Electric er lille, er der stadig blevet plads til seks airbags, syv tommer digitalt display, voice recognition, automatisk nødbremsesystem og Apple Carplay. Desuden kan man via den kommende MyDacia app styre opladning og nedkøling af.

Renault Clio kommer ikke som stationcar men er stadig lækker

Dacia Spring lanceres først som delebil – det sker i foråret og til efteråret 2021 kommer den som varevogn og som personvogn. Der foreligger endnu ikke danske priser ligesom dato for lancering heller ikke ligger fast endnu.