Jaguar gav den fuld gas og satte samtidig verdensrekord, da de for få dage siden introducerede deres nye E-Pace. Den kompakte performance-SUV sprang ind i rekordbøgerne med et 15,3 meter langt spring og en 270 graders rulning.

Se video af det vilde stunt, ved at klikke her.

Jaguar E-PACE er en kompakt SUV med fem sæder, som forener design og performance fra en Jaguar sportsvogn med et rummeligt, praktisk og forbundet køretøj med firehjulstræk. Jaguars velkendte køredynamik og design satte mærkets sportsvogns-DNA ind i et praktisk design med masser af avanceret teknologi, så du altid kan holde forbindelsen.

E-PACE er det nyeste medlem af Jaguars SUV-familie og slutter sig til den banebrydende, fuldelektriske I-PACE Concept og 2017 World Car of the Year, Jaguar F-PACE – der også blev præsenteret med et spektakulært GUINNESS WORLD RECORDS loop i 2015.

Eksteriørdesignet er inspireret af Jaguar F-TYPE sportsvognen og er kendetegnet ved den markante Jaguar-grill, muskuløse proportioner, korte udhæng og kraftfulde bagparti, der giver E-PACE en dristig og målbevidst profil, der viser dens dynamiske smidighed. Sportsvogns-DNA fra Jaguar kommer også tydeligt til udtryk i den stærkt hældende taglinje og den markante udformning af sideruderne.

Ian Callum, Director of Design, Jaguar: “Veletablerede Jaguar designprincipper sikrer, at E-PACE straks genkendes som sportsvognen i sin klasse. Vores nye kompakte SUV kombinerer kabineplads, forbindelsesmuligheder og sikkerhed, som familier forventer, med den form for proportioner, renhed i designet og performance, som man normalt ikke forbinder med sådan et praktisk køretøj.”

E-PACE gennemførte sit verdensrekordspring på ExCeL i London – et af kun en håndfuld steder i Storbritannien, der er stort nok til den 160 meter lange tilkørsel og frakørsel, der er så vigtig for det 15 meter lange spring.

Bag rattet sad den erfarne stuntkører Terry Grant, som har udført stunts på mange filmsæt og har imponerende 21 GUINNESS WORLD RECORDS titler.

Stuntkøreren Terry Grant sagde: "Så vidt jeg ved, er der ingen serieproducerede køretøjer, som nogensinde har gennemført en ægte rulning, og det har derfor altid været min drøm lige siden jeg var en lille dreng. Jeg kørte Jaguar F-PACE i rekordloopet, og det har været helt fantastisk at hjælpe med til at gennemføre næste kapitel af PACE-familien i en endnu mere dramatisk og dynamisk præstation."

Det er ikke nogen overraskelse, at rulningen ikke er noget, man skal prøve derhjemme. Den har krævet mange måneders tests og analyser, bl.a. af den helt rigtige tilkørselshastighed. Ramperne blev udformet med omfattende brug af CAD, før der blev udført nogen spring. Terry blev udsat for en G-kraft på 5,5 under den 270 graders rulning, og selve stuntet krævede en 160 meter lang opløbsstrækning, for at stuntmanden kunne flyve lige ud i luften ved den korrekte hastighed.  Dommeren fra Guinness World Records Pravin Patel udtalte: “Dette forbløffende kunststykke var virkelig et syn, der gjorde indtryk. Selv om vi har set dette stuntnummer med rulning omkring længdeaksen på film, er det virkelig en speciel følelse af se dette utrolige kunststykke udført i virkeligheden. Stort tillykke til Terry og Jaguar for at sætte endnu en episk Guinness verdensrekord.”

 

En intelligent og ”connected” bil
Touchskærmen på 10 tommer er standard og forbinder kunderne med deres foretrukne apps, inkl. Spotify Med Jaguar Land Rovers InControl-system kan du holde bilen sikker ved at spore den på din smartphone, automatisk alarmere vejhjælp i tilfælde af et uheld og kontrollere brændstofniveau og kilometertal på afstand via en smartphone eller et smartwatch.  Kunderne kan varme køretøjet op, afkøle det og endda starte det på afstand ved hjælp af InControl.

Digitale forbindelsesmuligheder findes overalt i kabinen, hvor de er klar til at opfylde den moderne families hverdagskrav. Der er op til fire 12-volts opladningspunkter og fem USB-forbindelser samt et 4G wi-fi-hotspot til op til otte enheder. E-PACE har god plads i kabinen i forhold til sin klasse.  I den kompakte SUV er der behagelig plads til fem med god benplads på bagsædet.  Det store bagagerum skyldes køretøjets avancerede Integral Link-baghjulsophæng og har plads til en barnevogn, en golfbag og en stor kuffert.

Configurable Dynamics giver føreren endnu mere kontrol med mulighed for individuel indstilling af speederpedal, automatgear, styretøj og Adaptive Dynamics-affjedringssystem, hvis dette er monteret. Adaptive Dynamics registrerer førerinput, karrosseri- og hjulbevægelser, ligesom den forudseende strammer affjedring og chassis op og justerer dæmpningen for at sikre optimeret rullekontrol og smidighed under alle kørselsforhold.

E-PACE fås med et udvalg af kraftige og økonomiske Ingenium benzin- og dieselmotorer. Med 300 hk Ingenium benzinturbomotoren når den sportslige SUV 0-100 km/t på 6,4 sekunder, før den når en elektronisk begrænset tophastighed på 243 km/t. Kunder, som ønsker ultimativ effektivitet, kan vælge den forhjulstrukne Ingenium-dieselmotor med 150 hk, som har en CO2-udledning på 124 g/km.

Alan Volkaerts, Vehicle Line Director, Jaguar E-PACE, sagde:  "Jaguar E-PACE byder på det bedste fra to verdener: En kombination af dynamikken i en sportsvogn fra Jaguar og de praktiske egenskaber, som en kompakt SUV besidder. Den nyeste tilføjelse til den voksende PACE-familie tilbyder komfort, kabineplads og intelligente opbevaringsløsninger i kombination med medrivende køreegenskaber og Jaguar Land Rovers nyeste Ingenium-benzinmotorer og -dieselmotorer." E-PACEs Active Driveline-firehjulstræk er en teknologisk nyskabelse for Jaguar. Den intelligente opsætning kombinerer fantastisk traction med Jaguars umiskendelige karaktertræk som en baghjulstrukken bil. Systemets egenskaber, som påvirker momentet, leverer optimal stabilitet, dynamik og brændstoføkonomi under alle forhold og i al slags vejr.    E-PACE er udstyret med den allernyeste teknologi inden for sikkerhed og kørselsassistenter. Et stereokamera danner grundlaget for det avancerede nødopbremsningssystem, som også omfatter fodgængerregistrering og understøtter Lane Keep Assist og Traffic Sign Recognition såvel som funktionerne i Intelligent Speed Limiter og Driver Condition Monitor. Parkeringshjælp for og bag er standard.   Kameraet arbejder også sammen med den elektroniske servostyring om at stille en Blind Spot Assistfunktion til rådighed, som hjælper med at reducere risikoen for en sidekollision på veje med mange vognbaner. Et nyt Forward Traffic Detection-system advarer også føreren om køretøjer, som nærmer sig i vejkryds med begrænset udsyn. Avancerede aktive sikkerhedsfunktioner omfatter en fodgængerairbag, som udløses under kanten af kølerhjelmen i tilfælde af en kollision.

E-PACE er den første Jaguar, som er udstyret med virksomhedens næste generation af teknologien til head-up display. Det avancerede display kan projicere op til 66 procent mere information op på forruden ved hjælp af stor farvegrafik med forbedret skarphed. Vigtig information, som omfatter bilens hastighed og navigationsretninger, kan ses hele tiden, og både alarmer og opdateringer for infotainment-, sikkerheds- og komfortfunktioner projiceres direkte op i førerens synsfelt - hvilket reducerer behovet for at fjerne blikket fra trafikken. Et digitalt 12,3" farveinstrumentpanel (ekstraudstyr) og to forskellige premium-lydsystemer udviklet i samarbejde med Meridian sikrer, at E-PACE har samme kabineteknologi som køretøjer i en højere klasse. E-PACE fås også med Jaguars innovative Activity Key, som man kan have med sig. Det vandtætte og stødsikre armbånd er udstyret med en integreret transponder, som giver føreren mulighed for at opbevare den primære nøgle inde i det aflåste køretøj, mens man kaster sig ud i forskellige aktiviteter såsom løb eller cykling. Når Activity Key er aktiveret, deaktiveres alle konventionelle bilnøgler, som er efterladt i køretøjet, idet man holder armbåndet op mod den øverste kant af nummerpladen på bagklappen. Det stærke chassis giver også ejerne mulighed for at trække op til 1.800 kg (bremset), hvilket er ideelt for dem, som anvender deres E-PACE til både forretnings- og fritidsformål.

Jaguar forventer priser, der starter ved 499.900,- i Danmark. Vi vender naturligvis tilbage med en omfattende test af det nye vidunder, når bilen er tilgængelig i herhjemme.