SOS Dansk Autohjælp og Falck oplever hvert år, at de skal rykke ud til folk, som har mistet deres hjul. Det sker af en række årsager. Det er årsager som en perlegrusmekaniker, der selv insisterer på at skifte hjul, måske ikke er opmærksom på.

Mange vælger at lade forhandleren eller et værksted klare skiftet, og her er der som regel ingen problemer.

Hvis man derimod selv skifter sine hjul, skal man vide, hvad man gør, for selv små fejl kan få alvorlige konsekvenser. Konsekvensen er, at du er en tikkende bombe i trafikken, der bare venter på at miste et hjul, køre galt og måske skade ikke blot dig selv, men også dine medtrafikanter. Så for din og alle andres skyld, så sæt dig grundigt ind i, hvad du laver, før du går i gang. Er du det mindste i tvivl, så brug din lokale forhandler eller et værksted, du har tillid til.
 

Her er de to største fejlkilder:

1)      Nej, du kan ikke bruge de samme bolte fra dine vinterstålfælge og sætte på de flotte alufælge med det brede sommerdæk. Boltenens udformning og længde er forskellige og tilpasset fælgtypen. Brug de bolte, som fulgte med fælgene.

2)      Alufælge skal efterspændes. Når de er monteret med det korrekte moment, skal du køre en god tur, og så efterspænde. Fælgen giver sig nemlig lidt, når den bliver varm ved kørsel, og så arbejder boltene sig løs. Så husk nu at efterspænde.

Tjek også retningslinjerne for hjulskift i bilens instruktionsbog.

 

Fire gode grunde til at skifte fra vinterdæk til sommerhjul

1)      Dækkene slides hurtigere på tør vej, fordi gummeblandingen er blødere end sommerdæk. Sliddet kan ske op til dobbelt så hurtigt som på et sommerdæk.

2)      Rullemodstanden er større, og derfor bruger din bil mere benzin.

3)      Når temperaturen er over syv grader er bremselængden længere på et vinterdæk end et sommerdæk.

4)      Rådet for Større Dæksikkerhed gør også opmærksom på, at vinterdæk kan blive ustabile i sving ved høje temperaturer.

Sådan skifter du selv hjul

1)      Find sommerhjul, bolte og værktøj frem, og placer hjulene alt efter, hvor de skal monteres. Omløbsretningen skal også være korrekt. Mange dæk er udformet efter, hvilken vej de drejer rundt på vognen. Det er angivet med en pil eller med teksten ”Front” eller ”This side out” eller lignende.

2)      Husk at tjekke, at der er mindst 1,6 mm slidbane tilbage på dækkene. Det er lovkrav. Rådet for større Dæksikkerhed anbefaler dog mindst 3,0 mm.

3)      Stil bilen på et jævnt, plant og lige underlag. Find donkraften frem og sæt den under løftepunktet. Der er fire løftepunkter på en bil, ofte mærket med et v. Løftepunkterne befinder sig på vangen tæt ved hjulene og er et forstærket punkt, beregnet til at løfte bilen. Rammer du ved siden af løftepunktet, risikerer du enten at donkraften ryger gennem bunden af vognen eller at du buler karrosseriet, foruden at bilen står usikkert på donkraften, og måske falder ned, mens hjulet er afmonteret. Så kan du ødelægge både dig selv og bilens bremseskive og andre ting, den falder ned på.

4)      Når donkraften er under løftepunktet og begynder at løfte vognen, så stop. Boltene sidder godt fast, og tricket er, at hjulet stadig skal have kontakt med asfalten, så det ikke drejer rundt, når du nu skal til at løsne boltene.

5)      Placer et hjul under vognen, tæt ved donkraften. Hvis bilen falder ned, lander den på hjulet og du begrænser skaderne.

6)      En krydsnøgle er det bedste værktøj til at løsne bolte – med mindre du har en luftnøgle. Med en krydsnøgle kan bruge begge arme til at løsne boltene, eller hive på en af armene med en hånd, og sparke med en fod på modsatte arm, for at løsne boltene. Husk at boltene skal blot løsnes en halv omgang, ikke skrues ud, da bilen jo stadig hviler på hjulet.

7)      Løft nu vognen op, så hjulet slipper, fjern bolte, hjul og montér sommerhjulet og boltene, som passer til sommerhjulet.

8)      Nogle alufælge kræver et plastikstykke i midten for at blive monteret centrerede på navet – kontrollér her at plastikstykket enten sidder på bagsiden af fælgen, eller måske allerede sidder på navet. Hvis plaststykket sidder på navet, skal det ikke også sidde på fælgen.

9)      Et husråd er at give boltene lidt kobberfedt på gevindet, før du skruer dem i. Så er de lettere at løsne igen. Men der er forskellige retningslinjer for dette afhængigt af bilmodel. Spørg din forhandler, hvis du er i tvivl.

10)   Skru boltene, så fast du kan. Sænk vognen, indtil hjulet ikke kan dreje rundt. Spænd en af boltene til med en momentnøgle. Det er forskelligt fra bil til bil, hvad boltene skal have, og det fremgår ikke altid af instruktionsbogen. Et udgangspunkt er 90 newtonmeter, hvis det er en alufælg og 120 newtonmeter, hvis det er stålfælg - men spørg hos forhandleren, hvis du er i tvivl. Spænd derefter bolten, der sidder overfor – ikke den nærmeste bolt, da man så kan spænde fælgen skævt på. Det er vigtigt at krydsspænde boltene. Når alle bolte er spændt, kan du sænke bilen helt ned og fjerne donkraften.

11)   Gør det samme for de andre hjul.

12)   Kør en god lang tur og efterspænd boltene. Det kan du blot gøre, mens bilen står på asfalten. Husk at trække håndbremsen.

13)   Hvis rattet ryster bagefter er det sandsynligvis fordi hjulet mangler at blive afbalanceret (eller også har du monteret det forkert). Du kan ikke selv afbalancere hjul. Det kan din lokale forhandler eller værksted til gengæld let håndtere.

14)   Husk, at have et sæt bolte til reservehjulet i bilen, så du kan montere det, hvis uheldet skulle være ude. Boltene er forskellige, alt efter om det er alufælge eller stålfælge. Husk også at have låsemøtrikken med, så du kan afmontere alufælgene.

15)   Endelig kan du med fordel rengøre vinterhjulene med fælgrens og fælgbørste inden du lægger dem væk for sæsonen. Rester af salt og fugt kan bide godt i dem, så de ruster.