Audi TT, der blev præsenteret i efteråret 1998, har indtaget segmentet for sportscoupéer med storm og givet mærkets profil en helt ny skarphed. Nu kommer anden generation af den succesrige bil. Den nye TT Coupé er endnu mere dynamisk end forgængeren, det gælder både design, motorer og undervogn.

Designet af den nye Audi TT Coupé viser klart suveræniteten, stabiliteten og kraften fra en ren køremaskine. Det bomstærke karrosseri og det lave, smalle glashus danner en skulptur med klare linjer. Audi designteamet har videreudviklet forgængerens kendetegn, cirkler og kupler, på en meget velovervejet måde. Den nye TT virker længere, og den ser ud, som om den vil fremad, selv når den holder stille. Udspændte karrosseriplader understreger indtrykket af dynamisk bevægelse. I forhold til forgængeren er TT vokset med 137 mm i længden til 4.178 mm og med 78 mm i bredden til 1.842 mm.

Karrosseriet er konstrueret ud fra Audi Space Frame-konceptet (ASF) og består således af aluminium og stål. For første gang anvendes forskellige materialer ved siden af hinanden. 69 % af karrosseriet er fremstillet af aluminium og stålkomponenterne, der udgør de resterende 31 %, findes omkring bilens bagende af hensyn til en jævn fordeling af akseltrykket. For at øge TT’s downforce kører der automatisk en spoiler ud af bagklappen ved en hastighed på 120 km/t.

Den nye Audi TT introduceres også i første omgang som 2 + 2-sæders Coupé. Den selvstændige Roadster præsenteres på et senere tidspunkt. Bagagerummet er let tilgængeligt under en stor bagklap og rummer 290 liter.

To kraftige benzinmotorer sørger for fremdriften. Den 4-cyl. 2.0 TFSI yder 200 hk. Med 6-trins manuel gearkasse accelererer TT fra 0 til 100 km/t i løbet af kun 6,4 sek., og tophastigheden er 240 km/t. 3.2 V6-motoren yder 250 hk og accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,7 sek. fra 0 til 100 km/t og har en tophastighed på 250 km/t.

Begge motorer arbejder sammen med en 6-trins manuel gearkasse, og som ekstraudstyr kan de kombineres med den dynamiske direct shift-gearkasse S tronic. Den 4-cylindrede motor trækker på forhjulene, mens V6’eren fordeler sit moment til både for- og bagakslen via det permanente firehjulstræk quattro.Den dynamiske undervogn fra Audi er blevet nyudviklet og har fået en ny afstemning til TT Coupé. Det mærker man på de neutrale til let understyrende indstyringsegenskaber helt ind i grænseområdet. Den sportslige opsætning giver køreglæde, sportslighed og imponerende køreegenskaber.

Som ekstraudstyr fås high tech-dæmpningssystemet, Audi magnetic ride. I forbindelse med dette system cirkulerer der bittesmå magnetiske partikler i støddæmpernes olie. Når der tilføres spænding, kan de ændre dæmpningens karakteristik i løbet af millisekunder. Denne adaptive regulering sikrer både komfortabel kørsel og konsekvent sportslig dynamik afhængigt af kørselssituationen og førerens valg.

Som standardudstyr har den nye Audi TT fuldautomatisk klimaanlæg og et sportslæderrat, der er fladt forneden. Dette rat passer perfekt til en sportsvogn, og så letter det ind- og udstigningen. Luftdyserne, rattets eger og en lang række betjeningselementer er udført i aluminiumslook.

Audi TT Coupé bliver introduceret herhjemme til september.