KIA Motors optrapper nu på hybrid-fronten. Dette gør de med introduktionen af KIA Niro Plug-in Hybrid, der kombinerer en crossovers alsidighed og designmæssige appeal med optimal brændstofeffektivitet og ultralave emissioner takket være en avanceret plug-in-hybriddrivlinje.

Niro PHEV er fra bunden konstrueret som en dedikeret hybridbil, og dens design får ifølge KIA bilen til at skille sig ud blandt konkurrenternes mere konservative hybridmodeller.

Niros nye platform er konstrueret uafhængigt af de eksisterende KIA-modeller, og bilen er udviklet til at rumme en specifik række af miljøvenlige teknologier og næste generations drivlinjer. Niro Plug-in Hybrid kommer til salg i Danmark i november 2017, og bilen kombinerer en økonomisk 1,6-liters GDI-motor med en 8,9 kWh litium-polymer-batteripakke med høj ydelse. Med den seneste tilføjelse til KIAs hybrid-crossovere reduceres emissionerne markant i forhold til den mere konventionelle Niro hybrid – CO2-emissionerne reduceres til 29 g/km (ved blandet kørsel, NEDC), og bilen byder på en emissionsfri rent elektrisk rækkevidde på 58 km.

KIA Niro PHEV modelprogram i 2017 (MY18)
Ligesom på hybid modellem består modelprogrammet på plug-in modellen af 3 varianter; Vision, Comfort og Advance. Prisen på en KIA Niro plug-in hybrid starter ved kr. 263.595,- for en Vision model med bl.a. AEB nødbremse, smart cruise control, automatgear, 2-zoners klimaanlæg, 5” touchskærm, LED kørelys, LED baglygter, sædevarme og 16” alufælge. Grundet de nye bilafgifter kan vi ramme de samme priser som for hybrid modellen. Dermed er det op til kunden, om han/hun ønsker udgaven med eller uden ledning.

Crossover-design i hybrid-segmentet
I forhold til design er der ikke den store forskel, hvis man vælger PHEV i stedet for HEV modellen. Udvendigt er der to tankdæksler i venstre side. Det bagerste til brændstof og det forreste til opladningen af batteripakken. Herudover er der under tågelygterne to diskrete blå streger. Disse streger går igen indvendigt omkring luftdyserne på instrumentbordet.

Ydermere er der kommet et nyt 7” FT Supervision Cluster på PHEV Advance modellen.

Alle udvendige mål er ens på HEV og PHEV. Indvendig er bagagerummet blevet mindre grundet batteripakken som er placeret under bagagerumsbunden 324L (samme størrelse som Rio).

Niros karrosseri er hovedsageligt designet til effektive, aerodynamiske præstationer og giver mulighed for en lav luftmodstand på kun 0,29 Cd, og Niro er således mere aerodynamisk end mange af konkurrenterne på hybridmarkedet. Den relativt lange akselafstand (2.700 mm) og de korte overhæng foran og bagpå (henholdsvis 870 og 785 mm) sikrer også, at passagererne kan nyde godt af den gode kabineplads.

KIA Niro udfylder med sin størrelse en ny plads i mærkets modeludvalg. Niro er 4.355 mm lang, 1.805 mm bred og 1.535 mm høj, hvilket betyder, at den samlet set er mindre end den nye KIA Sportage, mens den er større end cee’d hatchback.

KIA Niro Plug-in Hybrid fås i otte forskellige farver, og den er udstyret med 16” aluminiumsfælge.

Avanceret hybriddrivlinie med emissioner på 29 g/km CO2
Niro Plug-in Hybrid giver køberne et overbevisende alternativ til kompakte crossovere med en traditionel benzin- eller dieselforbrændingsmotor. Bilen giver ejerne mulighed for at køre korte køreture eller de daglige pendlerture uden emissioner og med lavere driftsomkostninger.

Niro PHEV drives af den samme 1,6 GDI motor som på Hev modellen med en maksimal ydelse på 105 hk ved 5.700 o/min. og et maksimalt drejningsmoment på 147 Nm ved 4.000 o/min.

Den elektriske motor yder op til 60,5 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 170 Nm mellem 0-1.800 o/min, og derudover hjælper den benzinmotoren i hybridfunktion og genoplader batteriet under deceleration.

Kombineret genererer hybridsystemet en ydelse på 141 hk og et moment på 265 Nm. Ydelse og moment kan ikke bare lægges sammen, da begge motorer har forskellige arbejdsområder.

Niro PHEV er udstyret med en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT).

De to motorer og gearkassen er blot en del af hybridsystemet, som også omfatter et langtidsholdbart 8,9 kWh litium-ion polymer-batteri. Det byder på en letvægtskonstruktion, som samtidigt effektivt styrer den elektriske energi og køler bedre end andre batterier. Batteriet er placeret sikkert under bagsæderne samt under bagagerumsbunden og har en garanti på 7 år. Batteripakken kan oplades på ca. 2 timer og 15 minutter ved AC 240v.

Det større batteri betyder at Niro PHEV kan køre helt op til 58 km på ren el (max fart på el 120 km/t) og en CO2 udledning på blot 29g. Dette giver et yderst flot brændstofs forbrug som efter NEDC normen er opgivet til 76,9 km/l.

Når batteriet kommer under 14 % er det ikke muligt udelukkede at køre ren el. Derfor skifter bilen automatisk til HEV (brændstofs motor + elmotor). Bilen kører herefter som en normal hybrid bil.

Herudover har KIA Niro også et regenererende bremsesystem, der producerer kinetisk energi, når bilen decelererer eller standser, som omdannes til elektricitet. Denne energi er med til at genoplade batteriet.

På Niro PHEV er Driver Attention Alert (DAA) blevet standard på alle modeller. Ligesom der er mulighed for at vælge EV mode på en knap ved siden af gearstangen.

Sælges i Danmark fra november 2017
Den nye KIA Niro Plug-in Hybrid er i fuld serieproduktion på KIAs fabrik i Hwasung i Korea, og den kommer til salg i Danmark i november 2017.