Efter 3 år på markedet er det nu blevet tid til en lille ansigtsløftning for Toyotas lille mellemklasse bil Corolla. Corolla har gennem de seneste år kæmpet en hård kamp for en plads på bilsalgets Top 10 uden det store held. Den absolut største konkurrent har været og er stadig Peugeot 307, der har okkuperet 1. pladsen de senere år. Storesøster Toyota Avensis sad derimod solidt på 3. pladsen over de mest solgte biler i 2004.

Forandring fryder
Designet på den seneste Corolla generation har været meget neutralt og afdæmpet og har ikke på nogen måde kunne fornærme. Det er nok ikke altid en fordel, da man i dagligdagen ikke lægger mærke til sådan en bil.

De kosmetiske ændringer, som Corolla har fået med det seneste facelift, gør den heller ikke til en opsigtvækkende bil - men den er blevet mere voksen. Det ”solide” udseende, der gør sig så godt for Avensis, er blevet overført til Corolla, der nu virker som en mere eksklusiv og større bil. Det er primært fronten der er blevet ændret, hvor bl.a. kølergrill, lygter og motorhjelm er blevet tilpasset "Avensis-looket".

Indenfor
Interiøret har aldrig været specielt spændende i Corolla, men der er ikke umiddelbart noget at klage over. Materialerne er velvalgte og finishen er i top. Den nok største forbedring for førerens vedkomme er, at rattet nu kan justeres i både længde og højde retning. Derudover led Stationcar versionen tidligere under en motordrevet servostyring, men den nu blevet udskiftet med en elektrohydraulisk servo, der giver en meget bedre føling med bilen.

Pladsmæssigt kan Corolla ikke helt følge med konkurrenterne. Både Focus og 307 byder på lidt mere rummelige kabiner og et noget større bagagerum.

Den største forbedring – motoren
Det man glæder sig mest over i den faceliftede Corolla er den nye dieselmotor. Grundlaget er den 1.4 liters motor fra Yaris, som man har optimeret på alle leder og kanter. Det har resulteret i nok den bedste dieselmotor på markedet for denne klasse.

Tidligere var Corolla udstyret med en 2 liters dieselmotor på 90 hk, men det er altså reduceret til en 1.4 liters, som også yder 90 hk. Momentet er på 190 Nm. ved 1800 o/min., hvor den gamle motor ydede et moment på 215 Nm. 2.200 o/min.

De 90 hk er ikke nok til at give bilen kræfter i overflod, hvilket også ses på præsentationerne. 0-100 km/t. klares på 13,4 sek., mens tophastigheden er tilfredsstillende 180 km/t. Man accepterer dog hurtigt de manglende kræfter, når man finder ud af at motoren leverer en eminent gangkultur og et lavt støjniveau. Ved bykørsel skænker man det ikke en tanke, at man kører diesel, og på motorvej er støjniveauet behageligt lavt.

Forbrugsmæssigt skulle den lille nye motor også være på forkant med konkurrenterne. EU-mixet lover 20,3 km/l. Vores totale testforbrug nåede ikke helt så højt op – kun 16,5 km/l. Det kan dog lade sig gøre at komme over 20 km/l. På 120 km blandet motor- og landevejskørsel nåede vi et delforbrug på 20,1 km/l.

ESP som standard
Med faceliftet fulgte også en vigtig sikkerhedsmæssigt forbedring – ESP er blevet standard sammen med 6 airbags. Med vinterens megen sne fik jeg rig mulighed for at afprøve ESP systemet i alle vejrsituationer og det virker til UG.

Det er meget svært, at bringe bilen ud af kurs, selvom man prøver ihærdigt. Hvis man forsøge at presse bilen hurtigere igennem et sving end vejgrebet tillader, går ESP systemet ind og begrænser motorkraften og bremser individuelt hjulene for at genskabe balance i bilen.    

Prisniveau
Den testede Corolla Stationwagon har det såkaldte ”Terra” udstyr, hvilket er det laveste niveau  mht. komfortudstyr. ”Terra” udstyret  indeholder bl.a.: el-spejle med varme, fjernbetjent centrallås, elruder foran, sædevarme og kørecomputer . Det største minus på dette niveau er den manglende aircondition, der som ekstraudstyr koster 8.000,-.

Priserne for Corolla Stw. 1.4 D-4D starter ved 278.903 med ”Terra” udstyr. Næste trin hedder ”Sol” og her er prisen så 311.747. Det er mange penge for en Corolla, men konkurrenterne ligger på samme niveau. Peugeot 307 2.0 HDi Stc. med 90 hk og basisudstyr står til 287.990,-. Den nye Ford Focus Stc. starter ved 276.735,-.

Alt i alt
Den lille nye dieselmotor og de nye linier klæder Toyota Corolla. Priserne virker skræmmende, men eftersom konkurrenterne ligger på samme niveau kan der ikke siges meget til det. Bilen føles helt igennem solid og med Toyotas stolte traditioner med at producere stort set fejlfri biler burde der ikke være noget at frygte.

Af