I anledning af Land Cruisers 70-års jubilæum introducerer Toyota nu en ny generation, som dropper V8’erne til fordel for V6’ere, taber sig 200 kilo - og selvom det er svært at tro, skulle den blive endnu mere holdbar.

Hvis du vil ind i bushen, skal du have en Land Rover – men hvis du vil være sikker på at komme ud igen, skal du have en Toyota. Sådan går et mundheld i Afrika, og selvom det skal drille Land Rover-ejere, så er der nok noget om snakken. Toyota Land Cruiser er nok verdens mest solide bil, og det er en forestilling, japanerne er fast besluttet på at holde fast i.

Verdens redningskrans – Toyota har bygget 10 millioner Land Cruisers

I anledning af Land Cruiser-familiens 70-års jubilæum har Toyota introduceret den nye Land Cruiser 300, som skal løfte arven fra den sidste store model, Land Cruiser 200 eller blot V8. Det var første model med en diesel-V8’er, den slags motor, som ikke bare kunne trække Jorden ud af sin akse – den ville også fortsætte herfra til dommedag, hvis der blev hældt frisk olie på fra tid til anden. Den 4,5-liter store motor ydede 286 hestekræfter og 650 Nm ved 1.600 o/min.

Vitaminindsprøjtning til Toyota Hilux

Men den slags harmonerer ikke med retningen pt, og slet ikke Toyotas. Så motoren er stemplet forældet, og i stedet får den nye Land Cruiser 300 to forskellige biturbo-V6’ere. En 3,5-liters benziner og en 3,3-liters diesel. Benzineren laver 414 heste og 650 Nm og dieselen yder 308 hestekræfter og 700 Nm. Begge motorer er koblet til en nyudviklet 10 trins gearkasse. Til sammen skulle de sænke CO2-tallet omkring 10 procent i forhold til forgængeren.

Ny fra top til tå
Det er ikke kun motorerne, der er nyudviklede fra bunden. Land Cruiser har altid kørt med separat chassisramme, og det bliver der ikke ændret ved, men Land Cruiser 300 bruger Toyotas TNGA-filosofi, og platformen har fået navnet GA-F. Ingeniørerne skulle have gjort den nye bil både stivere, mere solid og 200 kilo lettere end den foregående.

Ekspedition Gotland – roadtrip i den nye Land Rover Defender

Toyota siger ikke specifikt, om de har droppet den stive bagaksel, blot at affjedringen er ny, og at tyngdepunktet er sænket. Det skulle give meget bedre køreegenskaber, og de er så også testet af Toyotas Dakar rallyteam. Det lover godt, men Toyota har samtidig opdateret sikkerhedsudstyret, så bilen kan bremse for fodgængere og cyklister, og stopper dig, hvis du er ved at lave et venstresving i hovedet på en modkørende.

Stadig kongen
Der er to ting, som for alvor har gjort Land Cruiser til kongen af bushen – terrænegenskaberne og holdbarheden. Holdbarheden skulle være bedre med en mere solid ramme og nye motorer. Og terrænegenskaberne er, om ikke andet, så blevet smartere.

Moderne tider i et amerikansk ikon – Jeep Wrangler Sahara 2,0

Toyota forklarer, at de har optimeret affjedringen, så den har endnu bedre artikulation – evnen til at holde hjul på jorden, så der fremdrift, selv i alle mulige og umulige vinkler. Samtidig har man videreudviklet køreprogrammet Multi-Terrain Select, som selv analyserer underlaget og vælger det mest velegnede køreprogram.

Toyota har produceret over 10 millioner Land Cruisere og leveret dem til mere end 170 lande. Desværre bliver Danmark ikke modtager af den nye model, heller ikke resten af Europa. Emissionsregler sparker desværre kongen ud af EU.