Indbygget køreglæde, masser af fleksible pladsmuligheder og dynamisk nyt design

Opel præsenterer anden generation af fabrikkens trendy familiebil Zafira på den internationale biludstilling i Geneve, som åbner dørene for publikum i perioden 3. til 13. marts.

Den ny Zafira har fået nyt dynamisk design og byder på fremragende køreegenskaber med en endnu større kabine og en førerplads, som sigter mod virkelig at gøre dette til en ”drivers car”. På de europæiske markeder bakkes dette op af et meget stort motorudvalg, nemlig med valget mellem motorer med fra 100 hk til 200 hk, motorer fra 1,6 liter til 2,2 liter. Dieselmotorerne er common rail motorer.

Den ny Zafira kommer på de større markeder i juli, det danske marked kan forvente at se Opel Zafira i den ny generation i slutningen af august.

Flex7 sædesystemet fortsætter i den ny Zafira med dens omfattende fleksibilitet. Et panorama soltagssystem får premiere i Zafira, med indbyggede småtingsrum og medvirkende til at skabe en lys, behagelig kabine.

Stor køreglæde

Kendt fra Astra og nu tilpasset Zafira fås bilen med IDSPlus chassis (Interactive Driving System) med elektronisk kontinuerlig dæmpningskontrol (C DC = Continuous Damping Control), som sikrer sporty køreegenskaber En anden teknisk nyskabelse, som for første gang tilbydes på denne type og størrelse bil, er ”lygter,der lyser om hjørner”, det styretøjsafhængige Adaptive Forward Lighting (AFL) system med bi-xenon lygter og dynamisk kurvebelysning.

Hans Demant er chef for Adam Opel AG. Han siger bl.a.: ”Der er masser af plads i den nye Zafira, fleksibiliteten er i topklasse og det hele er nemt at betjene. Det er, hvad vore kunder venter af en moderne bil som denne. Med Flex7 systemet, som ikke er overgået af andre, er den nye Zafira klar til at blive en succes, ligesom forgængeren. Den nye Zafira er komplet med et spændende design, fremragende kørekvaliteter, spændende teknologiske fremskridt og mange praktiske detaljer.”

1,4 millioner Zafira

I 1999 var Opel Zafira den første 7-sædede familiebil fra en tysk fabrik og den første bil af slagsen med en tredje række, der kunne foldes komplet ned i gulvet og derved stuves af vejen. Det var dette patenterede Flex7-sædesystem, der var afgørende for Zafira succes og de mange priser, bilen vandt. I Tyskland placerede Zafira sig omgående som nummer et i klassen, og blev der fire år i rap. Indtil i dag er der fremstillet 1,4 millioner Zafira.

Slægtskabet med Astra

Zafiras nye design markerer tydeligt slægtskabet med Opel Astra. Designsproget fra Astra er blevet genfortolket og oversat til brug for denne kompakte familiebiltype.Resultatet er blev en bil med målene længde: 4,467 m, bredde uden sidespejle: 1,776 meter og højde: 1,637 m. Det sporty og elegance design understreges af den stærke langsgående sidelinie i hoftehøjde og den aerodynamiske taglinie, som let sænker sig ned mod bilens bagende. Den sporty front præges af store luftindtag i stødfangeren, og der er stærkt markerede lygter for og bag. Foran ses den typiske trapezformede kølergrille med Opels logo og den karakteristiske vandrette kromliste.

Kabinen er præget af høj kvalitet, i materialevalget, forarbejdningen og den ergonomiske opbygning. Instrumenteringen er rettet mod chaufføren, alt er inden for rækkevidde.

Gearvælgeren f.eks. er placeret højt, det er nemt og komfortabelt at betjene. Denne placering har givet plads til et nydesignet U-formet håndbremsegreb, som nu er integreret i midterkonsollen mellem forsæderne, sammen med et ekstra småtingsrum.

Den nye instrumentering rummer bl.a. ure med kromkranse og en stor, letlæselig skærm. Her får man alle nødvendige oplysninger om bilens infotainment system med nem betjening, bl.a. omfattende DVD navigation og den trådløse Bluetooth teknologi.

Mere plads

Når det drejer sig om plads og komfort er den nye generation af Zafira foran forgængeren. Takket være den længere akselafstand (2,703 meter) og nyindretning af pladserne er der endnu mere plads til de syv personer på tre rækker. Flex7-systemet er nu endnu nemmere at håndtere og sikrer maksimal fleksibilitet i daglig anvendelse. På få sekunder kan Zafira ændres fra 7-sædet til 6-, 4-, 3- eller 2-sædet – uden at man skal fjerne og stuve sæder væk. Forreste passagersæde kan bestilles med nedfældelig ryglæn, med folebord på ryggen og en stor småtingsskuffe til f.eks. et atlas. Afhængig af udstyrsversionen rummer Zafira omkring 30 praktiske rum, ideelt i en familiebil.

Med fem sæder i brug er der 620 liters bagageplads, 20 liter mere end i forgængeren. FlexOrganizer systemet fra den nye Astra fås også til Zafira. I to vandrette skinner i siderne kan fastgøres stropper, kroge, rumdelere og kasser, så man får orden på småtingene, så de også er forsvarligt placeret.

Som ekstra udstyr fås panorama taget med integrerede småtingsrum, det er en verdenspremiere i den nye Opel Zafira. Med fire store glas paneler skabes en særdeles venlig, lys kabine. Mørkt glas og et eldrevent solskærmssystem sikrer beskyttelse mod stærkt sollys. I midten er på langs af loftet fire småtingsrum i forskellig størrelse.

Højt sikkerhedsniveau

Zafira’s SAFETEC system sikrer et højt sikkerhedssystem med en kombination af alle standard aktive og passive sikkerhedselementer. Systemet omfatter ABS med elektronisk bremsefordeling, bremseassistent, det elektroniske stabilitetsprogram ESPPlus, og desuden naturligvis airbags foran forsæderne, sideairbags med særlig beskyttelse af mave/hofteområdet og gardinairbags ved første og anden række sæder. Der er også sikkerhedspedaler og alarm for selebrug samt ISOFIX beslag til montering af børnestole i begge sider i anden sæderække.

Aktive hovedstøtter foran, sensor for brug af højre forsæde og monitor for dæktryk kan fås som ekstraudstyr.

Zafira tilbydes med en stort udvalg af motorer. Kunder kan vælge mellem tre diesel- og fire benzinmotorer fra Opels ECOTEC motorserie, med mellem 100 og 200 hestekræfter.Den kraftigste motor er den 200 hestes 2,0 Turbo som giver Zafira en tophastighed på 220 km/t. desuden fås en 2,2 liters 150m hestes motor med direkte indsprøjtning og en ny 1,8 liter, der yder 140 hk. Mindste motor er en 1,6 liters Twinport på 105 hk.

Der er mulighed for at vælge mellem tre 1,9 liters common rail turbo-diesel motorer ydende henholdsvis 100, 120m og 150 hk. (Det vides endnu ikke, hvilke motorer og udstyr, der kommer på det danske marked.)

Zafira er forsynet med en 6-trins manuel gearkasse, som er standard med 2,2 Direct, 2,0 Turbo og alle 1,9 CDTI motorer. 1,6 Twinport og 1,8 leveres med 5-trins manuel gearkasse. Til 1,9 CDTI på 120 og 150 hk kan fås en 6-trins automatgearkasse med ActiveSelect funktion og en 4-trins automatgearkasse fås til 2,2 Direct. Sammen med 1,8 liters motoren vil man kunne få en videreudvikling af den automatiserede manuelle transmission Easytronic.