Mokka viser vejen frem for genfødte Opel, og her får man næsten kaffen galt i halsen. Den bløde hat er nemlig vendt på hovedet, og er blevet lige så trendy som graffitikunst i Berlin. Men ud med badevandet er røget det særegne Opelske.

Bumb, din fod skal hæves højere end du tror, når du stiger ind i Mokka, ellers støder den i dørkarmen. Opel Mokka er nemlig en SUV, men den er mere smart end praktisk. Faktisk er den rigtig smart, og det lyder nok ikke helt som den Kadett, din morfar havde. Det er jo fordi, Opel nu om dage er fransk. Eller rettere fransk/italiensk. PSA, altså Citroen-Peugeot, ejer nemlig Opel, og PSA er for nyligt svejst sammen med Fiat, og nu hedder koncernen Stellantis. 

Kan du gætte alle 13 mærker fra den nye bilgigant?

Den fransk/italiensk/tyske bilkoncerns planer for Opel er kort sagt, at det skal være Berlin. Mærket skal være trendy og have fat i de unge, så væk er den bløde hat, og in er baseballhatten. Designet siger det hele. Mokka er fed, især forenden, hvor fronten meget trendy er retro, og henter detaljer fra Opel Manta fra 70’erne. Ejere af førnævnte Kadett, som fx undertegnede, der lige har købt sådan en gammel veteranbil fra 1976, vil også føle sig hjemme bag ruden, når de kigger på den skarpe kant på motorhjelmen. Det er meget Opelsk. 

Men her hører fortiden, op og fremtiden begynder. Kæmpehjul, smart hat på taget som hos Opel Adam, og svungne, skarptegnede linjer. Mokka er bred, fed og tofarvet, men trods det kompakte design, så føles den lidt stor og høj. Det er ikke nogen klejn bybil, men den kører godt, ikke overraskende ret meget som Peugeot 2008, den deler platform med.

Er du ikke til fransk?
Kan du ikke lide det lille, rat man kigger over, eller de mange ens knapper i midterkonsollen i Peugeot’en, så vælg Mokka. Den har et mere normalt interiør, men stadig moderne – med sine to skærme på hhv. ti og 12 tommer og heldigvis knapper alle de rigtige steder, som spiller smart sammen med skærmen. 
Fx klimaanlægget, hvor man et sekund lige leder efter, hvordan man bestemmer, hvor luften skal ud, men et tryk på blæserdrejeknappen får mulighederne op på skærmen. 

Peugeot e-2008 er stille og rummelig - og lidt slatten

Eneste deciderede tanketorsk fra designerne er åbningen af bagklappen. Der er lavet hulning over kofangeren, lige hvor klappen åbnes, men knappen til at åbne sidder et andet sted, nemlig under kofangeren. Men det lærer man jo hurtigt. 

Der er frit valg på drivkraften. Opels Mokka nægter ikke kunderne gammeldags drivkraft fra benzin eller diesel, som så mange andre mærker, men den kommer naturligvis også som ren elbil. 

Frit valg på trædetøjet
Vi lyntestede elbilen og største benzinversion, en 130 hestes sag med ottetrins automatgear, der har samme knap som i Peugout 2008, Citroen C4 og sikkert andre i koncernen. 

Den flyvende crossover – ny Peugeot 2008 overrasker positivt

Prisforskellen på de to drivmidler kan være lille – topmodellen af benzineren koster det samme som mindste elbil.

Mokkaen starter ved 214.990 kroner, men vi kører topmodellen GS-line med 130 hestes benziner og automatgear til 289.990 kroner. Mokka-e, som elbilen hedder, starter ved – ja, 289.990 kroner. Testbilen i udstyrsniveauet Ultimate, koster 10.000 kroner mere. Begge render de fra 0-100 km/t på 9,0 sekunder. 

Hvor pris og fart er ens, så er der stor forskel på de to drivlinjer på vejen. Benzinversionen kører helt forudsigeligt, hvor eneste tilvænningssag, er, at den er langsom til at finde gearet og accelerere, når du lige har bremset og affjedringen virker lidt hård. Desuden kan man høre den lille tre-cylindrede ralle derude under hjelmen. 

Alt det er væk i den elektriske kaffevogn. Affjedringen er blød som nymalet kaffe, og responsen fra speederen lige efter, du har bremset, er instant, mens kabinen er dejlig stille. Fyr den over i sport, og den er decideret sjov at køre. 

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Alt er således godt, og den skal nok blive en succes, fordi den er så rasende smart, rigtigt prissat og velkørende. 

Der er altid et men
Men, og der er altid et men. Mokka er faktisk ikke første bil, som PSA/Stellantis spytter ud – Den ny Opel Corsa fik den ære. Og den ligner faktisk en Opel, som de var før Mokka-tiden. Pænt konservative og kedelige, men også solide og velbyggede, så du kan krydse kontinenter og overleve generationer i dem. 

Familiefejde – er Opel Corsa bedre end Peugeot 208?

Sådan føles Mokka ikke. Den nærmer sig lidt Peuguot-fælden, tæskesmarte lige når de udkommer, men efter få år virker den gammeldags, altså de går simpelthen af mode. 

Stellantis holder dog stædigt fast i, at Opel er og skal være en tysk bil. Designet og udviklet i gode, gamle Russelheim, hvor Opel i sin tid blev født som en symaskine. Men altså bygget på samme CMD-platform og teknik, som de franske Peugeot 2008 og den bliver da også samlet på Stellantis Poissy plant i Île-de-France i Frankrig. De spydige ville måske tørt bemærke, at det nok havde var bedre omvendt – altså at den var designet af de flamboyante italienere eller franskmænd, og bygget i Tyskland.
 
Kun tiden vil jo vise, om Mokka er langtidsholdbart tysk eller en fransk lune, men lige nu er Mokka så varm, at man nærmest brænder tungen. 



Opel har ikke været tysk i 90 år

Godt nok siger man, at Opel er tysk, men det er kun en halv sandhed. Opel startede med symaskiner i 1862, da Adam Opel åbnede butik i Rüsselsheim am Main. Hans virksomhed slog sig på cykler i 1886 og første bil kom i 1899. I 1929 blev Opel børsnoteret og haps, General Motors fra USA nuppede hovedparten. Så selv om der er blevet lavet Opel i Tyskland i 122 år, har det principielt ikke været tysk i over 90 år, da GM har siddet på flest pladser i bestyrelsen.

Efter at have givet underskud siden 1999, overtog PSA skuden fra GM i 2017, og det blev så ændret til den sammenkogte ret, Stellantis her fra 2021. Stellantis er andenstørste bilkoncern i Europa efter Volkswagen.