Fans af den lille og velkørende Suzuki Swift kan godt begynde at glæde sig, for efter mere end 5,4 millioner solgte biler er Swift nu klar i en ny generation. Swift havde europæisk premiere på biludstillingen i Geneve i sidste uge. Her kunne publikum beskue resultatet af en evolution i design, teknologi og fintuning.

Fra nyskabende til kult Swifts
Generationsskifte tilbage i 2005 blev skelsættende for modellen og for Suzuki. Forvandlingen var så stor, at det gav mening at betegne den nye Swift som den første af nye fremtidige generationer. Anden generation kom til i 2010. Trods en gennemgribende fornyelse blev modellens DNA og unikke appeal til fulde bevaret.
For en skare af mennesker har begge generationer af Swift tændt en passion, der har gjort bilen til kult. Den er sågar blevet centrum for Danmarks største klub for blot én enkelt bilmodel - og det er unikt for en supermini.

Køreglæde på et nyt niveau
Den nye Swift står på en helt ny platform kaldet Heartech, der er den stiveste og letteste fra Suzuki nogensinde. På dette nye tekniske grundlag har det været vigtigt ikke blot at overføre, men også at videreudvikle Swifts karakteristiske køredynamik. Under udviklingen har der været fokus på at løfte hele køreoplevelsen til et nyt niveau. For eksempel er den i forvejen store sporvidde øget, og det direkte styretøj er fintunet. Lige så vigtigt har det været at skabe et design, der både forstærker og bevarer det ikoniske udtryk, som modellen er kendt for. Det ses i fronten, som nu er mere skarp og aggressiv og i hele bilens fremtoning, der er blevet bredere og lavere. Det nye design spiller i øvrigt optimalt sammen med den meget karakteristiske skulderlinje, der yderligere forstærker bilens sportslige udtryk.

Rummeligere, stærkere og mere sikker
Den nye platform sikrer samtidig et større bagagerum, men også en rummeligere kabine takket være en reduceret motorsektion. Her indføres i øvrigt to nyheder i Swifts motorprogram. En turboladet Boosterjet-motor med 112 hk og en udgave med Suzukis mild hybrid-teknik. Desuden introduceres ny sikkerheds-teknologi med bl.a. radar-, kamera- og laserbaseret overvågning, nødbremse og førerassistance.

Detaljer om modelprogram og priser offentliggøres senere på foråret og frem mod den ventede danske introduktion i juni måned.