Chrysler´s stridsøkse

Selvom North American International Auto Show 2003 i Detroit er enmagtdemonstration af muskelsvulmende biler med op til 1000 hestekræfter, er detslet ikke en bil, der vækker størst opsigt - eller er udstillingens vildestetransportmiddel for den sags skyld.

Motorcykel eller bil?
Stjernerollen tilkommer helt klart Tomahawk. Og hvad er det så for en ting,der er opkaldt efter en indiansk stridsøkse? Det er kort fortalt en10-cylindret Dodge Viper-motor med hjul, sadel og styr. Den har tvillingehjulfor og bag, og selvom den altså mønstrer i alt fire hjul, er det mere enmotorcykel end en bil.

600 km/t
Motoren er en V10 med 8,3 liter slagvolumen og 500 hestekræfter samt etdrejningsmoment på 720 Newtonmeter. Den teoretiske tophastighed er på op imod600 kilometer i timen, og accelerationen fra nul til 100 km/t skal kunne klarespå 2,5 sekunder. Hjulene er individuelt ophængt og køretøjet kan klare enhældning på 45 grader. Motoren udgør hovedparten af den bærendekonstruktion, hvortil de øvrige komponenter er fastgjort. Hele apparatet erkonstrueret ud fra ønsket om at sætte en mand overskrævs på en Viper-motor -og om at overgå verdens hidtil største motorcykel, Boss Hoss, med 8,3 liter V8Chevy-motor.
Selvom der er tale om et udstillingsstykke, har Chrysler-ingeniørerne løstde tekniske problemer, der er forbundet med at gøre en Viper-motor kørbar udenoverflødigt påhæng. Viper-motoren er f.eks. kendt for sin kraftigevarmeudvikling, og det har været nødvendigt at konstruere særligeventilatorer og benytte specielle, varmeisolerende materialer.

Kult 
Men hvad er nu hensigten med et køretøj som Tomahawk? Idéen stammer fraChryslers egne ingeniører. Hovedmanden bag projektet hedder Mark Walters. DaChrysler-bosserne, tyskerne Dieter Zetsche og Wolfgang Bernhard, fik idéenforelagt, støttede de den entusiastisk, og ifølge Wolfgang Bernhard vil dersandsynligvis blive bygget mindst en køreklar version, som skal deltage ikult-begivenheden Woodward Dream Cruise i Detroit til sommer.
Det har været magtpåliggende for Zetsche og Bernhard at vise, at denentusiastiske pionerånd, idérigdom og drengede glæde ved ekstremekøremaskiner lever i bedste velgående i Chrysler-organisationen - også efter,at den er kommet under tysk overherredømme.
Det synes at være lykkedes fuldt ud. Det berettes i hvert fald fra Detroit,at konkurrerende bilbosser med slet skjult misundelse har taget Tomahawk iindgående øjesyn med alle dens smukt forarbejdede og polerede dele af rustfritstål og aluminium.

af Torkild Sevelsted