Den nye Dacia Sandero er endelig blevet bedre end et sæde i den lokale bus. Du får mere plads, en bedre kabine – og nu kan du endelig få soltag.

Vi har netop kørt de første meter i den nye Dacia Sandero. Det er en hel ny konstruktion, som teknisk er tættere beslægtet med Renault Clio og Captur. Det betyder eksempelvis, at Sandero, som den første Dacia i programmet, nu kan fås med soltag – jep sådan et, alle var vilde med i 80’erne. For lad os være ærlige, hidtil har Sandero været en bil, som mest henvendte sig til folk, der var trætte af, at sidemanden i bussen pruttede. Eneste reelle salgsargument for den rumænske bil var, at den kom med tre års fabriksgaranti og en pris, som ikke var ret meget højere end et zonekort til HT. Og prisen er stadig lav. Sandero starter nu ved 122.990 kroner.

Udsalg i friluftsbutikken – Dacia Duster 4x4

Så lad os undersøge, om den nye model er blevet bedre end et bussæde. Den er i hvert fald blevet hurtigere end bussen, men ikke meget. Og det er der ikke meget at gøre ved, for den ellers så velfungerende 1,5-liters dieselmotor er udfaset, og tilbage er kun en 1-liters trecylindret turbobenzinmotor med 90 hestekræfter. Det er et udmærket drivværk, men kvikt er det ikke. Alternativt til den 6-trins manuelle gearkasse er et CVT-gear, og så stiger prisen til 161.990 kroner, fordi den kun fås i forbindelse med Comfort-udstyrsniveauet. Mere om det senere. Selve CVT-gearet virker overraskende godt, for den slags gear er normalt kendt som elastikgear, hvor motoren ofte holdes i høje omdrejninger. Sådan er det ikke i Sandero, hvor der er indlagt lynhurtige gearskift. Det virker overbevisende, og CVT-gearkassen er velfungerende og komfortabel. 

Baby-Duster skal være Danmarks billigste elbil

De 90 heste passer egentlig meget godt til Sandero, som absolut ikke er nogen sportsvogn. Bag rattet er den ikke mere inspirerende end et S-Tog. Der er meget krængning fra fjedrene, og ingen kontakt fra rattet. Men det er ok, for Sandero er ikke lige beregnet til entusiaster. Det er et transportmiddel, der skal få dig fra punkt a til b, og da al teknik er Renaults aflagte, så du kan være sikker på, at det er gennemtestet og dermed solidt.

Cyklister pas på
Kabinen har fået en overhaling, som gør den noget mere frisk i kødet, men du skal ikke forvente en luksuslimousine. Vi kører Essential, og her er der virkelig kun det essentielle. Der er eksempelvis intet display til radioen i midterkonsollen. I stedet styrer man radioen fra displayet i instrumentbordet og knapperne på rattet. Meningen er, at man bruger sin telefon som navigation, og på toppen af instrumentbordet er der indbygget en holder til telefonen. Det er samme system, som blev introduceret tilbage i Twingo.

De tre drejehjul bag gearstangen til at styre varemen er løftet over fra Duster, og aircondition er standard i Essential. Det er elektrisk justerbare sidespejle til gengæld ikke, og kabinen er ret skrabet, til trods for at man sidder bedre end i den gamle model, på grund af nye sæder og rattet, som nu kan justeres ind og ud og op og ned. Også bagsædet er blevet noget mere rummeligt, og er et af de største i klassen. Den nye platform betyder, at der er blevet fire centimeter ekstra plads ved knæene, og samtidig er bagagerummet vokset med otte liter, så der nu er respektable 328 liter.

Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic

Sikkerhedsudstyret er også opgraderet med den nye model, men er stadig ikke tidssvarende, så du skal ikke forvente mange Euro NCAP-stjerner, når Sandero skal testes senere på året. Der er dog kommet seks airbags, og så har modellen fået nødbremse, men den mest basale variant, så den kan kun se biler, og kun hvis de kører over 30 km/t. Du skal altså ikke føle dig for sikker som fodgænger eller cyklist, hvis du ser den nye Sandero.

I varianten Comfort skal du nøjes lidt mindre, da du får højdejusterbart førersæde, elektriske sidespejle, parkeringssensorer og Media Display. Her får du en otte tommers trykfølsom skærm med DAB-radio og med Android og Apple carplay, dog uden indbygget navigation. For den ekstra komfort skal du slippe 139.990 kroner.

Fætter Højben
Hvis du kan lide at have snuden i sky, så findes der stadig en højbenet variant af Sandero med tilnavnet Stepway. Mest af alt til hjælp for slidte rygge, sidder du bogstaveligt 3,7 centimeter højere end den almindelige Sandero. Det gør ikke noget godt for køreegenskaberne, men du får til gengæld et par funky tagbøjler, som er indbygget i tagræling. Med en unbrakonøgle forvandler du dem hurtigt – ganske smart faktisk. Indvendigt er der ikke den store forskel på de to varianter, hvis du ser bort fra lidt orange gejl. En Stepway Comfort koster 164.990 kroner.

Renault Clio kommer ikke som stationcar men er stadig lækker

Så medmindre du ligefrem vil spille fin på den eller har dårlig ryg, er der ikke nogen grund til at vælge Stepway. I stedet skal du vælge Sandero Comfort, og så skal du nyde, at du i hvert fald ikke har betalt for meget for en ny bil, og at du kun skal lugte til dine egne prutter.