Jeeps ingeniører er gået amok på den nye Wrangler i et offroad-orgie af store dæk og vilde farver i forbindelse med et helt særligt påske-arrangement.

Skulle du være i tvivl om det, så findes der nogle rigtige terrænnørder hos Jeep. Hvert år op til påske får de lov til at gå amok på hele modelrækken, og bilerne bliver så præsenteret til det legendariske arrangement Easter Jeep Safari i Moab, Utah i Amerika. Netop Moab er allerede berømt, fordi det ligner et sted, hvor man sagtens kunne filme en cowboyfilm, og specielt blandt amerikanske offroad-entusiaster har området en stor stjerne, fordi Moab mere eller mindre er en stor legeplads for biler med store, grove hjul.

Grove hjul er fællesnævner for Jeeps syv påskeæg i år. Lad os starte med Jeep 4Speed, et letvægtskoncept med 88 cm store hjul. Først og fremmest har bilen ’kun’ en 2-liters firecylindret benzinmotor med turbo, som yder over 300 hk, der er forbundet med en 8-trins automatgearkasse. 4Speed er forkortet knap 56 cm, men akselafstanden er bevaret, og samtidig bruger man kulfiber til skærme, motorhjelm og dele af bagenden af bilen. I alt skulle konceptet have tabt 430 kilo, som er så meget, at bilen står fem cm højere i fjedrene end den almindelige Wrangler.

Roadtrip
Årets måske fedeste koncept er Wagoneer Roadtrip. Det er en moderne bil, forklædt som en klassisk Jeep Wagoneer, en stor, luksuriøs SUV, før det blev moderne at lave SUV’er. Selve chassisrammen er forstærket, og de originale bladfjedre er erstattet af moderne skruefjedre og kraftige Dana 44-aksler med spær, der kan håndtere de store 84 cm store, grove dæk. Wagoneer var den første SUV til at kombinere automatgear og firehjulstrækker, så Jeeps koncept har selvfølgelig en firetrins automatgearkasse koblet sammen med en 5,7-liters Hemi-V8’er, og interiøret er ud over at være blevet moderniseret også lakeret i den samme grønne mint-farve som karrossen, mens rødt læder runder oplevelsen af.

Årets racerbil må være Sandstormer. Det er en Baja-inspireret ørkenracer, der er bygget til at kunne klare flyvehop med høj fart. Motoren er en 6,4 liters Hemi-V8’er med 410 hk, som er forbundet til et 6-trins manuelt gear, som nok burde kunne skubbe Jeep’en udover flyvehop. Men nok endnu vigtigere er det, hvordan Sandstormer håndterer kontakten med Moder Jord igen. Derfor har de gæve Jeep-ingeniører installeret 100 cm store hjul, rykket forakslen ti cm frem og bagakslen fem cm tilbage for at give en længere akselafstand. Det giver nemlig bedre stabilitet ved høj fart i det ujævne terræn. Selve affjedringen er opgraderet til at tage de mange hårde stød, og bilen har både indbygget kompressor til at pumpe dæk op, og en særlig bom, der kan svinge det store reservehjul ud af ladet, uden at du behøver at være supermand.

GTI-Jeepster
Jeepster-konceptet er Jeeps eget bud på en GTI-version, som samtidig er en hyldest til den specielle 1966-model Jeepster. Forruden er lænet 2,5 grader længere tilbage, og samtidig er taget beskåret, så det er fem cm lavere. Jeep B-Ute er en let opgradering af mærkets mindste model, Renegade. Først og fremmest er undervognen hævet 3,8 cm, og der er installeret nogle massive 17 tommer fælge med BF Goodrich-terrændæk, som kræver bredere skærme. Langs undersiden af bilerne er der installeret rocksliders, som kan modstå tæsk fra træstubbe eller klipper uden at bøje bilens karrosseri.

Nacho Jeep er et velsmagende koncept, der er skabt for at vise, hvor mange ekstraudstyrs-dele man kan tilkøbe til sin Wrangler – i hvert fald i USA – med fabriksgaranti. Det gælder både den avancerede kofanger, særlige rørgitter-døre, et hævningssæt, der løfter bilen fem cm, så der bliver plads til de store 94 cm dæk. Sidst, men ikke mindst er der J-Wagon, som nok er en af de mere anonyme biler til dette års påske-tamtam. På trods af de 89 cm store, grove dæk har fokus været på det æstetiske, så designerne har blandet farver i lakeringen som sort og bronze, og indvendigt er kabinen indrettet med lækkert og blødt læder.