Citroën har skabt et mærke på baggrund af den legendariske model DS. Første model hedder DS7 Crossback, og den skal tage kampen op mod luksuriøse SUV’er som Volvo XC40 og Audi Q3, men kan den franske opkomling klare sig.

Citroën og søstermærket Peugeot har en plan om at gøre franske biler til en seriøs spiller i de mere luksuriøse bilklasser. Trumfkortet er DS, som nu er blevet et selvstændigt mærke, som skal lokke kunderne fra tyske ridebukser til fransk haute couture. I Danmark vil der blive etableret syv forskellige DS-forretninger frem mod 2019, mens medarbejderne sendes på DS Academy i Frankrig, hvor de antageligt bliver tvangsfodret med fransk kultur i form af Edith Piaf’s bløde toner og Matisse’s malerier, som en and, der skal ende sine dage som foie gras. Fransk kultur er en del af pakken, når man køber en DS.

Vi kører Europas bedste bil - Volvo XC40

Første bil fra DS som selvstændigt mærke er DS7 Crossback. Det er en mellemstor SUV i den luksuriøse ende, som skal tage kampen op mod konkurrenter som Audi Q3 og Volvo XC40. Det er et ekstremt konkurrencepræget segment netop nu, men ved første øjekast byder DS7 Crossback både på meget udstyr og et unikt design.

Allerede på afstand adskiller DS7 Crossback sig ved at have mere bløde og flydende linjer end de fleste konkurrenter i klassen. 19 tommer fælge er standard og fylder godt i skærmkasserne, og forlygterne giver en unik karakter med de fire individuelle lygter, der er formet som diamanter. DS Active LED Vision hedder systemet, og det kan oplyse vejen op til 520 meter væk, og så har de selvfølgelig en drejefunktion, som den originale DS. Indvendigt er kvalitetsfornemmelsen høj, på trods af at DS7 Crossback deler platform med eksempelvis Peugeot 3008. Flere steder i kabinen er slægtskabet tydeligt, som den høje kardantunnel og gearvælgeren, men der er også steder, hvor ingeniørerne har gjort sig umage. Det digitale instrumenthus er overordentligt funky at se på og helt anderledes end det, du finder i den billigere fætter fra Peugeot. Det samlede indtryk af kabinen er, at det er et mere specielt sted at opholde sig i forhold til eksempelvis Audi Q3, og måske faktisk mere luksuriøst end Volvo XC40.

Det svævende tæppe
Den originale DS blev blandt andet kendt for sit avancerede hydropneumatiske affjedring, der gav affjedringskomfort, som strøg man afsted på et flyvende tæppe. Helt så godt er det desværre ikke længere, for DS7 Crossback er mere fast, end man forventer af en fransk bil – heldigvis. For det betyder først og fremmest, at den relativt høje SUV har begrænset krængning i sving, så du undgår at blive søsyg. DS har nemlig et ganske unikt system til DS7, som kaldes DS Active Scan Suspension. Det er et system, som kun er standard på dyreste version, Elegance, men som via et kamera i forruden skanner vejen og forbereder støddæmperne på huller og ujævnheder ved at åbne en ventil i støddæmperne, så de kan gøres meget bløde på et splitsekund. Reelt betyder det, at ingeniørerne kan gøre støddæmperne meget hårde som udgangspunkt, men fordi de lynhurtigt kan ændre på trykket og dermed variere blødheden, kan man komme tættere på en bil, som føles sportslig og sikker i tilfælde, hvor man har brug for at dreje, mens bilen samtidig føles blød og komfortabel over ujævnheder.

Peugeot 5008 – familiens favorit

Vi prøver kun biler med Active Scan Suspension, så det er svært at sige, hvordan bilen opleves uden systemet, men bag rattet tænker man ikke over det avancerede system. På trods af, at man kan ændre ekstra på undervognen via en Sport eller Comfort-indstilling, så bliver DS7 Crossback aldrig komfortabel som et svævede tæppe, og heller ikke nogen dynamisk sportsvogn.

Svesken på disken
Billigste version hedder Prestige og starter ved 400.000 kroner ligeud med en 1,5-liters dieselmotor med 130 hk og manuelt gear. Den kørte vi ikke ved lanceringen, men vi kørte blandt andet den 2-liters diesel med 180 hk og 8-trins automatgear. Det er en motor, som i temperament passer godt til bilen, for 400 Nm ved 2.000 o/min og den velskiftende gearkasse gør fremfærden nem og afslappet. I sport-indstillingen får motoren tilmed en relativt sporty og knurrende motorlyd.

Jaguar E-Pace – der er en ny killing i klassen

En 1,6-liters benzinmotor med 225 hk lyder på papiret hårdtpumpet, men i trafikken savner den en smule bundtræk, og selvom den er 1,1 sekunder hurtigere fra 0 til 100 km/t end den store diesel, så virker den ikke synderligt mere overbevisende. Gangkultur og støj er bedre end dieselen, men de 55 ekstra heste gør ikke det store væsen af sig.

DS har prissat Crossback aggresivt. I Prestige-udgaven får man skiltegenkendelse, klimaanlæg med to zoner, 12 tommer trykfølsom skærm med navigation, parkeringssensorer, regnsensor, panoramasoltag, nøglefri adgang og selvfølgelig de karakteristiske LED-lygter. Den dyrere version Elegance får både det førnævnte Active Suspension Scan, trådløs lader til telefonen, 14-højtallers anlæg fra Focal, tre-zoners klimaanlæg og forsæder med varme, køling og massagefunktion.

Det er altså svært at undsige den nye franske konkurrent. DS7 Crossback er en besnærende pakke, som giver konkurrenterne noget alvorligt modstand. Men er den en diamant ligesom den geniale originale DS - nej, det tror jeg ikke. Men derfor kan den jo godt imponere alligevel.