Volvo lancerer en ny model kaldet C40. Teknisk er den identisk med XC40, men leveres kun som elbil og med mindre plads på bagsædet. Det store spørgsmål er, om du skal vælge C40 for den flotte bagende, eller om du skal tage den mere rummelige søster – du finder svaret her.

Det er ikke hver dag, Volvo lancerer en ny model – og det bliver så heller ikke i dag. For C40 er officielt sin egen selvstændige model, men teknisk er det en XC40 med en faldende taglinje. Største forskel er faktisk, at du kun kan få C40 som elbil.

Volvo har regnet på forskellen i CO2-udslip mellem benzin og el – forskellen er chokerende lille

Her tester vi C40 Recharge Twin med to potente elmotorer, firehjulstræk og 408 hestekræfter. Senere kommer også en variant med forhjulstræk og 231 hestekræfter, men vi starter altså med den hurtige af de to. Og den er saftsuseme hurtig. 100 km/t ekspederes på 4,7 sekunder, og det er nok til at chokbehandle din nakke, når du stamper den slanke pedal i gulvtæppet. Mest af alt giver de ekstra kræfter et overskud og en ro i hverdagskørslen, når du skal overhale på en landevej, flette ind eller fange en åbning i trafikken.

Undvær en motor og spar 54.000 kroner – her er prisen på Volvo XC40 Recharge

Undervognen er meget velfungerende, og er først og fremmest mere komfortabelt sat op end en konkurrent som Tesla Model 3. Fjedringen er milevidt bedre, så du ikke skal belemres af hver eneste vejstribe eller kloakdæksel. Men det, der gør den særligt god, er, at undervognen er komfortabel, uden at den mister sine dynamiske evner. Bevares det er på ingen måde en letbenet GTI, og den krænger i sving. Men et relativt meddelsomt styretøj er med til at give indtrykket af en bil, som vil kommunikere og samarbejde med dig, så du ved, hvor du har den, når du presser de fire dæk med de mange kræfter.

Plastflasker og Iphone-covers

Kabinen har fået nogle få opdateringer i forhold til XC40. Først og fremmest er der et indlæg i dørsider og på instrumentbordet, som er topografien fra et svensk bjerg. Når døren er åben, lyses det op, og når døren lukkes, bliver det hele sort og ligner til forveksling en flad, sort overflade. Sammen med en kunstlæder-indtræk, som skal simulere ruskind – det er slet ikke muligt at købe læderindtræk til C40 – er den i forvejen lækre kabine løftet let. Gulvbeklædningen i en frisk blå farve, og er lavet af et materiale fra plastaffald, er sammen med sædebetrækket og dørsiderne en samlet interiørpakke. Det er nærmest eneste ekstraudstyr til bilen, og det koster 12.247 kroner.

Den grønne svensker – Volvo XC40 Recharge Twin

Startprisen er 459.080 kroner, og inkluderet i den pris er de 13 Harmon Kardon-højtalere, panoramasoltag, el-justerbart forsæde med memory, 360 graders parkeringskamera, trådløs opladning og Googles styresystem med indbygget Maps, som alt sammen er standard. Så selvom fraprisen er høj, så stiller C40 med masser af lækkert udstyr.

Hurtigere end et Happy Meal – Hyundai Ioniq 5

Samlekvaliteten er høj, og du sidder hamrende godt i forstolene. Gearvælgeren, som nu også fungerer som startknap, er betrukket med et slidstærkt type gummi, som man normalt bruger til at lave covers til smartphones. Til gengæld finder vi en af C40’s ulemper, da vi hopper om på bagsædet. Med en højde på omkring 185 centimeter sidder jeg komfortabelt på bagsædet af XC40, men i C40 kniber det. Der er simpelthen ikke nok plads til mit hoved på grund af den faldende taglinje og panoramtaget, som stjæler noget af pladsen.

Revolutionen fra øst – vi tager et første kig på Kia EV6

Historien er den samme i bagagerummet, som nok har samme grundareal, men den faldende hæk stjæler plads i højden, og jeg ville i hvert fald ikke kunne byde min 43 kilos labrador at sidde i det bagagerum, selvom pladsen på papiret kun mindskes fra 452 liter i XC40 til 413 liter i C40.  

Bedre rækkevidde

Fordi C40 er teknisk identisk med XC40, deler de samme batteri på 78 kWh, men takket være det mere vindglatte design, har den nye model en længere rækkevidde på 441 kilometer, i stedet for 418 kilometer. Hvor stor forskellen er i virkeligheden, hvor begge nok ligger noget fra deres fabrikstal, ved vi endnu ikke. På testruten, som kun var 73 kilometer, endte vi med et blandet forbrug på 24,2 kWh/100 kilometer. Det burde give en rækkevidde på 322 kilometer med blandet motorvej og bykørsel.

Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?

Når der skal hældes strøm tilbage på batteriet, kan du lade hjemmefra med op til tre faser og 11 kW, og der kan hurtiglades med op til 150 kW. Men hverken rækkevidde eller lademuligheder er noget, der får konkurrenterne til at ryste i bukserne. Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 kan begge lade med op til 240 kW, mens Tesla Model 3 i seneste aftapning kan klare op til 250 kW.

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Jeg er egentlig som udgangspunkt ret vild med den svenske elbil, som virker mere velbygget og komfortabel end de fleste konkurrenter. Men i stedet for at tage den smukke søster C40, ville jeg personligt foretrække den mere rummelige XC40. Hvis du er design-forhippet, ville jeg også overveje Polestar 2, som visuelt skiller sig mere ud end C40, men byder på den samme grundlæggende pakke – 50.000 kroner billigere.