Dacia sender et håb i mørket til den store familie med små penge. Jogger har reel plads til syv personer, og ligner ikke længere en rullende reklame for prævention. Og det bedste af det hele er en startpris på bare 180.000 kroner.

Sex er dejligt, sex er sundt, men når først sexen er forbi, starter balladen. Børn, realkreditlån, økologiske juicebrikker og ostehaps bliver smurt ud over dit liv, og både pengene og energien fordufter hurtigere, end du kan sige rumænsk nødhjælpspakke. Der findes ikke noget så fantastisk – eller irriterende som børn. Og de bliver sjældent mindre irriterende, hvis børnene tilhører andre. Det lader til, at Dacia har luret det, og derfor har de lanceret Jogger, et håb i mørket for store børnefamilier, for det er reelt en syvpersoners model, med et prisskilt hvor alle kan være med.

Dacia Spring - kan strøm blive for billigt?

180.000 koster den med fem sæder, og for 5.000 kroner ekstra får du syv sæder. Vi kører topmodellen Extreme, som koster 210.000 kroner. Og her skal du ikke forvente dig den royale suite på d’Angleterre, men du får klimaanlæg, bakkamera og Media Display, som er en skærm med navigation og Apple Carplay – altså ikke noget ud over det sædvanlige, men det er nok heller ikke derfor, du overvejer Jogger. Fra førerpositionen ligner den Sandero til forveksling, og de to deler forøvrigt platform sammen med Renault Captur. Forskellen er, at akselafstanden er trukket til næsten 290 centimeter. Og det gavner bagsæderne.

Hele fodboldholdet

Hvis du har så mange børn, at du kan stille med eget fodboldhold, så giver Jogger mening, for pladsen på tredje sæderække er overraskende god. Mange andre bilproducenter laver syvpersoners biler, men typisk er det en slags jumpseats, hvor man dårligt kan holde ud at sidde, og hvis du måler over 170 centimeter, skal du have gummiled for at passe ind i hullet. Adgangen i Jogger kræver, at du løfter midterrækken op, og det er ikke altid ligetil. Problemet er, at benpladsen er lille på bagsædet, og er forsæderne kørt bare det mindste tilbage, er der ikke plads til at vippe den midterste sædderække rigtigt op. Når sædet er vippet op, skal du krumme dig godt sammen for at komme ind gennem døråbningen, men når du så endelig er kommet om, sidder du faktisk overraskende godt. Jeg måler 185 centimeter, og har en lang overkrop, men hverken mit hoved eller knæ støder imod noget, og det er en sjældenhed i biler med tre sæderækker. Det er faktisk til at bruge for andre end højdeudfordrede.

Nu skal du ikke nøjes mere – Dacia Sandero er blevet god nok

Det virker dog også som om, Dacia’s ingeniører har ofret noget af pladsen på midterste sæderække til fordel for bagerste, og det bliver ikke bedre af, at udsigten deromme er lige direkte ind i loftet, men det er selvfølgelig bedre, hvis man ikke er så høj, hvor det let hævede bagsæde giver bedre udsigt for børn. Et enkelt irritationsmoment er, at selen til midterste passager på anden sæderække hænger ned fra loftet over tredje sæderække, som en afspærring mellem de to sæder – det er sikkert også meget smart, hvis man har et tvillingepar, der ikke kan udstå hinanden.

Den japanske Berlingo – Toyota Proace City Verso

Når tredje sæderække er slået op, er der ikke megen bagagerumsplads, faktisk bare 212 liter. Heldigvis er det nemt at hive sæderne ud, og så vejer de kun 10 kilo stykket – eller cirka det halve af, hvad den slags sæder vejer normalt. Når sæderne er ude, er der pludselig anderledes megen plads – 820 liter, som burde stille de fleste tilfreds.

Stiv i benene

At Jogger er velfungerende som syvpersoners bil, er vel egentlig ikke nogen større overraskelse. Det er til gengæld, at bilen faktisk er overraskende behagelig at køre. Ser man bort fra, at affjedringen er noget stiv i det – formentlig fordi den skal kunne håndtere vægten fra seks fede computerspillende teenagere – så er køreoplevelsen behagelig. Du skal ikke drømme om at køre stærkt, for grebet forsvinder i forenden, når du presser den. Men tril afsted på landevej eller motorvej, og du vil nyde, hvor støjisoleret Jogger er. Det er lidt af en overraskelse, og først på motorvej begynder du rigtig at lægge mærket til en svag susen fra lastbøjlerne. Hverken motor- eller vejstøj er irriterende.

Fiat 500L Wagon – italiensk for hele familien

Den hæderlige støjisolering er imponerende, taget i betragtning, at den store bil kun vejer 1.205 kilo. Det er omkring 400 kilo mindre end en typisk syvpersoners bil. Det betyder også, at den umiddelbart latterlige 1,0-liters benzinmotor med tre cylindre og 110 heste og 200 Nm ikke opleves som underdimensioneret. Den føles overraskende frisk, og kan skubbe den store bil afsted relativt fornuftigt. 0 til 100 km/t kan overstås på 11,2 sekunder, så Jogger sætter ikke rekorder, men føles altså livlig i alle gear. Det er også heldigt, for pt er det eneste motor i programmet. 

Manglende sikkerhed

Dacia har ofte fået seriøse tæsk i Euro NCAP-testen, senest fik elbilen Spring bare én enkelt stjerne. Og du skal nok heller ikke forvente mange stjerner til Jogger. Jeg forventer egentlig ikke, at den klarer sig specielt dårligt i den fysiske test, hvor den smadres mod en mur. Men hos NCAP er det sådan, at de også tæller aktivt sikkerhedsudstyr højt, og Jogger har ikke vognbaneassistent, og den automatiske nødbremse virker først fra syv km/t, og kan hverken se fodgængere eller cyklister.

0 stjerner – Renault Zoe dumper med et brag i ny crashtest

Jogger er reelt nok hverken mere eller mindre sikker end en fire år gammel, brugt bil, og det er nok også dem, du skal sammenligne modellen med. Der findes masser af Volkswagen Touaran’er og Citroën Grand Picasso C4, som har kørt under 100.000 kilometer, som du kan få til samme pris. Men overraskende nok, er Jogger ikke længere en rullende reklame for prævention. Det er faktisk en hæderlig bil.